Ősszel startol a "bringás kéktúra", avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!

Ősszel startol a "bringás kéktúra", avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc
2024/06/17
Hatalmas kerékpáros fejlesztések tervezetét fogadták el az Országgyűlésben, melynek egyik alkotóját már el is kezdték kialakítani...
Hirdetés

Elfogadott kerékpáros fejlesztési tervezet 

2022 novemberében írtunk arról, hogy az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központban tervezés alatt állt egy nagyon széleskörű, nagyon gazdag kerékpáros stratégiai terv, mely 2030-ig meghatározná a hazai bringás fejlesztési irányokat. Mivel Európában a közlekedési módok közül a kerékpározás részarányát tekintve Magyarország a harmadik helyen áll (csak Hollandia és Dánia előz meg minket), valamint a rekreáció terén is kimagasló szerepet tölt be ezen sportág, a kerékpáros fejlesztéseknek nagyon fontos szerepe van. Ahogy arról akkor Berencsi Miklós projektigazgató és Petényi Mirkó akkori kommunikációs igazgató beszélt, ezen terv részét képezte többek között a túravezetőképzés reformja, a bringás utak hálózatosítása, bike parkok építése, és egy, az országot átszelő, a Kéktúrához hasonló és azt nagyvonalakban követő kerékpáros túraútvonal is.

Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-3
Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-3

Mivel május közepén ez a tervezet megjelent a Magyar Közlönyben, felkerestük Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár urat, hogy a részletekről kérdezzük.

Mozgásvilág: Az a tény, hogy megjelent a Közlönyben a Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030 kiírása, azt jelenti, hogy elindulnak a fejlesztések?

Révész Máriusz: Cél nélkül senki nem tud megfelelő irányba haladni, ezért fontos egy olyan átfogó tervezet kidolgozása és elfogadása, melyhez a későbbiekben igazodhatunk, amikor a szükséges forrást meg tudjuk szerezni az egyes fejlesztések kialakítására. A stratégiában megfogalmazott célok ambíciózusak, azok megvalósítása nem könnyű feladat. 3 átfogó célt határoztunk meg: a mindennapi kerékpározás feltételeinek javítását, a kerékpáros turizmus lehetőségeinek bővítését, valamint a közlekedésbiztonság növelését, mely célok eléréshez szükséges fejlesztéseket és intézkedéseket írja le ez a tervezet. 

Nem kisebb jövőképet fogalmaztuk meg, mint hogy Magyarországon 2030-ban a kerékpározás gyors, biztonságos, hozzáférhető és gazdaságos legyen, ezáltal vonzó alternatívát jelentsen a mindennapi közlekedésben, valamint a legkedveltebb szabadidős eszköz is legyen. Összességben szeretnénk hazánkat Kelet-Európa elsőszámú kerékpárosbarát országává tenni!

És igen, a tervezet elfogadásával együtt már egyes fejlesztések el is kezdődtek...

Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-4
Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-4

Elkezdődik a bringás kéktúra

Mozgásvilág: Tavaly amikor a tervezetről beszéltünk, említés esett egy, az Országos Kéktúrához hasonlóan kijelölt és teljesíthető kerékpáros túraútvonalról. Ez is szerepel a tervezetben?

Révész Máriusz: Így van, a Horizont kerékpáros túraútvonal a stratégia turisztikai részét képezi.

Az Országos Kéktúrához hasonló kerékpáros túraútvonalról van szó, mely nagyjából 1500 kilométeren keresztül körülbelül az OKT útvonalát követi, Szentgotthárdtól Tokajig haladva. 

További hasonlóság, hogy akárcsak a gyalogos változatnál, itt is szakaszokra lesz bontva a teljes útvonal – összesen 26 szakasz van tervben, melyek hossza átlagosan 60-70 km, nagyjából 1000-1200 m körüli szintekkel. Minden szakasz be- és kilépő pontján pecséteket lehet majd összegyűjteni, amikkel végül igazolhatjuk a teljesítést. Ezen pecsétek induláskor digitálisak lesznek, amiket egy erre fejlesztett applikáció segítségével lehet majd begyűjteni.

