- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az új Dura-Ace szett megkapta a legújabb, áttervezett vezetéknélküli Di2 váltórendszert, mely az eddigi precíz, megbízható váltásteljesítményt még gyorsabban produkálja. Így az eddigi leggyorsabb váltást kapjuk, ami a másodperc törtrésze alatti váltást jelent!
Mind az első, mind a hátsó váltó integrált akkumulátort (BT-DN300) kapott, mely megoldás egyszerűsíti a töltési folyamatot, valamint biztosítja a stabil és erős elektromos kapcsolatot a váltó és az akku között – mindemellett az első váltó 26 grammal könnyebb lett (így már csak 96 gramm), miközben magabiztosan kezeli a 50-55T áttételű lánckereket. A rendszer magas megbízhatóságát tovább növeli a magasszintű biztonsági rendszer, valamint a villámgyors és alacsony áramfogyasztású chip, melyek révén radikálisan csökkent a külső eszköz okozta interferencia esélye.
A váltókarok is külön-külön akkumulátorokkal rendelkeznek (CR1632 gombelemek), melyek 1,5-2 évig is elégséges energiát biztosítanak. Az üzemidőben is drasztikus változást hoz az új, R9200 szett: a hátsó váltó 58%, az első váltó 45%-kal fogyaszt kevesebbet elődjénél, ami révén akár 1000 km tekerés is lehet két töltés között! Egyelőre a szett még teljesen kábeles elektromos váltással is elérhető lesz.
A vadonat új Dura-Ace már az új, szuperhatékony 12-sebességes HYPERGLIDE+ fogaskoszorúval érkezik, mely sor elején továbbra is a 11T lánckerék található, ám a 6-7-8. lánckerekek optimalizálásával még finomabb, egyenletesebb áttételezésre van lehetőség. A lánckerekek rámpás fogazat kialakítása révén a váltás gyors és zökkenőmentes, simább, még nagy terhelés közben is, így nincs szükség váltás közben a pedálerő csökkentésére! Fogkiosztásból választhatunk a 11-30T, vagy a meredekebb emelkedőkre optimalizált 11-34T közül – ez utóbbi az 54-40T első lánckerék-szettel kombinálva nagyobb hatékonyságot kínál. Az új R9200 fogaskoszorú bordázása révén kompatibilis marad az egyel korábbi Dura-Ace verzióval (R9100).
Természetesen az új Dura-Ace szett hajtókarja is megújult Továbbra is a HOLLOWTECH II technológiával készül a kisebb tömeg és nagy teherbírás kombinációjának elérése érdekében, ám az új R9200 szettben két kivitelből választhatunk már: egy hajtókarba integrált teljesítménymérős- (FC-R9200-P), valamint egy ezen extra nélküli (FC-R9200) verzióból. A teljesítménymérő Bluetooth és ANT+ technológiával kommunikál, és 300 óránál több tekerési idő is eltelhet két töltés között, miközben a továbbfejlesztésnek köszönhetően 1,5%-os mérőpontossággal bír.
A hajtókarok 50-34T, 52-36T, illetve a korábban már említett 54-40T lánctányér kombinációval lesznek elérhetők, 160-177,5 mm közötti hajtókar hosszúságokban, 148 mm-es Q-factorral. Érdekesség, hogy az új Dura-Ace az XTR M9100 szett 12-sebességes láncját használja.
Az új Dura-Ace fékek is megkapták a Shimano mountain bike és gravel szettjeiben már megismert Servo Wave technológiát, mely révén direkt, azonnali kapcsolat jön létre a fékbetétek és a féktárcsák között, ami lehetővé teszi a fékerő jobb adagolhatóságát, és magabiztosabb gurulást eredményez a nagyobb tempóknál is. További változás a fékbetétek és a tárcsa közötti hézag 10%-os megnövelése, mely a fékzajok csökkentését célozza meg. Ehhez hozzájárul még az új RT-MT900 féktárcsa is, melynek tovább csökkent a hődeformációja. Ezenfelül a fék karbantartása is javult: az új légtelenítő nyílásnak és szelepcsavarnak köszönhetően a féktest vázról/villáról eltávolítása nélkül lehetséges a fék légtelenítése.
A kerékpárok egyik alappillére a kerék – ez az országúti kerékpároknál, ahol a sebesség fontos tényező, talán még fontosabb, mint más kerékpárszakágnál. Az új Dura-Ace szett kerekeinek áttervezésekor fő szempontok voltak az irányítás feláldozása nélküli ellenállás csökkentés, valamint a tömeg csökkentés ellenére a hajtásmerevség növelése. A teljesen karbon, belső nélküli és szingós kerekek a napjainkban elérhető egyik legfejlettebb technológiákat vonultatják fel.
