- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Maxxis kerékpáros gumik nagyon népszerűek a hazai bringások körében (is), bár hányattatott volt a forgalmazása az utóbbi évtizedekben. Jó hír, hogy 2022-ben már a Boneshaker Kft a forgalmazó, aki több más felsőkategóriás márkának (pl. DT Swiss, VDO) is a gazdája itthon és igyekszik a márka hírnevének méltóan képviselni a Maxxist.
Alapvetően a hegyikerékpáros- , azok közül is a durvább, endúrósabb, lejtőzősebb szakágakban ismert, de XCO-ban sem kisebb név megy vele - mint a világ összes címét már megnyerő - Nino Schurter, de említhetnénk Cate Courtney-t vagy a Scott-SRAM MTB Team-et is. Sőt az országútis külsőik palettája is folyamatosan növekszik.
A Maxxis weboldalán könnyen ki tudod választani a megfelelő gumit a felhasználási területednek megfelelően, viszont nem árt egy részletesebb áttekintés magukról a technológiákról, mivel nagyon nagy különbségek lehetnek egy-egy gumi tulajdonságaiban attól függően, hogy milyen szerkezetű oldalfallal, vagy gumikeverékkel van ellátva.
Készítettünk egy táblázatot, (cikk végén) hogy jobban átlásd melyik modell milyen technológiával van ellátva, mivel elég szerteágazó a Maxxis palettája. Ez persze nem jelenti azt, hogy neked az a gumi lesz a legjobb, ami „all-in”, mivel a gumit mindig a terephez választjuk, így amikor gyors döngölt talajra keresünk külsőt, akkor nem kell a Minionok tudása, és tapadása, de sárra sem Crossmarkot javaslunk!
Tubeless Ready: Amelyik gumin a TR feliratot látod, az azt jelenti, hogy megfelelő felnire felrakva belső nélkül is használhatod, aminek rengeteg előnye van főleg terepen, gravel bringán, de ma már országúton is terjed. Alacsonyabb nyomáson mehetsz, jobb lesz a tapadás, és a komfort is. Ezeknél a gumiknál szükséges egy speciális (de ma már minden jobb boltban kapható) úgynevezett „tej” használata, ami defekt esetén tömíti a lyukat, és a gumi gyártásakor előforduló porozitást is. 2022-ben az drótperemes verziók egy részén kívül a Maxxis MTB gumik már alkalmasak a belső nélküli használatra.
Wide Trail Construction: A régebbi tervezésű külső gumikat még keskeny felnikhez méretezték, így ha azokat a mai 30-35 mm széles felnire rakod fel, akkor a mintázat állása, tapadása nem lesz ideális. A WT, és WT XC gumiknál már az új felnik felfekvéséhez van tervezve a mintázat. A WT XC gumit például nem is ajánlja a Maxxis 30-nál szélesebb, és 25mm-nél keskenyebb felnire rakni!
3C MaxxSpeed: Jellemzően cross country azaz normál terepezés, XC versenyzésre tervezett gumiknál találkozunk ezzel a felépítéssel. a 3C a „triple compound” rövidítése, tehát a futófelületen három különböző gumikeveréket használnak, hogy lehetőleg ideális legyen a tapadás, a kanyarstabilitás, és a szövetszerkezet merevsége is.
3C MaxxTerra: Ez a felépítés nagyobb tapadást, és kanyarstabilitást nyújt mint a MaxxSpeed, de nagyobb gördülési ellenállást is, mint a MaxxGrip. Igazi mindenes gumik azok amik ezzel a tulajdonsággal vannak fémjelezve.
3C MaxxGrip: Amikor a tapadás a leglényegesebb szempont, fontos még a kanyarstabilitás, de csak a sokadik helyen van a tartósság. Ami puha az ritkán hosszú életű, ez a gumiknál biztosan így van. Jellemzően enduro, és downhill világkupákon használják, és különböző kombináció vannak EXO, EXO+, DD, és Downhill szövetszerkezetekkel, attól függően, hogy mire szeretnéd használni. Vizes körülmények között is kiválóan teljesít.
Super Tacky: Egy speciális nagyon nagy tapadású gumikeverék, ami csak a saras körülményekre tervezett Wetscream, és a Minion modelleknél található meg. Brutálisan jó ezekkel menni csúszós körülmények között, de élettartamuk a meleg vajhoz hasonló.
