- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Csak kevesen tehetik meg, hogy utazás nélkül, az ajtón kigurulva, máris az ideális útvonalon legyenek és tekerhessenek egy jót, vagy akkora autóval rendelkezzenek, aminél nincs egy pillanatnyi gondolkodás sem, hova és hogy kerüljön a bringa.
Így hát amikor egy kellemes tekerésre indulunk - ráadásul sokszor nem is egyedül - szembesülünk a problémával: hova is tegyük vasparipáinkat? Hol nem fognak sérülni? Hol nem fognak semmit felsérteni, bekoszolni? Én - bár kombi autóm van, és 3 ember a csomagokkal és a bringákkal befér -, kifejezetten útálom a hosszas legózást, a sarasabb gurulás utáni kellemetlenségekről ne is beszéljünk. És ezzel nem hiszem, hogy egyedül lennék.
De akkor hol szállítsam?
Hát az autón kívül, amire több opciónk is van.
1. Ha van tetősín az autón, akkor szóba jöhet a tetőre szerelhető tartó. Ebből egy átlagos autóra maximum négyet tudunk felrakni. Ezek hosszúkás sínek, így tárolásuk könnyen megoldható, viszont használatuk erős fogyasztásnövekedést okoz! Ráadásul - hacsak nem egy Lamborghini tetejére pakoljuk a kerékpárokat, vagy nem vagyunk 195 cm magasak – a felhelyezés is macerás, főleg 3-4 bringánál.
2. Ha ferdehátú autónk van, választhatjuk a hátsó ajtóra rögzíthető tartókat. Ez a tartó változat egyrészt az ajtóba akasztva, másrészt az ajtónak kívülről neki támaszkodva tartja a kerékpárokat. Általában 2-3 kerékpárt tudunk felrögzíteni rá, és mivel az autó teste mögött helyezkedik el, minimálisan oldalirányba túllógva, nem növeli látványosan a fogyasztást. Terhelhetősége viszont erősen korlátolt, és autó típustól függően előfordulhat, hogy letakarja a lámpákat és a rendszámtáblát (ezekre csak ritkán lehet kapni gyári kiegészítő lámpát és rendszámtartót).
3. Ha van vonóhorgunk, akkor egy arra szerelhető kerékpártartót válasszuk. Előnye – a ferdehátúakra szerelhetőnél felsoroltakon felül – a nagyobb teherbírás és a gyors felszerelhetőség. Fogyasztást ez sem növeli drasztikusan. Csak a tolatásra és kanyarodásra kell extra figyelmet fordítani, a megnövekedett gépjármű hossz és szélesség miatt! Ha pedig dönthető is, akkor a csomagtérbe pakolás sem jelent gondot.
Galériához klikk a képre!
Hollandiáról a tulipánok, a szélmalmok és a füves sütik után a kerékpárok jutnak eszünkbe. Nem csoda, hisz ebben az országban a legmagasabb az egy főre jutó kerékpárok száma a világon! Ráadásul a holland nemzet nagy utazó hírében áll, lakókocsikkal és lakóutánfutókkal több ezer kilométereket megtesznek. Így nem véletlen, hogy egy holland kerékpárszállító gyártó jól átgondolt, praktikus és megbízható termékeket kínál. Mostani tesztünkre a Pro-User cég vonóhorgos szállítóinak két, a cég palettájának két végletének számító modell járt: a praktikum és a design. Már csak fel kellett pakolni a kocsira a tartókat, majd a lovakat, és utazni pár száz kilométert...
Kezdjük a Saffier tartóval, abból is a négy, igen NÉGY személyes változattal. Ritka, mint a fehér holló, hogy ennyi bringának legyen gyárilag hely a tartón. Éppen ezért sokan házilag próbálják a hármas tartókat négyesre megfércelni, mert bár egy autó általában négy személyes, egy átlagos család négy személyes, csak a szállítók többségét alakítják ki három személyesre…
A Saffier a Pro-User kínálatának legegyszerűbb gyermeke. Semmi sallang, semmi körítés, semmi csillogó külcsín. Azt tudja, amit a neve is magában foglal: kerékpárt szállít. Tervezésekor nem töltöttek sok időt a formatervezéssel, sem trükkös helyspóroló praktikák kialakításával. Közelebbről megnézve nincsenek szépen eldolgozott hegesztési varratokat, nincsenek gyorsrögzítésű karok, nincsenek beépített zárak, nincsenek racsnis kerékrögzítők… no persze ettől még lehet egy nagyon jó ár-érték arányú szállító, és a Saffier az is!
Galériához klikk a képre!
