Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt

Simon Ádám
Simon Ádám - Támogatott tartalom
2024/08/15
Egy magyar gyártású összecsukható kerékpár szíjhajtással, agyváltóval és elektromos rásegítéssel.

Kell-e nekünk egy összecsukható elektromos kerékpár?

Az összecsukhatóság már a retro-korszak óta köztudottan hasznos képesség kempingezők körében (ugye emlékszünk a Camping kerékpárokra), hiszen akár egy hagyományos autó csomagtartójába, de egy lakóautóba/lakókocsiba is könnyebb behajtogatni egy ilyen kerékpárt. Szintén a kis helyigény miatt hasznos a nagyobb motorcsónakok, jachtok, vitorlások utasai számára is és az eddig felsorolt csoportban közös az, hogy valamilyen, a kerékpártól különböző járművet használnak a nagyobb távok megtételéhez, viszont az úti célok, megállók környékén sok esetben hasznosabb, gyorsabb és stílusosabb is kerékpárral közlekedni, akár el a legközelebbi kisboltig, étteremig, de akár városnéző körutakra, vagy a környék megismerésére is ideálisak. Ezen felül egyre többen ismerik fel, hogy a hétköznapi közlekedésben is remekül használhatók az összecsukható kerékpárok, mert a kis kerékméret és az összehajthatóságuk révén könnyen szállíthatók (sőt, ingyen szállíthatók) tömegközlekedési eszközökön. Urbánus felhasználóknál az sem elhanyagolható, hogy befér a legtöbb liftbe és a lakásban is könnyebb neki helyet találni.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-11
A kis kerékméret és az összehajthatóságuk révén könnyen szállíthatók (sőt, ingyen szállíthatók) tömegközlekedési eszközökön
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-11
Forrás: Mozgásvilág.hu

Az elektromos rásegítés pedig egyértelműen egyéni preferencia kérdése, de ha hegyvidéki kempingezésről, vagy dimbes-dombos horvátországi szigetek között hajókázásról van szó, akkor abban a környezetben meglehetősen hasznos a rásegítés, hiszen elsősorban nem a testedzés miatt használjuk ilyenkor a kerékpárt, hanem a praktikus közlekedési mód miatt.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates

Vázkialakítás, robosztusság, praktikum

A Miliare az összecsukható kerékpárok kategóriájában egy meglehetősen robusztus, strapabíró kialakítást képvisel, erre szokták mondani, hogy van benne anyag. Erős aluminium vázra épült a Miliare, ami szilárd burkolat nélküli utakra és mostohább tárolási körülmények esetén is ellenállóbbá teszi a bringát, persze az összsúlyból az elektromos hajtáson kívül ez a robusztusság is kiveszi a részét.

Mindennel együtt, teljes menetfelszereltségben jó 26 kg, ami normál elektromos kerékpárok esetén sem számít karcsúnak, viszont hozzátartozik, hogy a Miliare nem egy mini bringa. Hosszában pariban van egy normál kerékpárral, ami viszont a stabil kerékpározhatóságára igen jó hatással van, mégha egy kicsit áldozni is kellett a fordulékonyság oltárán emiatt (legalábbis egy rövidebb kempingbringához képest).

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-9
Normál méretű bringával megegyező fordulékonyságot kapunk.
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-9
Forrás: Mozgásvilág.hu

Természetesen a nyeregcső, de a kormány magassága is állítható, kb 150-160 centi testmagasságtól 190 centiig is használható és a terhelhetősége is megegyezik a normál kerékpárok 110-120 kilós kapacitásával. 

Az üléshelyzet mellett a kerekek mérete is eltér a megszokottól, bár ugye ez a szállíthatóság miatt kötött. Nem hagyták ki a csomagtartót sem, hisz ha bevásárló körútra indulunk, akkor szükség van a szállítási kapacitásra is.