TPI: ez a szám (thread per inch) azt mutatja meg, hogy egy négyzethüvelyknyi felülten hány szövetszál halad át. A belépő szintű gumik 20-30 TPI értéknél indulnak, és nagyjából 60-70 TPI értékig a szövetsűrűsödés a defektek elleni ellenállást is növeli, de a nagy TPI számú (120-170) gumik jellemzően versenyzésre alkalmas, kevés butylt tartalmazó modellek, amiknél nem szempont a defektvédelem. Tehát a TPI szám befolyásolja ugyan a defektvédelmet, de önmagában nem határozza meg!
EXO: Az EXO egy szúrás, és vágásálló anyag, ami a futófelület alá van vulkanizálva. A sűrű szövésű szövet könnyű, és rugalmas, nem befolyásolja a menettulajdonságokat, ellenben véd a külső behatásokkal szemben. Sok gyártónak van hasonló megoldása más-más fantázianeveken.
EXO+: Túl megy az előző defektvédelmen, mert az EXO réteg alatt egy ellenálló 60 TPI-s szövet található, és a peremnél pedig ahol a felnihez kapcsolódik, buty betétet találunk. Utóbbi felel azért, hogy főleg amikor alacsony nyomáson használjuk, és odaverjük egy-egy kőhöz, akkor egyrészt ne csípjük ki a belsőt, vagy magát a külső gumi oldalfalát, illetve védi a felnit is. Belső nélkül használva, ha megsérül a felni oldala, akkor ott elengedheti a levegőt, és azt az ösvényen nem fogod tudni javítani, a „tej” nem fogja meg, csak belső belerakásával.
Double Down: Ez a védelem már a durvább szakágak űzőinek készül, főleg enduro versenyzésre, és ebike használatra. Utóbbinál a nagyobb súlyú bringa, és a jellemzően kisebb bringakezelési tudással megáldott felhasználók vannak a célkeresztben. Itt két 120 TPI szövetsűrűségű réteg van megtámogatva még egy butyl oldalfal betéttel, amik már majdnem a Downhill szerkezet tudását adják, de könnyebb súlyban.
Downhill: Extrém felhasználásra tervezett defektvédelem, ami nem is annyira a szúrt mint inkább a kövektől származó csípéses defektek ellen véd. Bikeparkokban való használatra is ideális, főleg amik nem a klasszikus „flow trailes” pályákkal vannak ellátva, hanem technikásabb köves szakaszokkal. Két rétegnyi erős(nehéz) 60 TPI szövettel van ellátva, és nagyméretű (a DD-nál erősebb)butyl inzertet kapott a felni kapcsolódásnál.
HYPR: Egy teljes szilika alapú összetevő, ami a régebbi generáció keveréknél 16%-kal kisebb gördülési ellenállást tud, de 23%-kal nagyobb tapadás mellett, ami az esős versenyeken is nagyon fontos. Mindezek mellett a gyártó állítja, hogy az élettartama sem lett kevesebb!
HYPR-S: Hasonló mint a HYPR szövetszerkezet, de a gördülési ellenállása még annál is 12%-kal kisebb, így nagyon „gyors” gumit lehet vele készíteni. Nem ez lesz a tartósság bajnoka, de a versenyeken nem is ez a fő szempont.
K2: Az aramid szálas defektvédelmi rendszernél jobb ellenállást nyújt a szúrt vagy vágott defektek ellen. Könnyű súlyú szövet, ami nem rontja a menettulajdonságokat.
SilkShield: A gumi teljes felületét lefedő defektvédelmi rendszer, a SilkWorm utódja, ami csak a futófelület alatt volt megtalálható. Ez az oldalfalat is védi, így a felütéses defektek ellen is jobban felveszi a küzdelmet mint a K2.
MaxxShield: Ha nem a súly, hanem a kimaxolt defektvédelem a legfontosabb. Egy réteg SilkShield szövetet, és még egy réteg K2-t tartalmaz. Ideális edzőbringára, városi gépekre.
ZK: Az országúti gumiknál használt defektvédelem, ami könnyebb, rugalmasabb, és erősebb mint a K2 szövet. Ez a réteg jellemzően a futófelület alatt található meg, tehát az oldalfalakat nem nehezíti, mivel országúton nem szoktunk az oldalfal felől szúrt defektet kapni.
Reméljük sikerült némi áttekintést nyújtani a Maxxis gumik rengetegében és könnyebben tudjátok majd értelmezni a https://www.maxxis.com/us/tires/bicycle/ oldalon lévő vagy az itt található adattáblákat.