- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Bár az egész cikk egy nagy "jóhír", kezdjük a legjobbal:
Az FKF Nonprofit Zrt. 6 db "kis kategóriájú" és 2 db "közepes kategóriájú" vadonatúj járda- és kerékpárút takarító célgépet vásárolt, amiket a már rendelkezésre álló 6 célgéppel együtt a fővárosi kerékpárút-hálózat síkosságmentesítésére fognak bevetni a téli időszakban.
A második legjobb hír, hogy ezeket nem csak úgy hűbelebalázs-módjára kívánják használni, hanem a kerékpárral közlekedők számára a lehető leghasznosabb módon. Ennek érdekében felvették velünk (Mozgásvilág) a kapcsolatot és a Magyar Kerékpárosklubbal közösen létrehoztuk Budapest kerékpárútjainak prioritási listáját. A prioritási listát az októberben futott kérdőívünk eredményei alapján, valamint a Magyar Kerékpárosklub forgalomszámlálási adatait összegezve állítottuk össze.
Az alábbi térképen láthatjátok a teljes budapesti kerékpárút-hálózatot, valamint a síkosságmentesítés szempontjából kiemelt kerékpáros útvonalakat (csak a különálló-, vagy járdával egybekötött kerékpárutakat). A színek értelmezéséhez és a rétegek ki/be kapcsolásához a fejléc bal oldalán található ikonra kattints.
Az együttműködés ezzel nem ér véget, hiszen a téli időszakban szerzett tapasztalatokat továbbra is megosztjuk majd egymással, így finomíthatjuk, tökéletesíthetjük a téli kerékpáros közlekedés feltételeit.
Fontos: az újonnan vásárolt célgépek az úttesttől külön haladó, önállóan, vagy járdával megosztott felületen vezetett kerékpárutakon tudnak dolgozni. Az úttesttel egy szintben lévő kerékpársávok, illetve kerékpáros nyommal ellátott útvonalak esetében - a lehetőségekhez mérten - továbbra is a hagyományos hókotrók gondoskodnak a síkosságmentesítésről. Mivel a kerékpársáv az úttest szélén van, ahová a havat értelemszerűen el lehet tolni, így nem minden esetben lehetséges a teljes útfelületet hótól való megtisztítása).
Ha tehát nagyobb havazás, vagy ónos eső várható, a kerékpáros útvonalak prioritásait is tartalmazó kerékpáros térképünkön tudtok tájékozódni azokról a kerékpárutakról, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel biztonságosan tudtok használni, így ehhez igazíthatjátok az útvonalatokat.
A beruházásról Varga Csabát, az FKF köztisztasági igazgatóját kérdeztük.
A 6 db „kis kategóriájú” célgép HOLDER X30-as és a 2 db „közepes kategóriájú” célgép HOLDER MUVO típusúak. Az előbbi legnagyobb sebessége 23 km/óra, míg utóbbi maximum 50 km/órával képes haladni. Méretükből adódóan kapacitásuk is eltérő, téli időszakban a HOLDER X30-as célgép 200 l-es, a HOLDER MUVO célgép 850 l-es száraz anyag- tartállyal rendelkezik.
A célgépek az időjárási előrejelzések alapján jóval a jegesedés, vagy a havazás előtt az utakon dolgoznak, ilyenkor fő feladatként végzik a kerékpárutak szükség szerinti megelőző síkosságmentesítését.
Minden célgépnek saját járatútvonala van, amelyen végzi a síkosságmentesítési feladatait. Úgy hatékony, ha a célgépek nem egymást követve, hanem mindegyik a saját járatában végzi a síkosságmentesítési feladatát, így egységnyi idő alatt nagyobb terület/útvonalhossz kerül takarításra.
Reméljük, hogy a kerékpáros forgalmat a célgépeink nem fogják nagymértékben akadályozni. Munkatársaink többműszakos munkarendben a hét minden napján 0-24 óra között végzik feladataikat, ezért a kerékpáros közösség nagy valószínűséggel találkozik majd a célgépekkel. A HOLDER X30-as célgép munkaszélessége (nyitott hóeke szélessége) 130 cm, a HOLDER MUVO célgép munkaszélessége 156 cm, ezért a célgépek munkavégzésünk során a kerékpársáv nagy részét „befogják”. Munkatársaink természetesen figyelemmel lesznek a kerékpárosokra, de mindenképpen fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a sárga villogóval ellátott és munkát végző célgépeket – főleg a téli időszakban – csak nagy körültekintéssel közelítsék meg és kerüljék ki a kerékpározók.
Az ónos eső, a havazás, a fagy sem meghatározott napszakban köszönt ránk, így munkatársaink – ahogy az előzőekben említettem – a hét minden napján, 0-24 óra között többműszakos munkarendben végzik feladataikat.
Kerékpárutak takarításánál probléma lehet, ha – főleg a reggeli időszakban – várakozó autó állja el a célgép útját, vagy a burkolt úttest hótól való megtisztításakor a „nagy kategóriájú” célgépek a havat – hely híján – a kerékpárútra tolják. Tekintettel azonban arra, hogy ezen célgépek is a Társaságunk irányítása alatt vannak, ezért a munkavégzés összehangolásával remélem, hogy ezen probléma a jövőben már nem lesz kardinális.
Ahogy említettem nagyon fontos a munka összehangolása és bízom benne, hogy a kerékpáros társadalom pozitívan fogja értékelni a budapesti kerékpárutak takarítottságát.
Ezek a célgépek többévszakos célgépek, a tél végeztével átszerelésre kerülnek és végzik majd a kerékpárutak gépi seprését és locsolását.
Természetesen indokoltság esetén a következő években a rendelkezésre álló pénzügyi forrás erejéig elképzelhető további célgépek beszerzése. Nagyon fontosnak tartom a kerékpáros közösség, illetve a Mozgásvilág és a Magyar Kerékpárosklub visszajelzését, melynek feldolgozását követően biztos vagyok benne, hogy tovább javulhat a hatékonyság. A magam részéről javaslatot tettem a kerékpárosok számára telepített speciális hulladékgyűjtők telepítésére, amelynek részleteit Önökkel együttműködve dolgozzuk ki a következő évben.
Köszönjük az FKF-nek, bízunk benne, hogy így, a kerékpározás feltételeinek javításával még többen pattantok nyeregbe télen is. Biztos, ami biztos: mentsétek el magatoknak ezt a linket télire...
Ha minden a tervek szerint halad, akkor eggyel kevesebb akadály áll a télen is kerékpárral közlekedők előtt. Hajrá!