- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A technika fejlődése nem állhat meg terepen sem. Akik foglalkoznak egy kicsit is a bringázással és ültek már terepkerékpáron, azok biztosan tippelgettek, jósolgattak már, hogy eljön még az elektromos váltók ideje ebben a szakágban is. Nincs többé kérdőjel, mert most már tudjuk, mikor következik be: 2015-ben.
Az elkövetkező évben a Shimano mountain bike alkatrészcsaládok legprofesszionálisabbja, az XTR több fronton is megújul. Ahogy a kerékméretek is változnak - 26”, 27,5” illetve a 29” - a szakágak és tekerési stílusok változását követve, úgy az áttételek is egyre bővülő választékban kaphatók. Míg hátul fixen 11-es fokozat az alap, addig elöl kapható lesz 1, 2 és 3 tányéros megoldás is, kérdés, hogy ki melyiket szeretné.
Galériához klikk a képre!
A gramm mániások figyelmébe ajánlom, hogy jövőre az XTR hajtókarok még jobban üregesek lesznek, így ismét további feleslegesen cipelendő grammoktól lehet majd megszabadulni (ez igaz a pénztárca súlyára is)! Az újdonságok sorát gyarapítja az új hűtés is mellyel a tárcsafékek megbízhatóbbá válnak, vagy az új bowden elvezetés, amelynek köszönhetően a megnő a hátsó kerék mozgástere, illetve az SPD-X kötés is.
Atomcsere
Ami viszont jobban felkeltette a Mozgásvilágos érdeklődésünket az a SIL-TEC lánckenés. A Shimano segítségével be is rendeztünk egy labort, hogy cégünk tudósai, tudományos kísérlettel igazolják, igazat mondanak-e a távoli keletről érkező mérnökök. Íme, az eredmény...
A SIL-TEC egy gyári láncbevonó technológia, mely eljárás során itt-ott kicserélnek egy-két atomot, egy-két molekulában, és bumm, ettől lesz a lánc „olajozottabb”. Ugye nem is tűnik bonyolultnak?
Nagy durranás
Galériához klikk a képre!
Azonban a legnagyobb durranás a Di2 elektromos montis váltórendszer lesz. Ha kerékpározunk, akkor tudjuk, a váltáson nagyon sok múlik, még országúton is, a montiról pedig nem is beszélve. Ez utóbbinál a váltók és láncok élettartama sokkal kevesebb, hiszen extrémebb körülmények között kell őket használni. A terhelés alatti váltás, főleg sáros terepen, pedig okozhat némi meglepetést. Az XTR Di2-t évekig nem dobták piacra, és csak tesztelték, és fejlesztették, majd ismét tesztelték, hogy ezeknek a feltételeknek megbízhatóan meg tudjon felelni. Ezért lett a motorja 50%-kal erősebb és ezért kapott programozható váltástervet.
De mi is ez a programozható váltásterv? Nos, biztos mindenkivel előfordult már, hogy például nagy tányérról a kis tányérra váltást hátul egy-két fokozattal kellett kompenzálni, hogy a fordulatszám és a nyomaték állandó maradhasson. Ez időt vesz igénybe, továbbá két váltót kell egyszerre használni. Ha egy mozdulattal, egyszerre csináljuk, akkor pedig a lánc leesését kockáztatjuk, vagy azt, hogy félre vált a lánc és beszorul például a két tányér közé. Nos, ez a programozható váltásterv, vagyis ennek pont ez a célja, hogy egy mozdulattal, egy gombnyomással megoldja ezt a problémát a két váltómotor, mindezt összehangolva és egyedi igényeink szerint.
Nem rossz ugye? Persze kijelző is lesz hozzá, ne kelljen lenézni, van-e még fokozatunk. Ezeket végignézve, úgy látom, hogy a gyártók egyre inkább menetelnek az okostelefonok világa felé, vagyis csináljon mindent a gép, a bringás érezze magát kényelemben. Kíváncsi vagyok, mikor lehet majd különböző applikációkat letölteni a váltórendszerre, ami figyeli például a nyomatékot, a pulzusomat, a fáradásomat és automatikusan úgy állítja a váltót, hogy ez mindvégig optimális legyen a számomra.
Lehet újabb malacperselyt kezdeni 2015-re...