Összecsukás, szállíthatóság

Még a kialakításhoz is hozzátartozik a motoroknál megszokott kitámasztó, ami mondhatni különlegesnek is, hiszen használaton kívül csak bal oldalon igényel helyet, kitámasztáskor viszont átalakul “kétoldalúvá”. Praktikus cucc, mezítláb emiatt egy kicsit furcsább használni és a hajókázós, kempingezős életstílus miatt talán nem ördögtől való feltételezni, hogy többen használnák lábbeli nélkül.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-6
Az összecsukhatóság már a retro-korszak óta köztudottan hasznos képesség kempingezők körében
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-6
Forrás: Mozgásvilág.hu

A kitámasztónak az összecsukáskor is fontos szerepe van, mert bár enélkül is össze lehet csukni, de mégiscsak akkor a legkényelmesebb a művelet, ha a kitámasztón ül a bringa. A leengedett kormányt egy biztosító kapcsolós kar lehajtásával tudjuk lehajtani és a pedálok is beforgathatók. A vázat szintén egy biztonsági pöcök és egy kar segítségével tudjuk “kinyitni” és ezután könnyedén kettéhajthatjuk. A vázban futó vezetékek szépen alkalmazkodnak a nyitáshoz és a záráshoz is, a használat során ezzel abszolút semmi probléma nem adódott.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-8
Kábelfeszülés- és törés nélkül nyitható- zárható.
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-8
Forrás: Mozgásvilág.hu

Az összehajtott állapotot az első és hátsó villák találkozásánál lévő klickfix adapterrel lehet rögzíteni és ezzel kész is. A menetkészre nyitogatás ugyanilyen gyors és egyszerű, néhány alkalom után fél percen belül kivitelezhető akár az összecsukás, akár a kinyitás. Hiányzott, hogy sem a nyergen, sem a kormányon nem találhatók méretjelölések, pedig az a gyakori méretállítás miatt segítenék a precíz beállítást. Az viszont üdvös, hogy a kormánycsö nem elforgatható, így méretállítás esetén nem kell mindig irányba pozícionálni.

Összehajtott állapotban a nyereg hátulján lévő kapaszkodót megfogva és a bringát hátradöntve tudjuk mozgatni a Miliaret, amit leengedett nyereggel is meg tudunk tenni, de egyénileg kitapasztalhatjuk, hogy szükséges-e hosszabbra hagyni ehhez a művelethez. Az összehajtott állapotban mozgatásnál két dologra kell odafigyelni, az egyik, hogy hátrafelé csak addig tudjuk gurítani, amíg a pedál hozzá nem ér a vázhoz (ez liftben szállításnál lehet érdekes), illetve sajnos összecsukott állapotban az első kerék egy kicsit túlnyúl a hátsó keréken, emiatt picit oldalra dől. Ezek eleinte zavaróak voltak, de mindkettő sajátosságát ki lehet ismerni és meg lehet szokni.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-1
Összecsukva nem nehéz neki helyet találni
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-1
Forrás: Mozgásvilág.hu

Összecsukott állapotban hozzávetőlegesen bruttó 90x90x50 centi helyigénnyel kell számolnunk, tehát, ha nem szempont menet közben a gyors kivehetőség, akkor körbe lehet pakolni a csomagtartóban. Súlya miatt nem annyira sima ügy magasabb csomagtartóba emelgetni, de egy átlag férfiembernek nem fog gondot okozni.

Elektromos rásegítés és az agyváltó

Harmadik generációs Bosch Active Line Plus elektromos rásegítést szereltek a Gepida Miliareba. Ez az nyomatékszenzoros, 50 Nm-es, 250 W-os motor a kézenfekvő választás, ha egy takarékos, de városi, vagy akár túrázásokhoz is elegendő erővel bíró rásegítésre van szükségünk. Nagyon halk és minimális az ellenállása, így kikapcsolt motorral is jól hajtható a Miliare.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-5
Harmadik generációs Bosch Active Line Plus elektromos rásegítést szereltek a Gepida Miliareba
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-5
Forrás: Mozgásvilág.hu