Természetesen, a KRESZ előírásoknak megfelelően, a szállítón található megvilágított rendszámtartó, és a közlekedéshez szükséges lámpák – mi több, ha 13 pólusú aljzatunk van, akkor még tolatólámpa is működik! Maximum 60 kilogrammig terhelhető a szállító (a vonóhorgok hivatalosan általában 75 kilogrammig terhelhetők függőlegesen - ne feledd, ebből 21 kg a tartó!), ami elégséges négy bringára. A tesztek során négy felnőtt mountain bike került fel rá (egy 29”-os AM fully, egy 29”-os XC merev, egy 26”-os AM fully és egy 26”-os DH fully paripa), és bár két-három kilogrammal a jelölt határon felül voltunk, szállítás közben még mindig elégséges merevséget mutatott az eszköz (ennyinél jóval többel vannak túl méretezve). Kátyúkban, egyéb úthibákban persze enyhén imbolyogni kezdett, no de pár kilogrammal túl léptük a terhelhetőséget (mind tartónál, mind a horognál), az oldalszél sem a barátja, szóval nem csoda ha kicsit imbolygott, de így is nagyon meggyőző merevséget mutatott mindvégig.
De kanyarodjunk kicsit vissza az első lépésekhez: a súlya (21 kilogramm) és nagy mérete miatt, hiába a gyors és szerszámmentes rögzítőfej, a Saffiert egyáltalán nem könnyű felinstallálni. Kisebb emberek, illetve első bálozók nagy eséllyel másodmaguk fogják felrakni.
Miután a horogra helyeztük a fejet, és rögzítettük a karral, egy apró lakat felhelyezésével tudjuk illetéktelenektől elzárni. Ezután jöhetnek a paripák. A kerekeknek vastag fémszálakból kialakított kalodák vannak, amiket mindkét oldalt, a kerékpár hosszától függően tudjuk állítani – a kilazításukhoz/rögzítésükhöz egy csavart kell eltekerni, de óvatosan! Mert az önkilazulását egy viszonylag éles lemez oldja meg.
Szóval elkezdjük az első bringa kerekét ezekbe a kalodákba rakni. Közben, mivel a legelső tartó a szállító tartóoszlopa és a kocsi között van, a szűkös hely miatt erre is figyelni kell. Mivel a rögzítő fejek is egyszerűek, így csak egy U-alakú, gumírozott fejet kell egy hevederrel összehúzni. Ezen megoldásnak előnye, hogy bármilyen alakú vázat tudunk vele rögzíteni. Nekem a tesztek során többször is sikerült felpakolás során a fejekből kilökni a gumírozást, mert azok nincsenek odaragasztva, csak belepattintva.
Miután a kerekek a kalodákban, a tartófej rögzítve, a kerekeket rögzítettük hevederekkel, következhetett a második kerékpár. Kerekek a kalodákban, tartófej rögzítve … upsz, de a első bringa pedálja veri a második bringa vázát, szóval vissza az egész, hajtókart elfordít, újra visszarak, majd rögzít… Persze ez minden tartónál hasonlóan működik, csak a Saffier négy személyes kivitelezése miatt kicsit kevesebb a két szomszédos kerékpár között a hely, mint a hármasoknál, és így hamarabb kijönnek ezek a gondok.
Első alkalommal minimum fél óra, de inkább három negyed órára volt szükséges a menetkész állapot elérésére. Természetesen a második alkalommal már a kalodák és tartófejek elhelyezésével nem kellett „játszani”, így ez az idő leredukálódott negyed órára.
Galériához klikk a képre!
A négy bringából három a tartóoszlophoz rögzül, míg az utolsó, legkülső bringa a harmadikhoz.
Mivel ehhez a modellhez is, mint minden Pro-User tartóhoz, alapból jár az univerzális csatlakozó fej (7 illetve 13 pólusú kivitelben), így gond nélkül csatlakoztatjuk az aljzathoz a tartót, majd gyors kontrolt követően irány a hegyek.
Ennyi extra súllyal (kerékpárok, csomagok), no meg ekkora „vitorlával” a kocsi seggén, nem lehet nagyon virgonckodni. Bár a vonóhorgos tartók nem rondítják el a fogyasztásunk, okosan vezetve (autópályán max 110, országúton 80km/h tempóval, enyhe szélben) a fogyasztást 1-2 literrel emeli az 1.4 PD TDI Fabia Kombinál, egy szelesebb időben ennél jobban megváltoztathatja a számokat.
( + )
négy személyes
nagy (60 kg) terhelhetőség
stabil kivitel
dönthető
kifejezetten jó ár
univerzális (7 és 13 pólusú) aljzat
hátra buktatott állapotban nem ér a földig sem a lámpabúra, sem a rendszámtartó
szerszámmentes horogra rögzítés
( - )
kétemberes felhelyezés
túl egyszerű tartófejek, nem zárhatók a bringák a tartón
éles alkatrész a keréktartó kalodák rögzítő csavarjainál
Ha tároló hely hiánnyal küzdesz, mint Én a kis lakásban, akkor mindennél többre fogod értékelni ennek a tartónak az összecsukhatóságát. Mert bizony a Diamant egy nagyobb koffer méretére összehajtogatható, és így könnyedén tárolhatjuk használaton kívül akár az előszoba szekrény aljában is.
Galériához klikk a képre!
