- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Manapság azt már mindenki tudja, hogy a hagyományos elektromos kerékpárok 25 km/h-nál leszabályoznak, azaz a rásegítés a pedelec kategóriában lekapcsol. Persze mehetsz ennél többel, csak nem a motor segítségével. Vannak azonban olyanok, akik nem elégszenek meg a 25-ös tempóval, hanem ennél jóval többel szeretnének menni. Van erre legális lehetőség? Igen.
Az uniós EPAC szabvány komolyan szabályozza az elektromos kerékpárok teljesítményét, végsebességét, és felszereltségét is, akárcsak a szükséges dokumentumok meglétét. Tegyük hozzá, hogy már egy konstans 25 km/h-s sebességgel közlekedő pedelec kerékpárral is gyorsabbak leszünk mint egy átlagos erőnlétű kerékpáros, hiszen lejtőn tudunk ennél gyorsabban menni, emelkedőn viszont akár 10%-os meredekségűn is tartani tudjuk ezt a tempót, ami hagyományos bringával már profi versenyzői erőnlétet feltételezne.
Egy S-pedelec kategóriába sorolható kerékpár már csak 45 km/h-s tempónál szabályoz le, és most biztosan lesznek olyanok, akik felsóhajtanak, hogy „az semmi”... Igen egy hivatalos 50-es robogó megy ennyivel, de bringán, aminek a manőverezhetőségi képessége sokkal jobb, és a kormánymozdulatokra is érzékenyebben reagál, már sokkal jobban észnél kell lenni ilyen tempó mellett! Nem árt, ha a bringás skilljeink nem az átlagos szinten állnak. Magunk is teszteltünk már ilyen gépeket, és bizony egy-egy élesebb kanyar trükkös tud lenni egyenes ülve egy trekking bringa nyergében 40-es tempóval. Természetes az akkumulátort is jobban zabálja a majd dupla akkora tempó, és hát tudjuk, hogy a légellenállás a sebesség függvényében négyzetesen nő. Manapság egy 25-ös pedelec kerékpárral és egy 750Wh-s akkuval akár meg is tudjuk kerülni egy töltéssel a Balatont, de ugyanez 45-ös tempóval nagyon nem fog menni!
És ekkor még nem beszéltünk az akár 60+ km/h-s tempóra képes R-Pedelec kerékpárokról! Ezekből a hivatalosan gyártótól megvehető modellek száma nem túl erős, alig 1-2 gyártó kínál ilyet, viszont nagyon durva dolgokra képes. Ennek megfelelően már vezetni is közelebb áll a krosszmotorhoz, mint egy kerékpárhoz. Komoly baleset tud kialakulni, ha nem vagy tisztában a saját, vagy bringád képességeivel!
De nézzük ennél egy kicsit mélyebben. A pedelec kerékpár motorjának teljesítménye nem haladhatja meg a névleges 250W-ot, és 25 km/h-nál le kell szabályoznia. Ezeknek a vezetéséhez semmilyen jogosítványra, vagy biztosításra nincsen szükségünk, normál bringának minősülnek mindenhol. A sisak viselése csak ajánlott, nem kötelező.
A 45 km/h-ra is képes S-pedelecnél már jóval szigorúbb a szabályozás, ez az L1e, azaz a segédmotorkerékpár kategóriába esik, ennek minden járulékos költségével! Na és itt kezdődik az igazi galiba minden normális uniós országhoz képest nálunk a vadkeleten... Tőlünk nyugatra kötelező a segédmotoros rendszámtábla a bringára, ami nálunk ugye nincsen, hiszen nálunk az 50 cm3 alatti robogókra sincsen. Ellenben ha átruccanunk vele Ausztriába tekerni egyet, akkor ha pechünk van, komoly büntetéssel gyarapodhatunk! Itthon az S-pedelec AM, egyéb motorkerékpár, vagy B jogosítvány birtokában vezethető, tehát 16 évnél fiatalabb személy nem is tudja vezetni. Kötelező rá a visszapillantó tükör, de ez megint trükkös, mert az unióban csak a bal oldali kötelező, nálunk mindkét oldalra fel kell szerelni! Kell hozzá kötelező biztosítás is, akárcsak a robogókra. Meg bukósisak, méghozzá „E” jelzésű, azaz ECE 22.05 szabványnak megfelelő. Természetesen tőlünk nyugatra nem kényszerítenek „bilibukóba”, hanem megfelel az EN1078-as CE jelzésű, vagy másnéven NTA8776-os bringásabb kinézetű bukósisak is. Nyilván itthon sem feltétlenül kötne bele a rendőr (ha egyáltalán kiszúrja hogy S-pedelec bringán ülsz), de ha mégis, akkor tudd mi a szabály.
Ezen felül nem mehetsz vele járdán, és városon belül kerékpárúton sem, tehát csak az autók között küzdhetsz! Sőt, hivatalosan az erdőbe sem mehetsz be vele ahol nemzeti park, vagy Natura 2000-es terület van. És hát itthon majdnem mindenhol van.
45 km/h-nál gyorsabb R-pedelec bringát szeretnél? Ok! Mindent be kell tartanod mint az S-pedelec kategóriában, plusz ezen felül A1-B, azaz B125-ös jogsi is kell, ha nincsen nagyobb. Az L3e kategóriánál a B jogosítvány nem játszik! Itt már nem kockáztatnánk az NTA8776-os sisakot sem, mivel annak töréstesztje a 45 km/h-s tempónál lett elvégezve, tehát maradnak a rendes motoros sisakok, ami persze lehet cross sisak is, ami olyan, mint egy downhill bukó.
Mindezek mellett azt is figyelembe kell venni, hogy az S-pedelectől kezdve, nem lehet csak úgy az alkatrészeket cserélgetni, mivel típusbizonyítványa van a kerékpárnak. Tehát csak az a teleszkópos villa, kormány, felni, stb. mehet bele, ami gyárilag is benne volt. Itthon persze tudjuk mi hogyan működik, de ha esetleg egy baleset a nem megfelelő alkatrész miatt következik be, netán sértettje is van a balesetnek, és a helyszínelő rendőr képben van a szabályozással, akkor komoly gond lehet. Olyan ez mint a kamu 50-es robogó, mindaddig nincs vele gond, amíg gond nincsen...
Szóval ezeket a tényezőket érdemes mérlegelni akkor amikor 25-ösnél nagyobb végsebességű ebike-ot szeretnénk venni. Most egyelőre csak a hivatalosan gyors bringákkal foglalkoztunk, mivel a tuning egy még ennél is bonyolultabb (főleg jogilag) történet, de annak is szentelünk majd egy cikket!