Az agyváltós változat (mint ami ugye ebben is van) 270 helyett “csak” 250% maximális rásegítéssel bír, hogy megóvjuk az agyváltót. Amúgy sík területen nem is feltétlenül van szükség a rásegítésre, nyugis tempóban kényelmesen hajtható, de persze ha fontos a gyors elindulás, vagy emelkedőn haladunk, akkor nagyon jól jön. Off, Eco, Tour, Sport és Turbo fokozatok között választhatunk, amik között az a nagy különbség, hogy mennyivel lesz könnyebb az emelkedő leküzdése, vagy mennyivel lesz gyorsabb a 25 km/h elérése, ami után a rásegítés kikapcsol. A kerék mérete, az üléspozíció és az áttételek miatt saját tapasztalat szerint nem is igazán akar 25 km/h-nál sokkal gyorsabban menni a Miliareval az ember, legalábbis síkon. Ez persze alapvetően nem is baj - hiszen nem erre készült a Miliare -, viszont sík terepen feleslegesen komplikálja az életet a 8 sebességes Shimano Nexus agyváltó és a négyféle rásegítési fokozat. Mindennek az előnye igazán kacifántos, emelkedős terepen jöhet jól, ahol előny a kis lépcsőben változtatható fokozatváltás, de sík terepre bőven elég lenne három sebességes agyváltó és legfeljesbb három rásegítési fokozat. Persze az agyváltóval gond nélkül válthatunk egyből több fokozatot, akár álló helyzetben is, szóval ezt a “problémát” is át lehet hidalni. 

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-7
Sík terepen túlképzett, de dimbeken-dombokon jó szolgálatot tesz.
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-7
Forrás: Mozgásvilág.hu

Az elektromos rendszerre épült még az első hátsó világítás Axa és Trelock lámpákkal, amiket elegánsan, a Bosch Intuvia kijelzőről kapcsolhatunk be és ki. A lámpák fixen vannak rögzítve a bringára, az Intuvia egységet viszont magunkkal vihetjük a lopásmegelőzés miatt (mert ezzel lehet bekapcsolni pl az elektromos rásegítést), de leszerelt állapotban is csekkolhatjuk rajta pl a megtett távolságot, vagy az átlagsebességet. A kijelzőn láthtaó infókat és a ráasegítés mértékét a bal oldali markolatnál lévő vezérlővel irányíthatjuk. Az elektromos rendszert az alsó vázcsőbe rejtett 500Wh-s Bosch Powertube látja el krafttal, amit a vázon belül, vagy kivéve is tölthetünk (ez utóbbi művelethez kulcsra van szükség).

Szíjhajtás

A szíjhajtás sajátosságairól anno értekeztünk már, mert a szerkesztőségben többen is közel tíz éve szíjhajtásos kerékpárral közlekedünk. Ideális választás, ha számít a gondozásmentesség, a láncos rendszernél sokszor hosszabb élettartam, hogy nem kell folyton láncot kenegetni és a néma, csendes működés (a kenőanyag szükségtelensége miatt a csomagtartóban szállításkor nem kell tartanunk az egyéb holmink összeolajozódásától. A Miliare jelenleg kapható két változata között csupán ebben van lényegi különbség és én őszintén ajánlom, hogy érdemes a szíjhajtásra rászánni azt a pluszt, mert hosszú távon bőven megéri. 

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-3
Érdemes a szíjhajtásra rászánni azt a pluszt, mert hosszú távon bőven megéri
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-3
Forrás: Mozgásvilág.hu

Fék, kerék

A 20 colos kerekekről érintőlegesen már beszéltem, a Schwalbe Big Apple, 2,15 széles, reflexcsíkkal ellátott külsői kézenfekvő választás volt a Miliare fő felhasználási területére, a Shimano hidraulikus tárcsafékei a 160-as rotorokkal pedig szintén optimálisak erre a célra. 

Összegzés

A Gepida Miliare tehát egy robusztus, erős, de kényelmes kerékpáros közlekedésre alkalmas összehajtható kerékpár. Első sorban azoknak ajánlom, akik egy majdnem normál bringa méretű, de könnyen szállítható kerékpárt keresnek kifejezetten dimbes-dombos, vagy hegyvidéki felhasználásra, akár kempingezéshez, vagy világutazáshoz, de persze a hétköznapi városi ingázásban is bevethető és kis tárolókapacitás mellett is ideális. Plusz, ha van benned valamennyi lokálpatrióta érzés, akkor az sem elhanyagolható, hogy egy nemzetközileg is ismert, magyar márka termékét választod.

Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-4
Elsősorban nem a testedzés miatt használjuk az ilyen kerékpárt, hanem a praktikus közlekedési mód miatt.
Gepida Miliare Pro Nexus 8 Gates teszt-4
Forrás: Mozgásvilág.hu