- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Négy Mitas külső, közel fél év tapasztalat. Hosszú távú tesztre vetettünk be négy különböző Mitas külsőt, hogy ne csak néhány alkalom után mondjunk véleményt róluk. Jellemzően az ajánlott felhasználási módokat túlszárnyalva, a komfortzónán túl hajtottuk valamennyit, hogy szélsőséges tapasztalatokra is szert tehessünk. A kíméletlen nyúzásnak volt is eredménye, nézzük is meg egyenként.
Ennyit nyúztuk: ~1600 km
Méret: 29 x 2,45
Felhasználás: XC, XCM
Felhasználói szint: Elite
TPI: 127 (ez mit jelent?)
Terhelhetőség: 140 kg
Tömeg: 780 gramm
Már jó hét évvel ezelőtt, még a Rubena korszakban találkoztunk először ezzel a versenyzésre termett modellel, akkor még belsővel és TEXTRA nélkül. A TEXTRAról csak annyit, hogy a Cape Epic 8 napos mountainbike maratonon (aminek a Mitas a hivatalos gumiszállítója) 40 versenyző közül egy sem kapott defektet... ennek megfelelően mi is defekt nélkül vészeltük át az elmúlt hónapokat.
Felszerelésekor a Mitas saját defektgátló folyadékát használtuk, a felhelyezés gyors és könnyű művelet volt.
Gyors, alacsony gördülési ellenállású és nagyon jól fékezhető, jól tapadó gumi. Egyedül talán az apró kavicsos talajon érezhető némi bizonytalanság, az ilyen terepen óvatosabban lehet csak haladni vele. Legjobban az enyhén nedves, döngölt talajon érezte jól magát, ezen a terepen adta ki a maximumot.
Heti 3-4 alkalommal, heti kb 100 km-t hajtottuk a Scyllat. A bütykei az idő alatt annyira koptak csak el, hogy teljesítménycentrikus versenyzésre már nem, de hobbicélokra, edzésekre még bőven használható maradt. Ha a célorientált felhasználást vesszük alapul, akkor teljesen korrekt az ekkora futásteljesítmény, hobbifelhasználóknak pedig több szezonon át is megfelelő élményt fog nyújtani.
Ennyit nyúztuk: ~1200 km
Méret: 700x23C
Felhasználói szint: Economy
TPI: 22 (ez mit jelent?)
Terhelhetőség: 63 kg
Tömeg: 460 gramm
Szándékosan nem a Mitas országúti csúcsomdelljét választottuk, hanem a pénztárca-barát, edzésekhez és hétköznapi rohangáláshoz alkalmas belépő modellt; plusz az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy nagyon bejött a Syrinx színes oldalfala és a rajta fehéren virító Mitas felirat, amivel így divatozni is lehetett. A dizájnban csak az keltett hiányérzetet, hogy a fehér logo csak az egyik oldalra került, pedig simán kéne mindkét oldalra (már ami a megjelenést illeti).
A felhelyezésnél valamivel merevebbnek érződött a külső a megszokotthoz képest, de azért megfeszülni sem kellett hozzá. Az ajánlott maximum nyomás csupán 8 bar (115 PSI), ezért alapból komfortosabb menettulajdonságokra lehetett számítani. Mintázatának köszönhetően (futófelülete teljesen sima, csak a szélei felé található némi mintázat) teljesen csöndben és egyébként edzéshez és közlekedéshez mérten kellően fürgén haladt. Nem volt kényes a bedöntésekre sem.
Hála a rendelkezésre álló útviszonyoknak, bőven volt alkalmunk tesztelni rossz minőségű utakon is, ahol a törmelékes aszfalt, a murvás út, a rázós szakaszok nem okoztak igazán gondot (nyilván az extrém terepeken ésszel közlekedve). Ezer futott kilométer környékén azonban a nyári kánikula, a forró aszfalt és egy (84 kg-os bringással a nyeregben) erősen előredőlős vészfékezés következében az első gumi enyhén deformálódott egy pontban. Ennek eredményeképp egy picit üt a kerék, amikor a kérdéses rész az úttal találkozik, tehát ezt célszerű már cserélni. A hátul lévő gumi azonban köszöni jól van, a szezont még zokszó nélkül vállalja hasonló útviszonyok mellett is. Defekt a tesztidőszak alatt nem történt.
Létezik azonban a Syrinxnek elite felhasználói szintű változata is, amely 127 TPI szövetsűrűséggel, WELTEX+ technológiával és 230 gramm tömeggel rendelkezik, ami így komolyabb céloknak is megfelelhet, ám ez csupán sima fekete változatban érhető el.
Ennyit nyúztuk: ~1000 km
Méret: 700x35C
Felhasználói szint: Hobby (Protection)
TPI: 29 (ez mit jelent?)