Három különböző felnimagasságból választhatunk, melyek különböző helyzetekre kínálnak kimagasló teljesítményt:
- a C36 kifejezetten az emelkedők királya, ahol a minimális tömeg a legfőbb erény
- a C50 igazi mindenes, kiváló kombinációját kínálva a merevségnek, irányíthatóságnak, és gördülékenységnek
- a C60 pedig a legaerodinamikusabb felniprofilú, a legmerevebb kialakítással a sprintekhez és nagy teljesítményű pedálozásokhoz
A Direct Engagement (közvetlen kapcsolódó) agy révén a kalapácsos és racsnis rendszerek helyett alkalmazott két egymásba kapcsolódó felülettel 63%-kal növekedett a hajtási merevség, miközben 45 grammal csökkent a hátsó agy tömege - így még hatékonyabb gyorsításra van lehetőségünk.
Mivel minden gramm számít, amikor forgatott tömegről van szó, így a felnik súlya is csökkent: az egy pár kerék 161 grammal lett kevesebb, mint az előző verzió!
Az elmúlt évek során a bringások üléspozíciója és tekerési beállításai változáson mentek át. A Shimano fejlesztői számos professzionális kerékpárossal együttműködve tanulmányozta ezen változásokat és igényeket, így alakítva ki egy teljesen új, ergonómikus, komfortos, aerodinamikus és letisztult cockpitet.
Az új fékváltókarok (ST-R9270) fejrészét megemelték, enyhe belső hajlítást és megnövelt területet kaptak a váltó és a kormány között, így még kényelmesebb és jobban irányítható lett. További változás, hogy a Di2 fel- és leváltást vezérlő gombjai közötti távolság megnövekedett, így könnyebben megkülönböztethetőek kesztyűben is.
A fékváltókarok vezetéknélküli váltásvezérlése lehetővé teszi az egyszerűbb felszerelést, hiszen nincs szükség kábelelvezető nyílásokra a vázban, illetve a kormányban. A frissített E-TUBE applikáció segítségével pedig lehetővé válik a Synchronized vagy Semi-Synchro váltás, a Multi-Shift váltás, személyre szabható a váltási sebesség.
Míg a Dura-Ace alkatrész-család elsődlegesen a Shimano legfejlettebb technológiáinak és megoldásainak bemutató területe, az Ultegra név alatt találjuk a megfizethetőbb árú teljesítmény-orientált fejlesztéseiket.
Az Ultegra új, R8100 kódjelzésű szettje ugyanazt a továbbfejlesztett Di2 platformot kapta meg, mint a Dura-Ace R9200, így az eddigi leggyorsabb váltási sebességet, stabil és megbízható, precíz vezetéknélküli váltási teljesítményt kapjuk, megnövelt üzemidővel támogatva.
Eltérés a két szett által kínált váltórendszerben a szerkezetek kialakításában, illetve az abból eredő tömegekben van. Míg a Dura-Ace R9200 első és hátsó váltók tömege 96, illetve 215 gramm, addig az Ultegra R8100 esetében 116 és 262 grammokat mérhetünk.
Az új Ultegra a Dura-Ace R9200-nál bemutatott fogaskoszorút kapta meg, mely bordázása révén kompatibilis marad az egyel korábbi verzióval. Érdekesség, hogy az Ultegra R8100 lánckerekek ugyanazt a 12 fokozatú láncot használják, mint a Shimano XT M8100 széria.
A szett hajtókarja most először választható teljesítménymérő opcióval, mely hasonlóan a Dura-Ace szettében találhatóval, Bluetooth és ANT+ technológiával kommunikál, és 300 óránál több üzemidőt biztosít. Természetesen az új hajtókar is HOLLOWTECH II technológiával készül. A hajtókar 50-34T vagy 52-36T lánckerék-kombinációkkal, illetve 160-165-170-172,5-175 mm hosszban lesz választható. Az új Ultegra hajtóművek csak 21 grammal lesznek nehezebbek, mint a Dura-Ace hajtóművek.
Akárcsak az új Dura-Ace fékek, az Ultegra fékei is megkapták a Servo Wave technológiát, csökkentették a fékzajokat, és hasonlóan javult a karbantartási művelet is. Ami ezen alkatrészeknél is a különbséget jelenti, az a tömegek: az új Ultegra fékek párja 282 gramm, míg a Dura-Ace esetében ez 229 gramm.
A Dura-Ace R9200 kerekeitől csak minimális súlyban eltérő kerekeket kínál az új Ultegra, melyek közül a tárcsafékes teljes karbon kerekek először érhetők el ebben az alkatrész-családban.
Természetesen a cockpit esetében is, ahogy a szett többi részénél is, az új Dura-Ace-nél bemutatott változások, újítások érkeznek meg az Ultegra R8100 esetében is, illetve hasonlóan csak kis, szerkezeti eltérések lesznek, melyek 32 grammnyi súlykülönbséget (Dura-Ace ST-R9270 váltókarok 350 gramm, Ultegra ST-R8170 váltókarok 391 gramm).