- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az országúti világbajnokság előtt mutatta be a Specialized az új országúti csúcsmodelljét, a Tarmac SL8-at, ahol megint sikerült kicsit faragni mindenen.
Biztosan van valami oka, hogy a már a VB előtt bemutatott bringákat nem kapták meg a csapatok, így Vas Kata Blanka, és Lotte Kopeczky is még az SL7-tel lett világbajnok (bár Evenepoel már azzal ment), de ez semmit sem von le a hír értékéből. Az SL8-cal még inkább azok lettek volna, hiszen a váz a Wold Tour mezőnyben a legkönnyebb, mindössze 685 grammot nyom! Emellett 33%-kal növelték a súly/merevség arányt, illetve 6%-kal kényelmesebb lett. Mondjuk ez utóbbi értéket nem tudjuk hogyan lehet mérni, de higgyünk a marketin....izé mérnököknek.
Persze ma már nem is lehetne fejlesztést anélkül eladni a bringásoknak, hogy ne legyen még aerobb a váz kialakítása, így a MAMIL-ok is elhihetik, hogy már csakis ettől fognak hamarabb odaérni a kávézóhoz, hogy a tökéletes insta fotó elkészülhessen. Azzal azért reméljük mindenki tisztában van, hogy ezeket a vázakat a top-top élversenyzőknek készíti az amerikai cég, de a modellt a tehetős amatőrök tartják el, és az aero pont az a része a bringázásnak, ami nagyon kicsin múlik. Egy nem ideális testtartás többet ront mint amit a mérnöki órák ezreivel le tudtak faragni.
Elvileg 40 km-en 16 mp-cel gyorsabb mint az SL7, és 20 mp-cel hamarabb érsz fel a Col du Tourmalet-re mint az előző modellel, de azért érdemes ezeket a számokat mindig fenntartásokkal kezelni. Viszont amikor szakaszgyőzelmekről, vagy Tour győzelmekről néha csak másodpercek döntenek, akkor van ezeknek az adatoknak igazán értelme! A légellenállást a legnagyobb mértékben a fejcsőnél sikerült csökkentei, Speed Sniffer névre hallgat ez a megoldás, és mára a Tarmac SL8 aerodinamikusabb bringa, mint a Venge volt, ami kinézetre átmenet volt az időfutam kerékpárok felé. Az SL8 viszont gyönyörű, szerencsére megtartotta a klasszikus országútis formákat, és nem tettek bele semmi meghökkentőt mint mondjuk a Diverge STR esetében.
Az S-Works modellekhez elérhető, és persze külön és megvásárolható Rapide Cockpit 4 wattnyi megtakarítást jelent az idei Tarmac kormányszár/Rapide kormányhoz képest.
A nyeregcső az UCI szabályok által adott kereteket betartva, de maximálisan kihasználva a lehetőségeket, még aerodinamikusabb lett, és a lábaink által megkavart levegőt megint ideális irányba állítja a leválás előtt.
Ahhoz hogy ne csak aero legyen a váz, hanem könnyű is, felhasználták az Aethos-nál tapasztalt tudást, és kvázi azt a vázat szabták át bizonyos (sok) részeken. A Tarmac SL7-hez képest 115 grammal lett könnyebb a váz! Ez most egy kulacs víznek felel meg, és ennek kell elviselnie az akár 100 km/h feletti tempót, a brutális fékezéseket, vagy éppen kanyarodásokat is. Persze az Aethos még nála is könnyebb, a mindössze 585 grammos súlyával.
Tizenéve még mindenki a 20-23 mm-es gumikat kereste az országútijára, most pedig itt egy World Tour profik által használt csúcsmodell, és akár 32 mm széleset is fogadni tud. Mi itt Magyarországon tudjuk ez mekkora könnyebbséget jelent, de ezek szerint nem csak amatőr szinten.
Ezen az ábrán is látszik, mekkorára húzta a pozitív tulajdonságok átfedését az SL8. Az Aethos picit komfortosabb, sokkal könnyebb, ellenben mászáskor lassabb, és kevésbé reagál gyorsan mint az SL8, sík szakaszokon pedig sokkal gyorsabb annál. Sokan csodálkoztak anno, hogy a Venge miért szűnt meg, de itt látszik, hogy már az SL7 is felül tudta múlni minden paraméterben, amire most még rátettek egy lapáttal.
Itt pedig azt mutatják be, hogy a kokpit, váz, villa és nyeregcső esetében milyen irányú változások voltak az SL7-hez képest. A kormány/kormányszár kombó merevsége nem változott, de kisebb lett a légellenállása, és csökkent a súlya is. A váz merevsége növekedett, a súlya csökkent, és még aerobb lett.
Hogy miért kerül több mint 5 millióba egy ilyen bringa? Egyrészt meg kell fizetned a márkanevet, ezt kár is titkolni. Másrészt benne van az a brutális marketing költség, amit a World Tour csapatok jelentenek évente több száz bringával, plusz az a marketing is, amit nemzetközi szinten elköltenek. Mondjuk mi pont nem kapunk semmit ezért a cikkért, de úgy gondoltuk van annyira érdekes, hogy részletesen írjunk róla. És vannak a mérnöki órák ezrei, ami belekerül egy-egy vázba. Ezen az ábrán látható, hogy 34 layup iteráció készült, mire a végső vázat megtervezték. Tehát volt 34 váz amiből 33 elbukott, hogy legyen egy még jobb. A mérnökök karbon rétegenként tesztelték a változtatokat, hogy a célértékek fölé kerüljenek. Nagyon-nagyon kevés cég fektet ennyi energiát egy új vázba. A legtöbb nagy nevű gyártó is maximum 4-5 iterációt készít mielőtt késznek minősítik a projektet. Mivel ez döbbenetesen sok pénzt emészt fel. És persze ezt te fizeted ki.
S-Worksből kétféle kivitel lesz kapható, az egyik a csúcs SRAM AXS szettel, a másik Dura Ace Di2-val kicsivel öt és félmillió alatt, az Ultegra Di2/Force AXS pedig 3.5-ért. A legolcsóbb az Expert kivitel lesz Rival AXS-el kettőfélért. Az első bringák már az üzletben vannak, nézzétek meg őket a Bikexpertben!