Terhelhetőség: 113 kg
Tömeg: 850 gramm
A mindennapos használatra, városi közlekedésre való külső választásakor biztosra akartunk menni, ezért a Mitas legdurvább defektvédelmét, a Long Way Stop Thorn Ultimate rendszerrel ellátott Mitas Flash-t választotuk. Ez 4mm defektvédő felületet jelent, ami arra hivatott, hogy ne kelljen a hétköznapi teendőket pluszban megspékelni holmi defektjavítással. Kijelenthetjük, hogy ez sikerült is neki, de itt még nem áll meg a tudomány. Nagyon lehet ugyanis szeretni a teljes körben futó fényvisszaverő csíkot, valamint a gumi mintázata is nagyon jól el van találva.
A 700x35C méret miatt ugyanis eléggé keskeny ahhoz, hogy fürgén haladhassunk vele, de szükség esetén nedves, csúszós körülmények között is képes helytállni. Kopás alig észlelhető rajta, pedig nem bántunk vele hímestojásként. Amit nem szeret, az a bedöntős, élesebb kanyarodás, ilyenkor legalábbis nyikorgó hangok jelzik, hogy nem ez a pozíció, amire ki van találva.
A körben futó fényvisszaverő csíkozás miatt elhagyhatjk a borostyánsárga fényvisszaverőt a küllőkről, már ha csak a KRESZ előírások minimális kimerítése a cél.
Biztosra vehetjük, hogy a Mitas Flash többszezonos beruházás és így az extra defektvédelem miatti magasabb ára mellett is bőven megéri.
Ennyit nyúztuk: ~300 km
Méret: 700x38C
Felhasználói szint: Economy
TPI: 22 (ez mit jelent?)
Terhelhetőség: 113 kg
Tömeg: 730 gramm
Szegény Landmarknak nem volt lehetősége hosszabb távon bizonyítani. Éppen csak annyira jutott idő, hogy kellően megszeressük, aztán könnyek között váljunk meg tőle. Na de kezdjük a kellemes emlékekkel. A Landmark kiválasztásánál az volt a cél, hogy az évente csupán néhány alkalommal kerékpártúrázóknak találjunk egy csekély beruházást igénylő, megfelelő tulajdonságokkal bíró külsőt. A Landmark aszfaltos-dózeruta terepre optimalizált mintázata abszolút bejött, nem zajos, de megbírkózik a kevésbé egyenletes tereppel is. Első sorban murvás, döngölt földutas száraz terepen szeretett mozgolódni (túrázós tekerést feltételezve), illetve aszfaltra is bátran kimerészkedhetűnk vele, nem ráz, nem zúg, és nem is kopik durván. Nyilván nem ez az a külső, amit zúzásra, farolgatásra és csúsztatásra használ az ember, ahhoz nem elég masszív a szerkezete (bár, legalább nem kerül sokba újat venni helyette, ha mégis leamortizálnánk).
Minimalista megjelenése ellenére (vagy éppen emiatt) egész jól is nézett ki felszerelve, bár egy picit merevebbnek éreztük, mint amit megszoktunk.
Amivel viszont nem tudott megbírkózni, az a sötét alagútban eldobott és így darabokra tört vodkásüveg. Sikerült ugyanis olyan szerencsétlenül rámenni egy ilyen objektumra, hogy az kihasított egy jelentős darabot a futófelületből (igaz, így volt szerencsénk megismerni a külső szerkezeti felépítését). Azt már nem volt kedvünk kipróbálni, hogy más külső hasonló helyzetben hogyan viselkedett volna, így inkább nem is bocsátkozunk feltételezésekbe.
A baleset utáni fotót (csak erős idegzetűeknek) itt találod...
A baleset ellenére (ami ugye nem a Landmark hibájából következett be) továbbra is jó szívvel ajánlható a kedvező árú, de népszerű márka palettájába tartozó túragumi.
Valamennyi Mitas külső esetében érvényes az, hogy következő gumiként is választanánk ugyanezeket, az adott körülmények figyelembe vételével. A Mitas Landmark (kb 2000 Ft) megbízható választás azoknak, akik ritkán bringáznak és ezért nem szeretnék nagy költségbe verni magukat, de gagyit sem szívesen választanának (csak a törött vodkásüveget kerüljék messzire). A Mitas Syrinx (kb 3000 Ft) edzőguminak, vagy városi lótifutira is jó szívvel ajánlott, de nem feltétlenül kell szélsőséges körülmények között tesztelni a képességeit. A Mitas Flash ugyan valamivel drágább (kb 6000 Ft), ám bőven megtérülő, minőségi választás rendszeres kerékpározáshoz, városra és túrára egyaránt. A Mitay Scylla pedig az elérhető árú (kb 9000 Ft), extra tulajdonságokkal felvértezett terepgumi, akár versenyzésre is.
Biztosan van, akinek ettől eltérő, más, jobb, rosszabb tapasztalata van akár a Mitas, akár más márka külsőivel, ám összehasonlítani egymással a különböző felhasználási módok, kerékpározási stílusok és útviszonyok miatt a kapott eredményeket nehéz. Több évtizedes tapasztalataink alapján és testközelből ismerve a tesztelési körülményeket azonban azt mondhatjuk, hogy abszolút versenyképesnek ítéljük a Mitas termékeit.
Ja, a külsők újkori állapotáról itt vannak fotók...