- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Múlt héten még a netes magazinokban lehetett látni képeket, hogy Hermida, a Meridás ex-világbajnok valami lematricázott prototípus géppel tekert a Nove Mesto-i cross country világkupán. Amikor meghívtak a Merida press campbe, tudtuk, hogy új bringákat tesztelhetünk, de nem hittem volna, hogy egy héttel a nagy titkolózás után már mi is kipróbálhatjuk a 2016-os masinát, nem is akármilyen körülmények között.
A Merida mint márka jó 10 éve ott van az élvonalban a monti mezőnyben, szereztek több világbajnoki címet, és mindig élen jártak a fejlesztésekben. A karbon vázaik már nagyon hamar megjelentek mezőnyben. 2008-ban jelent meg az eredeti Ninety-Six, akkor még 26-os kerekekkel. Remek váz volt, nagyon dícsérték itthon is akik mentek vele, de voltak még gyerekbetegségei. A vázméretek változásával a rugózás karakterisztikája változott, ami nem túl szerencsés. Az új, ráncfelvarrt, verzió már 29-es és 27,5-ös kerékhez lett tervezve. S-M méterben 27,5-ös kerékmérettel, és M-L-XL méterben 29-es kerékkel. 96 milliméter rugóútja hátul pont elég a maraton és cross country felhasználásra.
A Ninety-Six kifejezetten versenyzésre kifejlesztett kerékpár, azon belül is XC-re. Hihetetlenül merev, a karbon technológia már odáig fejlődött, hogy 700-800 darabból raknak össze egy ilyen vázat. A rugózást is sikerült olyan jól megcsinálni, hogy tényleg csak a talaj felől érkező ütésekre mozdul be a hátulja. Tekerés közben végig olyan érzésem volt mintha merev bringát tekernék, nem pogózott be alattam, viszont minden apró göröngyöt kimozgott. A mászóképessége nagyon jó, mivel segít kisimítani az utat, ezért a köves, gyökeres felfeléken sem kapar el a hátulja.
A 29-es bringákkal általában az a bajom, hogy a nagyobb kerék miatt olyan tarktoros érzésem van, ha ráülök. Nehezebben irányíthatóak, és eddig kevésen éreztem magamat igazán komfortosan. Szeretem, ha játékos a kerékpár, jól lehet irányítani, és a szűk csikicsukikban is el lehet vele tempóval közlekedni. A 26-os bringák ezért voltak eddig számomra jobb választás. A Ninety-Six geometriáját viszont annyira eltalálták, hogy már az első felülésnél is úgy éreztem, mintha már jó ideje tekernék vele, mintha a saját bringám lenne. Észre sem vettem, hogy nagyobb kerék van alattam. Félreértés ne essék, nem vagyok elutasító a 29-es bringákkal kapcsolatban, csak kevés olyanon ültem, amit sajátnak is el tudnék képzelni. Az első tesztkörökön is már otthonosan mozogtam rajta, a lefeléken sem volt bennem semmi félsz, hogy mit lehet vele vállalni, simán belementem tempóból a gyökeres kanyarba, mert tudtam, hogy nem hagy cserben. Nagyon agresszívan, jól irányítható, igazi élmény vele menni.
A 2016-os Ninety-Six vázában az elmúlt 7 év rengeteg technikai újítását megtaláljuk, ilyenek a vázon belül vezetett bovdenek, az intelligens bovdentartó konzolok (műanyagdarab, amin többféle lyuk van, attól függően milyen váltást használunk), a megnövelt hátsó tengely, és sok egyéb apróság ami egyenként nem tűnik nagy dolognak, de összességében hatalmas változást jelent kényelemben és esztétikában is.
Összehasonlítva az előző verzióval, a NinetyNine-al, a középrész lejjebb került, és meredekebb a fejcsőszöge, ami igen jó hatással van az irányíthatóságra. A felső vázcső viszont kicsit hosszabb, a stucni rövidebb, ami pedig a nagyobb sebességnél van pozitív hatással a stabilitásra. Apró dolgokról beszélünk, milliméterekről és pár centikről, meg 1-2 fokról, mégis érezhető a különbség, ami szerintem igencsak javára vált.