És akárcsak a gyalogos túraútvonal, természetesen a Horizont is mindkét irányból, valamint egyénileg eldöntött szakasz-sorrendben lesz teljesíthető!

Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-4
A teljes 1500 km-es útvonal térképe
Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-4
Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-4

Mozgásvilág: Most szerintem rengeteg bikepackinges, és bringás túrázó szeme felcsillant… mikor lesz ebből bármi elérhető? 

Révész Máriusz: Miután már sikerült 40 millió forintnyi forrást szereznünk ilyen célokra, már idén ősszel elérhető lesz 350 kmnyi része.  Első körben a Nagyoroszi és Mór közötti szakasz kitáblázása és jelölése, valamint az applikáció készül el. A klasszikus papíralapú tájékozódást preferálóknak sem kell aggódni, mert később tervezzük kis példányszámban papírtérkép formájában is kiadni az útvonalat, de alapvetően már digitálisban gondolkodunk.

A többi szakasz előzetes tervezése készen van, amint lesz újabb forrás, azok engedélyeztetése és véglegesítése is elkezdődik. Remélhetőleg jövőre újabb 3-400 km-t sikerül majd átadni, és 3-4 éven belül a teljes útvonal bejárható lesz!

Mozgásvilág: Akkor hosszútávon lesz esetleg pecsételő füzet is?

Révész Máriusz: Ahogy az Országos Kéktúránál is már megoldható lehetne, hogy az egész teljesítést digitálisan ellenőrizzük, úgy tűnik az emberek többségének még mindig meg van azon igénye, hogy egy valódi füzetbe pecsételjenek, tinta és pecsét használatával. Így abban maradtunk a tervezés során, hogy mindenképpen lehetőséget fogunk biztosítani mindkét változatra, így aki papíralapon, kézzel fogható módon kívánja gyűjteni az igazolásokat, annak is lesz lehetősége. Leginkább a sportosabbak útvonala lesz.

Mozgásvilág: Milyen jellegű utakra és szakaszokra kell számítani? Kiket céloz meg a Horizont útvonala? 

Révész Máriusz: Nagyon fontos kiemelni, hogy a Horizont nem kiépített út, hanem kijelölt útvonal lesz. Vagyis az 1500 kilométer teljes egészében már létező infrastruktúrát vesz igénybe. Vegyes burkolatú utakon fog haladni az útvonal, de természetesen törekedtünk arra, hogy ahol lehetett ott offroad útvonalakon haladjon. Így van benne erdészeti út, dózerút, erdészeti feltáróút, és mezőgazdasági út is... De azért nem volt elkerülhető kisebb, rövidebb szakaszokon, hogy alacsonyforgalmú közutakat is igénybe vegyünk. Sőt, ahol nincs más lehetőség az ideális vonalvezetésre, az útvonal turistautakat is érint. Ezeken a helyeken igyekszünk a legtöbb eszközzel felhívni a gyalogosok és kerékpárosok figyelmét a lehetséges találkozásra.

A cél az volt, hogy gravel- vagy trekking kerékpárral is teljesíthető, de a szintek és távok miatt alapvetően sportos élményt nyújtó útvonal legyen – vagyis nem a kezdő bringások fogják leginkább szeretni. Annak ellenére, hogy sok helyen a nagyon nehéz, technikás szakaszokat a tervezés utolsó fázisában könnyebben teljesíthetőkre cseréltük, nem lehetett minden nehézséget kikerülni. Lesznek nagyobb szintkülönbséggel rendelkező szakaszok, illetve kihívást rejtő emelkedők. Így például az idén átadásra kerülő 350 km-es szakaszon 5200m szint várja majd a bringásokat, amihez legalább közepesen jó kondícióra lesz szükség. Későbbiekben a teljes Horizont útvonalán számos helyen lesznek majd nehezebb szakaszok is kijelölve, melyek komolyabb kihívású, nagyobb technikai tudást igénylő részek lesznek, de ez nagyon a távoli jövő zenéje és jelenleg ez a kialakítás csak ötlet-szintű.

