- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A SRAM vezeték nélküli váltórendszerei méltán közkedveltek országúton, és az MTB szegmensben egyaránt. Most utóbbinak érkezik egy ráncfelvarrása, ami inkább tabudöngetés és ahogy mondani szokták „fel fogja robbantani az internetet”! És persze a pénztárcádat.
A mai elektromos hátsó váltók mindegy milyen márkanév alatt futnak, baromi drágák, 250-300.000 forintot kóstálnak a csúcsmodellek, de még egy szinttel alattuk is bőven hatszámjegyű végösszeget lehet találni az árcédulán. Nem véletlen, hiszen ezek a legprecízebb részei a váltórendszernek, és jellemzően ebbe építik be az adó/vevő és egyéb elektronikákat is. Persze a bringa leginkább sérülésnek kitett részén vannak, kevés olyan esés van, amiben akár minimálisan is de nem sérül meg. A SRAM a legújabb AXS váltóiban moduláris felépítést alkalmaz, ami jelen esetben azt jelenti, hogy 5 fő részből áll a váltó, melyek cserélhetőek is! Persze azok, akik már a 90-es években is bringáztak, azt mondhatnák, hogy mi ebben a nagy truváj, hiszen régen is minden eleme cserélhető volt a váltóknak?! Részben igazuk van, viszont a SRAM megoldotta, hogy a fő részegységek szerszám nélkül, kvázi egy mozdulattal cserélhetőek legyenek! Na ez durva, és ha nem látom a saját szememmel, illetve nem végzem el én is a műveletet, el sem hiszem a prezentációban hallottakat. Vélhetően azért is volt erre szükség, mivel a hátsó váltó teste közvetlenül a vázhoz csatlakozik külön váltófül nélkül, ezért a versenyzőknél meg kellett oldani a gyors szervizelést. Másodlagos szempont lehet, hogy te is meg tudd majd venni a részegységeket külön-külön. Vannak rajta úgynevezett „Skid Plate” részek, melyek dizájn elemek, csavarokkal cserélhetőek, és a kis sérülések kozmetikázására valók. Egy ezer eurós hátsó váltón senki sem szereti a karcokat, ezek a Skid Plate-ek sérülnek a leggyakrabban, ekkor cseréled őket, és újra olyan a váltód kinézete mint az új!
Nyilván ekkor is megmarad még a felső paralelmű, bár az is cserélhető az UDH konzolról, de az nehezen sérül mivel a tesztek szerint 400 kg erejű ütést még kibír károsodás nélkül! Elég döbbenetes érték… De ne rohanjunk ennyire előre. Mi is az a UDH? Ez a SRAM szabadalma a Universal Derailleur Hanger, azaz univerzális váltótartó fül. 2019 őszén mutatták be, és mára nagyon sok bringán megtalálható akár SRAM, akár Shimano, Campa, FSA, Sunrace vagy Microshift hátsó váltóval kombinálva. A tervezés lényege az volt, hogy megszűnjön a négyszázhetvenmillió féle váltótartó fül, ami eddig forgalomban volt. Ehhez persze megfelelő vázat kell tervezni, ahová az UDH fel tud szerelődni, és saját tapasztalatból tudom, hogy a felület megmunkálásának pontossága nagyon lényeges pont ahhoz, hogy a hátsó váltód is tökéletesen álljon/váltson. Ugyanezt az UDH felfekvőfelületet használja az új AXS hátsó váltó is, amiből rögtön háromféle lesz!
A csúcsot az XX Eagle AXS SL jelenti XCO felhasználásra. Alatta az XX Eagle AXS található majd trail és enduro bringákat célozva, majd jön az X0 Eagle AXS. A két XX árazása a jelenlegi XX1 Eagle AXS fölé várható, de ahogy a táblázat mutatja, a vezeték nélküli elektromos X0 olcsóbb lesz mint a jelenlegi X01 Eagle AXS, valahol a mechanikus XX1 Eagle alatt árban.
Nos visszakanyarodva még a hátsó váltóhoz (ha még nem unalmas), van még benne bőven érdekesség! Ok, hogy UDH kompatibilis vázakra rakható fel, de száműztek róla mindennemű végállás állító csavart, és az úgynevezett „B-tension” csavart, ami a váltó függőlegeshez viszonyított helyzetét állítja be. Ugyanis semmilyen alapbeállításra nincsen szüksége! Ehhez viszont egy egészen komplikált művelettel kell felszerelni. Ez „Zero tolerance” névre hallgat mivel itt tényleg nem lehet eltérni egy fokot, és egy mm-t sem a gyári beállítási procedúrától. Nem bonyolult, magam is simán megcsináltam, de kell hozzá kis gyakorlás. Ekkor viszont nincsen szüksége beállításra, tudja hogy pontosan a 6. lánckerék alatt áll, ami pirossal meg is van jelölve a soron. Természetesen lehet a váltókarral finombeállítást végrehajtani ha valami durva rendellenesség lenne, de normál esetben abszolút nem szükséges.
És itt még nincsen vége az érdekességeknek! Az SL kivitelű hátsó váltóban egy Magic Pulley névre hallgató váltógörgő lett. Ez azt tudja, amit még eddig soha semelyik hátsó váltó sem. Feltekeredett rá a fű? Beakadt a görgő küllői közé valami ág? Eltömődött sárral? Semmi gond, egy bizonyos felületi feszültség felett a fogak elforognak a görgő alumínium teste felett! Ugyanis két darabból áll a Magic Pulley. A fogazás körben műanyag, és normál esetben együtt forog a görgővel. Amikor nagyobb erőhatás éri a görgőt, mint például a fent említettek, akkor pedig egyszerűen elforog rajta a fogazás.