A tartóra ránézve rögtön látjuk, hogy a tervezők sok-sok órát töltöttek az asztal felett, elszántan rajzolva a vonalakat, és íveket. A Diamant letisztult és szép küllemű szállító lett, 3 kerékpár szállításához.
Bár a Diamant nem könnyebb a Saffiernél (21 kg), az összecsukott állapotában, kofferként könnyen vihető kézben a tároló helyétől az autóig és vissza. A horogra, még összecsukott állapotában, könnyedén felhelyezzük, majd fél kézzel lazán megtartva a másik kézzel lazán rögzítjük a horgon - az illetéktelenek elől egy beépített zárral rögzíthetjük a fejet. Ezt követően lenyitjuk két oldalra a tartó egyik és másik felét. Alulról kihajtjuk mindkét lámpatestet és bepattintjuk a helyükre. A rendszámtartót is vízszintesbe hajtjuk és rögzítjük, majd elkezdhetjük a bringákat felpakolni. Idáig elsőre sem volt több 2 percnél – és egy emberes volt a művelet.
A formás alumínium síneken egy csavar kilazításával tologathatjuk a kerékpárunk méretének megfelelő pozícióba a kerékrögzítő pofákat. Ha a megfelelő helyre kerültek, fél kézzel a bringát tartva, a másik kezünkkel könnyedén a kerekeket rögzíthetjük a fogazott műanyag hevederrel. Ennél óvatosan kell bánni a racsnival, mert a műanyag fogakat könnyen túlerőltethetjük és elnyalhatjuk.
A kerékpárt egy harapófogó-jellegű, belülről vastagon gumírozott tartófej fogja a tartó oszlopához. A fej két pofáját egy nagy tekerőgombbal tudjuk állítani – formájából eredően a nagyon nagy, formázott csöveket kicsit nehezebb megfogni, de megoldható. Ha a vázat kellőképp megfogtuk vele, ugyanazzal a kulccsal, mint a szállító fejét, lezárhatjuk. Két bringa a tartóoszlophoz rögzül, míg a legkülső a második paripához.
A három kerékpár az első alkalom nagyjából negyed óra alatt került fel, és végig megoldható volt egyedül is.
Galériához klikk a képre!
Menet közben, miután egy 29”-os AM fully, egy 29”-os XC merev, és egy 26”-os AM fully bringa került fel rá, ezzel közelítve az 50 kilogrammos összsúlyhoz, a tartó kellemes merevséget mutatott. Az úthibák és egyenetlenségek persze megmozgatják a terhet, de ez ekkora súlynál is ilyen erőkarnál elfogadható.
Örömmel tapasztaltam, hogy a hátrabuktatás során, még megpakolt állapotban sem tud annyira lenyílni, hogy a lámpa búrák vagy a rendszámtartó a földhöz érjen. Ennek akkor örültem igazán, amikor nem ellenőriztem visszacsukás után, hogy bekattant-e a biztonsági retesz, és nagy gázzal elindultam előre… Köszönet a Pro-User tervezőinek, hogy hülye-biztosra csinálták.
( + )
összecsukható, így kis helyen tárolható
nagy (60 kg) terhelhetőség
stabil kivitel
dönthető
dizájnos kivitel
könnyű felhelyezhetőség
zárható tartófejek
univerzális (7 és 13 pólusú) aljzat
hátra buktatott állapotban nem ér a földig sem a lámpabúra, sem a rendszámtartó
praktikus huzat is jár hozzá
egy kulcs minden zárhoz
szerszámmentes horogra rögzítés
hasonló kategóriájú más gyártók termékéhez képest akár 30%-kal alacsonyabb ár
( - )
csak három bringa fér fel
magas ár
A vonóhorgos tartók használatánál kiemelt figyelmet kell fordítanunk az előzésekre, fordulókra, és tolatásokra, mivel az addig megszokott, berögződött dimenziókon felül extra méretekkel bővült a kocsink! Ugyan a Pro-User a tartóihoz mellékel egy piros papírkorongot is, ami a váltókarra helyezve menetközben figyelmeztethet, nagyon fontos tudatosítani magunkban az első pár tartóval felszerelkezett utazáskor, hogy nem ugyan akkora az autó!
Nagyjából közel 4000 kilométert utaztam eddig tartóval, így kellő tapasztalatot szereztem mind a Saffier, mind a Diamant tartóról. Összességében, mindkét tartó jól vizsgázott. Előbbinél csak a kezdeti, apró bosszúságok jelentkeztek annak ellenére, hogy egy egyszerűbb kivitelről van szó. Ha a Diamantot nem próbáltam volna, szinte biztos, hogy a Saffier-re rámondanám, hogy ennél nem kell több kerékpárszállításhoz, hisz négy paripát is tudunk vele szállítani, és a 99 900 Ft-os ára is elfogadható. Csak hát használom… ha szereted a kényelmet, nem akarsz felesleges időt vesztegetni, és adsz a dizájnra, akkor neked is a Diamant lesz a nyerő.
Kerékpárszállítókat a -tól kaptuk tesztelésre.