Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2024/11/07
Spanyol hódítók a házban-BH iLynx Trail Carbon teszt

A BH-t a nemzetközi sajtóban „bíédzs-nek” ejtik, de sikerült előtúrnom a youtube mélyéről egy videót, amin a cég történetéről beszélnek, és „besztegui ermanosz”-nak ejtik, mivel az alapítók a „Bestegui” testvérek voltak, és az „ermanosz” a tesókat jelenti spanyolul. Tehát helyesen "béhá" a márkanév kiejtése. Persze a BH nem az elektormos kerékpárjairól volt híres, hanem főleg az országúti bringáikról, hiszen 1985 óta gyártanak ebben a szegmensben, 2009-ben az AG2R csapat hivatalos beszállítói lettek, és máig ott vannak a profi kerékpársportban, a Burgos BH csapat révén. 

BH - Egyenesen Spanyolországból

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-5
Már 2011-ben beléptek az ebike piacra
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-5

DE! Egészen korán beléptek az ebike-ok világába, és 2011-ben már Eurobike award díjazott lett a BH Emotion NEO nevű bringájukkal, ami egy hátsó agymotoros, de integrált akkus kivitel volt. Ennek a rendszernek az utódja immáron a Mahle által felvásárolva és tovább fejlesztve azóta is a világ legjobb elektromos országútijainak a meghajtásáról gondoskodik.

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-6
A festés minősége kiváló
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-6
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

BH iLynx Carbon 8.7 ebike

Amit most itt látunk, az az iLynx Trail Carbon 8.7 névre hallgat, és 150 mm-es rugóúttal rendelkezik, ami szerintem mindenre elegendő itthon, de akár az Alpokban is. Általában az árral a tesztek végén szoktam foglalkozni, de hogy ezt itt 2.1-ért meg lehet venni, az nagyon-nagyon jó deal, hiszen ez 5000 EUR, egy 20 kilós, kabon vázas, XT szettes, FOX telós bringáért, amiben egy 540 Wh-s akku van. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-8
Sokféle felszereltséggel, és alu vázzal is kapható az iLynx Trail
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-8
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A váz karbonból készül, egy úgynevezett Hollow Core Internal Moulding technológiával, így még a vékonyabb csövekben sem marad benne a gyártás után a térkitöltő hab mint sok más gyártó esetében. A váz súlya rugóstag nélkül mindössze 1975 gramm, ami kifejezetten jó érték, főleg úgy hogy az akkunak is kell helyet adni az alsócsőben. A festés nagyon szép, a szín is tetszetős, bár ezek szubjektív dolgok.

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-11
Kicsi, kompakt motor, de nincsen erő híján.
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-11
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Az elektromos hajtás

Az elektromos rendszer lelke az SEG-vel közös fejlesztésű motor. Az SEG autóiparti Tier 1-es beszállító, többek között a VW/Audi fő partnere önindítók, és generátorok terén, de talán ismertebb az a márkanév ami a kiválásuk előtt jellemezte őket. Ez pedig a BOSCH. Jelen esetben BH 2EXMAG névre hallgat, és ez már a második generációja. 65 Nm-es nyomatékot tud, ami szerintem bőven elegendő, ha light ebike katergóriáról beszélünk. Igen vannak akár 85-90 Nm-es motorok is, de a saját tapasztalatom több mint 100 ebike tesztelése után, hogy nem igazán van nagy különbség a 65 és a 90 között a normál bringázás közben. Igen, lesznek olyan helyzetek, olyan tudású bringások, akik ki tudnák használni a nagyobb nyomatékot, de ezzel is felmegyek ott ahol a többivel…

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-7
Igényes alkatrészek
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-7
Forrás: Thommey - Mozgásvilág


A motor mögé, vagy inkább felé egy 540 Wh-s akkut tettek, ami dicséretes, mivel egy könnyű ebike-ról van szó, ahol általában 500 alatt szoktak maradni a kapacitások. Sőt inkább 400 közeliek, mint a nagy konkurensénél a Fauza Ride 60-nál, vagy a Bosch SX-nél. Elméletileg a gyártó 130 km-es hatótávot ígér (gondolom ECO módban), és a hozzá illeszthető 180 Wh-s kulacstartó akkuval még plusz 45km-t. Ezzel vannak fenntartásaim, de erről majd később. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-9
A hátsó áttétel nagyon szépen működik
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-9
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Felszereltség

A felszereltségére nem lehet rosszat mondani, teljes Shimano XT váltórendszer 12 sebességgel, és Fox rugózással. Ugyan nem a Kashimás Factory kivitel, de egyrészt megint nézzük meg az árcédulát, másrészt a felhasználók többsége úgysem tudná kihasználni a még több állítási lehetőséget…

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-16
Nem csak lefelé, felfelé is kiváló
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-16
Forrás: Thommey - Mozgásvilág


Volt szerencsém M-es és L-es méretű vázzal is menni, és a 175 cm-es magasságomhoz az L-est éreztem közelebbnek. Az M-es játékosabb, de az L-es nem rosszabb lefelé még a technikás ösvényeken sem, ellenben felfelé jobban viselkedik, és a hosszabb felsőcső miatt kényelmesebb is. A rugózása abszolút felső kategóriás, a Split Pivot fantázianevű rendszer a nagy méretű forgáspontoknak köszönhetően merev, viszont a hátsó háromszög fékfüggetlen, így fékezés közben is aktív marad a hátulja! Ha jól beállítod, akkor a legkisebb úthibákat is kimozogja, viszont a nagyobb drop-ok sem jelentenek gondot. Az Ahead kupak alatt egy integrált szerszámkészletet találsz, okos megoldás, nem foglal plusz helyet. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-15
FOX 36 villa
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-15
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Terepen - tapasztalatok 

Lefelé hihetetlenül jól viselkedett a kedvenc sziklás/gyökeres ösvényemen a Börzsönyben, kiválóan irányítható volt, ahogy szoktam mondani „olyan mintha hónapok óta ezzel mennék”. Nekem ez az az érzés ami azt jelenti, hogy baszott jó a bringa, mivel nem nekem kell megszoknom ahogyan veszi az akadályokat. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-15
A régi ösvényeket teszi újra tekerhetővé az elektromos hajtás
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-15
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

De! És sajnos van de.

