- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Bringával közlekedni - egyszerűen jó, egy életforma és még erősít is - városban sokszor gyorsabb is, mint autóval és számtalan más előnye is van - plusz egészséges... vagyis egészséges lenne, ha nem kéne közben belélegeznünk mindazt a szennyező port, amit az emberi tevékenység kelt, de akár az allergén növényekből eredő porokat is ide sorolhatjuk.
Városban jellemzően a kipufogógázokból származó, vidéken főként növényi eredetű port lélegzünk, de ezek keverékével is bőven találkozhatunk. Ezek a szennyező szilárd részecskék elég aprók ahhoz, hogy az orrban található "gyárilag beépített" szűrőberendezésen áthatolva a tüdőnkbe jussanak, ahol lerakódnak és idővel allergiát vagy egyéb megbetegedéseket okoznak.
Kerékpáron ülve (de akár futás, gyaloglás, vagy motorozás közben is) fokozottan ki vagyunk téve ezeknek a szennyeződéseknek, mert a levegőt közvetlenül, ráadásul nagyobb intenzitással lélegezzük be.
Volt szerencsém kipróbálni a Respro maszkot, ami kifejezetten a levegőben szállingózó szennyeződések ellen nyújt védelmet a speckó szűrőtechnológiájának köszönhetően. Használata javaslott kerékpárosoknak, futóknak, túrázóknak, snowboardosoknak, lovagláshoz, túrázáshoz, motorozáshoz és további olyan tevékenységekhez, amelyeknél fennáll a légszennyezettség veszélye.
A Respro cég a nagy porral járó munkát végzőktől kezdve a motorosokon át a sportolókig, mindenkinek készít maszkokat. A sportolóknak szánt típus három változatban létezik:
- City (kifejezetten városi közlekedésre),
- Sportsta (főként vidéki terepre) és
-Techno (vegyes használatra).
Aszerint érdemes választani, hogy városban, vagy inkább vidéki túra utakon, erdőkben tekersz-e többet. Mivel főként városban közlekedem és a városi szennyeződésektől szeretném megvédeni magam, nekem a City felel meg igazán.
Nem veszem túlzottan tudományosra, de a használat közben több olyan kérdés is felmerült bennem, aminek mindenképp utána kívántam járni. Az biztos, hogy sosem ástam bele magam a kémia rejtelmeibe annyira, mint akkor, amikor meg akartam tudni a szennyező anyagok, a por viselkedésének mikéntjeit, törvényeit.
Mindannyian ismerjük a levegőt, itt van körülöttünk, beszívjuk, kifújjuk, élvezzük, hogy van. A levegőt azonban szilárd részecskék (por) szennyezik, amik természetes forrásokból (talaj mállása, erdőtüzek, vulkánkitörések stb.) származhatnak, illetve emberi tevékenység eredményeként kerülhetnek a légtérbe. Ezek a szennyeződések bennünk leülepedve károsítják a szervezetünket, asztmát, különböző betegséget, rákot okozhatnak. A Respro maszkok szűrőbetétje olyan anyagból készült, amely képes megkötni, magához vonzani ezeket a részecskéket, amik így nem jutnak tovább a szervezetünkbe. Tehát ne csak úgy képzeljétek el, hogy a szűrőn lévő lyukak kissebbek, mint a szennyező részecskék, hanem a szűrő anyaga olyan, ami magához köti a port és nem ereszti.
Gondolva a divat-érzékeny kerékpáros lélekre, többféle színben választhatunk maszkot (fekete, szürke, kék, piros, military mintás, fényvisszaverős és biztosan van/lesz további színekben is később). Bár elsőre a tuti feketét választottam volna, végül a fényvisszaverő mellett döntöttem, ami amellett, hogy kevésbé szívja magába a meleget, még sötétben tekeréskor is hasznos.
A maszk két részből áll: a szűrőbetétből és az arcunkat takaró neoprén maszkból, ami tulajdonképpen a szűrőbetét rögzítését szolgálja, illetve megakadályozza, hogy a szűrő mellett beszivárogjon a levegő. A neoprén anyag ne ijesszen meg senkit, egészen vékony és nem melegít túlzottan. Hátul tépőzárral lehet rögzíteni, felhelyezése meglehetősen egyszerű feladat. Sőt, mivel hátul rögzítve van, menet közben akár le is húzhatjuk - mondjuk ha mosolyogni szeretnénk valakire -, majd fél kézzel simán visszahelyezhető.
Van még egy állítható alumínium betét az orr-résznél, ami a pontos illeszkedést biztosítja, illetve két fekete kilégzőszelep, ami azon túl, hogy a maszkhoz rögzíti a betétet, biztosítja a megfelelő ventillációt a maszkon belül.
A neoprén anyagnak köszönhetően a maszk mosható.