Szóljunk pár szót az alkatrészekről, ami ugyan felszereltségtől függően változhat, de mindenképpen érdemes megemlíteni.
A bringát a RockShox RS1-es teleszkópjával szerelték, amely a SID jogutódja a kategóriájában. Fordított felépítése van, mint a hagyományos villáknak, a becsúszószár a tengely oldalon helyezkedik el. Mivel kis hazánkban eddig nem nagyon láthattunk ilyet, mindenképpen szerettem volna róla írni egy kicsit. Hihetetlenül megoszlanak róla a vélemények a külföldi sajtóban és fórumokon. Vannak róla videók a youtubeon, ahogy a kereket a két lábuk közé fogva mozgatják a kormányt, és a villa karbon nyaka elkezd csuklani jobbra-balra, és sokan írják, hogy nagyon rugalmas. Ez valóban így van, én is kipróbáltam, és tényleg ez történt, simán 2-3 centit el tudtam hajlítani oldalra, viszont, ez nem életszerű felhasználás. Most 90 kiló vagyok, nem elitracer súlyban, és menet közben semmilyen rugalmasságot nem tapasztaltam, úgy sem, hogy gyötörtem sziklás lefelén is. Tesztek alapján pedig a fékezés közbeni merevsége a legjobb. Amiről még szót kell ejteni, hogy egy FOX villa után nem indult meg olyan szépen az eleje. Ennek is utánanéztem, és valóban így van, erre is van teszt remek diagrammokkal, és tényleg nagyobb erő kell ahhoz, hogy a villa bemozduljon. Végiggondoltam azt, hogy mire tervezték, és rájöttem, hogy igazából es sem hátrány, ugyanis így nem kell lemerevíteni a villát felfelé ülve bringázásnál, mert nehezebben mozdul be a finom dolgokra. Mivel ez egy versenyzésre szánt villa, gyakorlatban ez néha inkább haszon, mint hátrány. A rugóút többi tartományában pedig már szépen, egyenletesen mozog. A kinézete pedig a vázzal együtt nagyon bitang, jól lehet összedesignolni, festeni a vázzal. Ezt nem csak a Meridánál, hanem a többi cégnél is láthattuk.
A Sram XX1 váltórendszere nem újdonság, 3-4 éve már köztudatban van, itthon mégis kevesen próbálhatták ki a húzós árcédula miatt. Működése engem nagyon megnyert, finoman, azonnal vált, elöl soha nem akart leesni a lánc, letisztult a kormány vele. Ajánlanám? Igen, de inkább edzettebb bringásoknak. Ha elől nem választjuk jól meg a lánckereket, akkor nincs meg a lehetőség, hogy lejjebb váltsunk, ha pedig valaki elfárad, nincs más mint a tolás, úgyhogy hagyjuk meg a rendszer inkább az edzettebbeknek. Személy szerint én a 2*10-es mellett maradnék, mert így az áttételtartomány mint könnyebb, mint nehezebb fokozatok felé szélesebb. Ezen kívül tényleg csúcs, csak jó szavakat tudok rá mondani.
A fékek a Sram Guide darabjai. Ezek nem a legkönnyebbek, viszont 4 munkahengeresek, és nagyobb a fékerejük, mint a többi változatnak. Úgy látszik, a gyártók erre is rááltak, hogy inkább beáldoznak pár grammot, ami felfelé alig számít valamit, lefelé viszont sok necces helyzetben adhat akkora pluszt, hogy kiment minket a csávából.
A csúcs TEAM verzió ára a kerékpárból 2.2 millió forint, ez a csúcs. De lesz belőle több carbon, és alu verzió is, úgyhogy aki szeretne költeni egy komolyabb bringára, az megtalálja majd a számára tökéletes verziót olcsóbban is.
Ha értékelnem kéne a bringát, akkor 10/10, egyszerűen nem tudok mibe belekötni. Az egyetlen dolog, hogy saját felhasználásra nekem jól jönne a 2 kulacstartó, de ez se a Meridánál, se más gyártók hasonló össztelós bringáinál nem szokás, szóval...
A Merida kerékpárok hazai forgalmazója a BikeFun Hungary Kft.