A 12 sebességes lánckeréksor sem kevésbé érdekes mint a hátsó váltó. Eddig váltás segítésben a Shimano sorokat tartottam az etalonnak, de ahogy ezen a léptetőfog rendszer kialakításra került az eléggé etalon. 44 váltási pont található a racsnin, és hátsó váltó firmware-je pontosan tudja mikor kell váltania a Casette Mapping alapján. Ez persze a másodperc tört része alatt zajlik, te csak annyit veszel belőle észre, hogy mind felfelé, mind lefelé simán tudsz váltani teljes terhelés alatt is! Persze az egész sor egy darabból készül, és ultrakönnyű, amit majd a kasszánál tudsz kemény magyar forintokra, vagy eurókra váltani. Elektromos kerékpárra szerelve is célszerű lesz hátul váltogatni, és nem csak egy lánckereket használva a rásegítési fokozatokkal játszani, mert drága játék lesz cserélni!
Váltókarnak nehéz nevezni az AXS Pod kontrollereket, melyek filigránra sikerültek, és a Bridge Clamp-nek köszönhetően minden irányban, szögben állíthatóak, sőt az SL kivitel esetén még a nyomógombokon található gumi felületből is kétfélét kapsz, és a neked szimpatikusabbat szerelheted fel. Ez az előd Matchmaker X Clamp-nél is több állítást tesz lehetővé.
A lánc elsőre ismerős lehet az országúti FlatTop családból, de a T-Type névre keresztelt rendszer semmivel sem lesz kompatibilis, csak ezzel a három szettel (egyelőre). Sőt, mivel a hátsó váltó kvázi önbeállós ezért nem lesz lehetőség a lánc hosszával játszani, mert a hátsó váltó nem fogja tudni az alapbeállításkor, hogy hol van. Minden kerékpár gyártójának meg kell adnia a pontos lánchosszt, és CSAK EZZEL a hosszal lehet majd szerelni. Ezért lánccserekor is pontosan meg kell egyeznie a szemek számának. Az AXS appban pedig ki tudod választani az új szettekkel szerelt kerékpárokat, és látni fogod hány szemes lánccal kell szerelned. Ez némileg megnehezítheti azok életét, akik utólagosan szeretnének a T-Type rendszerre váltani, de vélhetően lesz egy számítási mód erre is a közeljövőben. A SRAM szerint minden idők legerősebb lánca lett, ami főleg az ebike használóknak lesz jó hír.
Természetesen hajtókarokból és első lánctányérokból is érkeznek újak mindegyik csoporthoz, akár wattmérős kivitelben is, és szerintem az egyik legszebb az X0 hajtókar lesz.
Érkezik három fékrendszer is szettek mellé Level Ultimate Stealth, Level Silver Stealth és Level Bronze Stealth két és négydugattyús kivitelben XC és XC/Trail felhasználásra, illetve Code Ultimate Stealth, Code Silver Stealth és Code Bronze Stealth 4 dugattyúsban a Trail és Enduro felhasználásra. Érdekességük a fékkarnál lévő fékcső kivezetésének iránya, ami már a mostanában egyre elterjedtebb integrált, kormánycsapágyon, kormányon, kormányszáron átvezetésre lett felkészítve. A szerelők legnagyobb örömére. Viszont a Stealth-A-Majig rendszer megkönnyíti a kábelek áthúzását a vázon, mivel gyárilag le vannak zárva a légtelenített olajvezetékek, és utána csak be kell kötni a fékkarba őket.
Úgy gondolom, hogy a most bemutatott rendszer olyan szinten űbereli mindegyik konkurensét, hogy azt nagyon nehéz lesz behozni, főleg úgy, hogy a Shimano XT/XTR-re már nagyon ráférne a ráncfelvarrás, és a Shimano még mindig nem kínál teljes vezeték nélküli váltást! A pontos árakat még nem tudjuk, de vélhetően első körben csak maga a szett külön nem is lesz kapható, csak OEM kivitelben kerékpárokra szerelve találkozhatunk majd vele. Az SL esetében valahol a 15.000+ EUR-s kerékpárokon. És akkor jöjjön a fekete leves, az árak. Az elmúlt 20 év bringás, illetve újságírói pályafutásom során hozzászoktam a meredek árakhoz, de most visszaköptem a pohárba a Nikka whiskymet.... Az XX SL hátsó váltó 700 EUR-t kóstál, ami jelenlegi árfolyamon olyan 280.000 Ft. Ha azt gondolnád, majd megveszed a nem SL verziót, vagy az X0-t, akkor rossz hírem van. Az XX szintén 700, az X0 660 EUR. Ok, a motor, a vezérlés, a felhasznált anyagok a kanalat kivéve ugyanazok. És ekkor megnézed a lánckeréksort: 720/660, és 480 EUR, tehát a legolcsóbb X0 sort, ha elkopik, akkor alig 200.000 forintért tudod pótolni. Ehhez képest a POD Ultimate váltókapcsoló 240-ért, és a sima POD 2 180-ért egészen jutányos. Meglátjuk mennyi ideig fogja húzni az új T-Type lánc. Reméljük sokáig, mert az XX SL lánc 72.000 HUF, az XX 60.000, az X0 pedig 48.000...sokkoló? Az. A hajtókarért 660/600 EUR-t kell fizetni, itt egészen jutányos az X0 360 EUR-ért. Wattmérővel ugyanezek 1260/1140/900 EUR. Upgradelnél a jelenlegi bringádat? A wattmérős komplett szett 3250 EUR ha az SL-ről beszélünk, ami 1.3 millió forint. Itthon ennek az ötödéért néznek átlagosan kerékpár a családok. Kéne? Persze!