Amikor jól jön a garancia

Azért tudtam két vázméretet is kipróbálni, mert az első tesztbringa egy M-es méretű volt, de az első tesztút során még Csóványos előtt lekapcsolt a motor hibakóddal. Lehet hogy ez javítható lett volna, mivel utólag megnézve a villogó két kék LED, az a speed szenzor hibát jelzi. Szerencsére a boltban segítőkészek voltak, és kicserélték egy másikra a tesztgépet. Utólag kiderült, hogy jól diagnosztizáltam, tényleg a sebesség szenzor volt a hibás, amit a gyártó garanciában ki is cserélt. Elhoztam tehát az L-es méretet, így legalább éreztem a méretek közti különbséget, és neked is több infót tudok adni erről.

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-4
Sajnos mire ide felértem, az akku feléig üres volt.
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-4
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Csakhogy a második bringa sem lett hibamentes. Már elinduláskor fura volt, hogy nem látom az ECO rásegítési módot, mert csak a narancssárga SPORT és a piros BOOST mód áll rendelkezésre. Viszont azt tudtam hogy az applikációban bármilyen színt lehet választani a rásegítési módokhoz, és gondoltam a narancs az ECO. Ez hamar megdőlt, mert már 1 km-rel az elindulás után elvesztettem egy egységet a 4-ből, ami azt jelenti hogy 25% elfogyott az akkuból. Ez fura volt, mert voltam már sokféle brigával a Nagy-Hideg hegyen, tehát képben voltam mekkora akkuval mit mutat. Főleg úgy hogy én alapból ECO rider vagyok. Mindegy mentem tovább, és úgy voltam vele, hogy ha 2 egység marad a NHH tetejéig, akkor megyek tovább a Csóványosra. Ez így is volt, nem sokkal a csúcs előtt két egységre fogytam, ami fura volt még trail módban is, de hát annyira jó volt a bringa, hogy nem érdekelt. Ja igen, okos ötlet, hogy mindkét telón van ha nem is lockout funkció, de egy erős kompresszió csillapítás állítható be, ami szerintem jobb is mint a fix merev lock funkció. Főleg terepen, hiszen enged egy kis bemozdulást. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-12
Fékezés közben is aktív a hátsó rész
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-12
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Szóval a NHH-ről elindultam Csóványosra, és aki járt arra, az tudja, hogy egy nagyobb lejtő után jön egy enyhén emelkedő ösvény, és csak az út vége meredekebb. Nost ennek a szintútnak a kezdetén, alig pár kilométerrel a csúcs után már 1 egységre esett le a töltöttség, de úgy voltam vele, hogy ezt a maradék 2-3 km-t már megoldjuk. Nos ez után pár perccel ki is kapcsolt a rendszer, miközben 10%-os töltöttség alatt még villogó pirosnak is kellett volna lennie az iRemote kijelzőn. Hát nem volt, így immáron másodszor kellett feltekerni rásegítés nélkül Csóványosra. Nem volt kellemes, nem voltam boldog. Szerencsére nem annyira nehéz a bringa hogy ne lenne megoldható, bár elég nagy pofonvágás amikor a resegítés helyett megkapod a bringa súlyát. Akkor is ha csak 20 kg. Szerencsére a csúcsról már csak lefelé volt ösvény Királyrétig. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-1
Kora reggel más arcát mutatja a Börzsöny
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-1
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Itthon rácsatlakoztattam a telefont a rendszerre, nyomtam egy resetet, egy frissítést, és előkerült az elveszett ECO mód is. Utána a rövidebb tesztutak azt mutatták, hogy visszaállt a fogyasztás a normál kerékvágásba, de azért a gyárilag megadott 130 km az valami olyasmi lehet mint az autók WLTP értéke, hogy valaki valaha valahogy biztosan elérte. Szerintem egy nem 60 kg-os rider alatt ECO-ban reálisan olyan 1200 métenyi szint tehető meg vele, vagyis egy napi 4-5 órás bringázás simán megoldható. Egy átlagos erőnlétű bringásnak ez bőven elegendő is. 

Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-2
Nyugi! Nem én csináltam!
Spanyol telivér, szeplőkkel-BH iLynx Trail Carbon 8.7 teszt-2
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Összességében én imádtam a bringát a tapasztalt hibák ellenére is, és ide egy kis kiegészítést helyeznék el. Sajnos mára eljutottunk oda, hogy bizony az instant get érzés nagyon kevés alkalommal jön meg ha a kerékpárokról van szó. Ugyanaz tapasztalható mint az autók esetében, ahol az elektronika találkozik a lerövidült modellciklusokkal. Minden megoldható, de bele kell ásnod magad, vagy inkább hozzáértő felhasználónak kell lenned, és nem árt ha tudod használni a google-t is rutinosan. A másik oldalról nézve, felgyorsult világunkban, szerintem ezeknek a hibáknak nem lenne szabad beleférnie, mert azon kevéske időnk ami a kerékpározásra maradt, azt nem hibakeresésre, vagy éppen garanciális cserére kellene fordítanunk. 

Na mindegy, ettől még elfogadnám, én máshogy vagyok összerakva :)

A BH kerékpárokat keresd itt: https://bhbike.hu/