A tervezés során arra is figyeltünk, hogy amennyire csak lehetséges volt, a szakaszok be- és kilépőpontjai egy-egy tömegközlekedési, leginkább vonatállomás közelébe kerüljön, így elősegítve a környezettudatos kikapcsolódást, illetve adott esetben a lekerékpározott szakasz, illetve szakaszok végén a kiindulási pontnál hagyott gépjárműhöz való visszajutást.

Ahogy már említettem, az útvonalhoz nem lesz építve új út, de az útvonal mentén semmilyen tereptárgy, így például kerékpáros pihenőhely sem lesz újjonan kialakítva. Viszont az applikációban fel tüntetünk majd minden, a kerékpárosok számára fontosnak tartott pontot - mint például kerékpárosbarát szállásokat, szervizeket, boltokat. 

Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-2
Révész Máriusz
Ősszel startol a bringás kéktúra, avagy a Horizont kerékpáros túraútvonal!-2
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Mozgásvilág: Sokan nem látják át, mennyi problémával, egyeztetésekkel jár egy-egy ilyen jellegű útvonal kialakítása... Milyen nehézségekkel kellett/kell megküzdeni a Horizont esetében?

Révész Máriusz: Szerencsére a Horizont tervezése során jóval kevesebb nehézséggel szembesültünk, mint például a sokszor emlegetett balatoni kerékpárút esetében, hiszen itt nem történik építés, csak a meglévő infrastruktúrákat vesszük igénybe. 

A balatoni útvonalnál viszont azért akadtak akadályok... Csak pár példát kiemelve: Balatonlellén az önkormányzat azt szerette volna, hogy a büfék és a strand között haladjon az útvonal, amit a kerékpáros szervezetek viszont egyáltalán nem találtak biztonságosnak. Badacsonynál az volt a kérdés, hogy fenn, a római úton, vagy lent, a parthoz közel haladjon az útvonal, de az egyeztetések során a lenti telkek árai miatt (amiket ki kellett volna sajátítani) végül a polgármester is belátta, hogy jobb, ha fent marad az útvonal – persze időközben így is másfél év eltelt. Szepezden a parton szerették volna az útvonalat, de mire a tervek elkészültek lecserélődött az önkormányzat, és az új vezetés már más ötlettel állt elő. Zánkán és Biatorbágyon pedig a lakók tiltakozása miatt húzódik a tervezés... 

Egyéb fejlesztések

Államtitkár úrral a Horizont mellett még érintőlegesen beszélgettünk a hazai kerékpáros fejlesztések egyre növekvő számáról, melyhez az is hozzájárul, hogy jelenleg szinte nincs olyan település, ahol ne szeretnének valamilyen bringautat. De az épített fejlesztések mellett a meglévő infrastruktúrákra jelölt útvonalak száma is nagymértékben nő, hiszen külföldi példákat követve a jó minőségű és alacsonyforgalmú mezőgazdasági- valamint vízügyi utakat is elkezdték bevonni az ilyen irányú tervezésekbe, melyre az ezen utakat fenntartó szervezetek is nyitottak. Itt érdemes szót ejteni arról a kevesek által ismert tényről, hogy hazánk egyik legnagyobb összefüggő kerékpáros úthálózata a Balaton mellett a felső Tisza-vidékén található – mindkét helyen 400 km körüli úthálózaton hódolhatunk a bringázás élményének, mely hálózat már ezen filozófia mentén került kijelölésre! Ráadásul ezen utóbbi vidéken is rohamléptekben növekszik a kerékpárosbarát szállások és szolgáltatók száma!

Emellett úniós forrásokból már most 25 milliárd forint áll rendelkezésre ilyen jellegű fejlesztésekre, amiből például javítva lesz a balatoni kör egyik legtöbbet kritizált szakasza, a Tihany-Balatonalmádi rész, elkészül a Tisza-tó-Debrecen közötti, a Hortobágyon át vezető kerékpárút, valamint az EuroVelo 6 Dunakanyar-környéke is továbbfejlesztésre kerül.

Kezdőképek: A képeken a teljes útvonal látható, nem a 2024-ben átadandó szakasz. 

Hirdetés