Laikusként még a tesztelés előtt arra számítottam, hogy ezentúl hegyi levegő illatát fogom a belvárosban is érezni a kipufogógáz helyett. Ez sajnos nem így van, hiszen - mint a működési elv utáni nyomozásom végett megtudtam - a szagokért nem közvetlenül a káros porszemcsék, hanem egyéb más molekulák a felelősek. Ettől függetlenül egészen vidám érzés, hogy amikor mellettem pöfékel egy teherautó, nem kell percekig levegő nélkül kibírnom, hanem nyugodtan szívhatom a levegőt, ahogy jól esik.
Az első néhány használatkor szokni kell a légzést, mert bár tényleg meglepően jól szellőzik, természetesen érezhető, hogy van egy plusz valami az orrunk előtt. Pár nap után viszont már nem zavaró és városi tempóban haladva nem lesz érzékelhető nehézség a légzésben. Persze mondom ezt én, aki általában minél gyorsabban és minél hamarabb szeretek eljutni A-ból B-be, de 130-140-es pulzusig elég volt orron át vennem a levegőt, s csak ezen értékek fölött kellett a nagy számat is bevetni. Amúgy meg régebben éppen azért nem vettem szívesen szájon levegőt, mert akkor még az orrban lévő minimális szűrésen sem esne át a beszívott levegő. A maszkot használva ezzel nincs is gond. Esetleg az lehet macerás, ha előzőleg hagymát, halat, esetleg pálpusztait ettünk :)
A bringások általában szemüveget viselnek akár a nap, akár a szemet támadó por, bogár ellen. Így vagyok ezzel jómagam is és ezen a ponton sajnos kellemetlen tapasztalat, hogy egy intenzívebb közlekedés közben pirosnál megállva gyorsan elhomályosul előttem minden, mert a kilégző nyílásből épp a szemüveg lencséjére kerül a párás levegő. Persze ahogy elindulok, egy-két másodperc alatt kitisztul a világ, de megálláskor vagy a szempát, vagy a maszkot érdemes levenni és induláskor visszahelyezni. Ez a probléma kizárólag megállásnál jelentkezett, haladás közben bőven van szellőzés.
Az arcot meg természetesen jobban melegíti, mintha nem lenne rajta semmi, de ezt még így is elhanyagolhatónak mondanám - pedig nem bírom túl jól a meleget.
Hogy került ide ez az alcím? Nem mintha annyira fontos ember lennék, de bizony előfordul, hogy tekerés közben hívnak telefonon. Hogy ne kelljen megállni és pláne ne kelljen egy kézzel bringázni, headset-et használok. A maszkot felvéve az volt az első és legnagyobb problémám, hogy hogyan fogom ezt megoldani ezután, mert úgy gondoltam, biztos nem hallani majd, amit azon keresztül mondok. Legnagyobb csodálatomra azonban azt tapasztaltam, hogy a másik fél egyáltalán nem érzékelt hangtorzulást, tisztán és érthetően hallott mindent, úgyhogy ez az aggodalmam teljesen alaptalannak bizonyult.
Aki viszont még a nyeregben is a mosolyával szeret hódítani... na az már tényleg nem látszik át rajta, kénytelen lesz kacsintós vagy egyéb technikát alkalmazni, viszont bárkire kiöltheted a nyelvedet anélkül, hogy észrevenné.
Menet közben döbbentem rá a maszk egy igazán hasznos "mellékhatására", miszerint megvédi az arcot a felverődő nagyobb - és fájdalmat is okozni képes - kosztól, portól vagy a bogaraktól. Ennek azért is örültem meg annyira, mert ezt közvetlenül és azonnal érzem, míg a tüdőtisztulás jeleit csak bizonyos idő után tapasztalni.
Kifejezetten lelkes voltam, amikor elkezdtem használni, mert jó érzés tudni, hogy nem szívom tele a tüdőmet ólommal. Valamivel később jelentkeztek a fentebb említett szokatlanságok, mint a kezdeti légzési nehézség és a szemüveg-párásodás. Végül a légzést megszoktam, a párásodást meg megtanultam kivédeni. Szamomra a tesztidőszak elég meggyőző volt ahhoz, hogy továbbra is használjam a maszkot városi tekeréshez, mert a néhány elsőre szokatlan tulajdonsággal szemben simán győz az az érv, hogy megkímélhetem a tüdőmet a szennyező anyagoktól. Az már szubjektív vélemény, hogy jól néz-e ki, szerintem vagányul fest benne a viselője.
A bringások között szép lassan egyre többen lesznek, akik maszkot viselnek, jellemző, hogy piros lámpánál szájhagyomány útján terjed az infó a beszerezhetőséget illetően. Lentebb mi is összeszedtük, hol kaphatóak!
Respro maszkok fő lelőhelyei: Bringaboard, Velvárt kerékpárüzlet