- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A mostoha időjárás közeledtével időszerű vasparipánkat kellőképpen felkészíteni. Legyen szó téli álomról, vagy a nyirkos, esős és havas időben is tekerésről, legyünk tisztában a szükséges teendőkkel.
A hideg és a tél beköszöntével vannak, akik külső akadályok miatt - például a munkahelyre kerékpározásnál, mert nincs hol átöltözniük – állnak le a tekeréssel. Aztán vannak, akiknek nincs a hideg, nedvesebb időjáráshoz szükséges ruházatuk. Majd vannak, akik a síkosabbá, csúszósabbá és ezekkel együtt veszélyesebbé vált utakon nem merik bevállalni már a kerékpárral való közlekedést. Végül vannak, akik egyszerűen féltik a hőn szeretett kerékpárjuk a téli körülményektől – mint például a só és víz okozta korrodálások.
Ha úgy döntünk, hogy rügyfakadásig kétkerekű társunk pihenni küldjük, az alábbi 7 pontot érdemes betartani:
1) Takarítsd le alaposan a kerékpárt! Először használj langyos mosószeres vizet, majd tisztát. Végül töröld teljesen szárazra a kerékpárod!
Tipp: a használt fogkeféd ideális tisztítóeszköz tud lenni a keskeny, szűk, hozzáférhetetlennek tűnő helyeken!
2) Zsírozd át a csapágyakat (kormány-, kerék- és középcsapágyak) és a bowdeneket!
Tipp: az egyszerű gépzsír is megteszi, de a jobb hatásfok érdekében érdemes szilikonos, vagy teflonos zsírokat használni! Ha nincs szerszámod a feladathoz, a hozzád legközelebbi szervizben pár ezer forintért megcsinálják.
3) Olajozd be a láncot!
Tipp: a használaton kívüli időszakra nem érdemes a drágább, víztaszító-, vagy száraz-láncolajokat használni, elég ha egyszerű műszerolajjal kenjünk át!
4) Kend be, vagy fújd le, a gumik oldalfalát szilikonnal, hogy ne repedezzenek ki!
Tipp: autós szaküzletekben pár ezer forintért lehet sprayt kapni!
5) A kerekek légnyomását ellenőrizd, ne legyen bennük sem kevés, sem sok!
Tipp: Érdemes a használt nyomásérték alá engedni, de ne engedd le a gumikat teljesen, mert ha a kerékpár súlya teljes egészében a lapos gumira nehezedik hosszútávon, akár a későbbiekre nézve defektérzékenyebbé teheti a belsőd!
6) Ha teleszkóp is van a bringádon, érdemes az éves generált a téli álom megkezdése előtt végrehajtani!
Tipp: ha nem egy egyszerű rugós villáról van szó, érdemes ezt a részét szakemberre bízni!
7) Kerékpárod olyan helyen tárold, ahol 10 °C-nál nincs hidegebb!
Tipp: ha vékony lepedővel letakarod vasparipád, tavasszal nem kell tisztogatással kezdened az elővételét
Ha nem rémiszt vissza a vizes, havas út, fel tudsz kellően öltözni a téli időjáráshoz, számodra is ajánlott jobban odafigyelned kedvenc kétkerekűdre. Íme a Te 7 pontod:
1) Az esős, havas idő érkeztével ajánlott kiszedni a drágább, professzionálisabb teleszkópokat és merev villát berakni!
Tipp: Lehet, hogy elsőre pénz kidobásnak tűnik egy másik villa vásárlása, de hosszútávon kifizetődik, mert a só, víz, sár ellensége a precíziós alkatrészeknek!
2) Szerelj fel sárvédőket, melyek meggátolják, hogy összesározd magad és a kerékpárod!
Tipp: Ma már számos könnyedén, szerszám nélkül is felpattintható sárvédőket lehet kapni, de figyeljünk arra, hogy ezeket levenni is ilyen könnyű! Így ha lezárjuk valahol kerékpárunk, akkor ezen kiegészítőket szedjük le, ne hagyjuk szem előtt…
3) Ha felniféked van (V-fék), cseréld le a betéteket keményebb összetételű, esőre tervezett fékpofákra, míg tárcsafékek esetében fémes fékbetéteket tegyél be!
Tipp: A speciális betétek összetételüknek köszönhetően nehezebben fogynak el az erősen koptató hatású vizes, sáros, koszos időszakban.
4) A kormánycsapágyad érdemes védőhuzattal védeni a kosztól!
Tipp: Ma már számos ilyen célra gyártott neoprene védőhuzatot kapni, áruk sem vészes, de a házilag gumibelsőből gyártott „huzat” is alkalmas tud lenni.
5) Sűrű zsírral kend át a bowdeneid!
Tipp: Ez megakadályozza, hogy a víz és hólé a bowdenházakba bejutva korrodálja a bowdeneket.
6) A téli városi kerékpározáshoz ildomos a slick, azaz mintázat-mentes külsőket mély mintázatú, szélesebbekre cserélni. A terepen tekeréskor válasszunk nagyobb fogazatú külsőt.
Tipp: Terepen érdemes picit kevesebb légnyomás mellett használni a gumikat, mint nyáron. A szögesgumi használata csak a jégen hatásos!
7) Ha korrodációra hajlamos anyagból készült vázat használunk (acél, cromo), akkor kerüljük a hosszabb ideig sós hólés, vagy sima esővizes állapotot, ha tehetjük, takarítsuk le sűrűn a kerékpárt!
Tipp: De ezt a takarítást az alumínium vázunk is meghálálja!
Egy-egy tekerés után, legyen szó a városi munkahelyre ingázásról, vagy egy hétvégi túráról, a tisztogatást ajánlatos elkezdeni rögtön, a hazaérkezést követően, hogy a sós hólének, víznek ne legyen ideje kárt tenni az alkatrészekben.
1) A karbantartást kezd áttörölgetéssel (langyos mosószeres-, majd tiszta vízzel)
2) Tisztítsd meg a láncot, és olajozd be
Tipp: használj kifejezetten nedves időre tervezett sűrűbb láncolajat!
3) Nézd át a fékpofákat, mivel a csapadékosabb idő jobban fogyasztja a betéteket
4) Ha felniféket használsz, vizsgáld meg a felnik kopását
5) Zsírozd át a bowdeneket
Egyes univerzális kenő-tisztító anyagok, hígságuk és univerzalitásuk miatt csak rövid megoldást jelentenek a nedvesebb körülmények alatt. Ezért ajánlott téli kenőszereket, vagy sűrű olajat használni, amik ellenállnak a csapadéknak.
Mindezek mellett ne feledjük, hogy ebben az időszakban fokozottan lecsökken a láthatósági és látási körülmény is! Legyünk mindig jól láthatók! Még akkor is legyen nálunk előre és hátra lámpa, ha rövid tekerést tervezünk. Ajánlott ezen időszakra extra, jól láthatóságot fokozó kiegészítőket felszerelnünk (lábunkra/karunkra csattintható fényvisszaverős szalagot, prizmákat, jól láthatósági mellényt)! A sisak használata pedig életmentő lehet!