- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
melyet Dr. Andy Pruitt az Amerikai Coloradóban levő Sportegészségügyi Fejlesztő Központ (PA of the Boulder Center for Sport Medicine) vezetője tökéletesít hosszú évek tapasztalatai és kutatásai alapján.
A fejlesztésekben aktívan részt vállal a Specialized cég és több, a világ élmezőnyéhez tartozó profi csapat is, mint például a Quick Step, Asatana, Lampre és a Saxo Bank. Olyan kimagasló sporteredményeket elérő versenyzők, mint Fabian Cancellara és az elmúlt években csúcsra jutott testvérpár, Andy és Frank Schleck, vagy Levi Leipheimer is a BG Fit segítségével tökéletesítették a beállításaikat. Természetesen nem csak az országúti mezőny kamatoztatja az eljárás előnyeit, hanem terepen a 2012-es Cape Epic győztes Burry Stander is ellátogatott egy BG Fit beállításra, de Chris McCormack kétszeres Hawaii Ironman győztes is szélesebb nyeregre ült át a vizsgálat után.
Az eljárás elméleti alapját arra a gondolatszálra fűzték fel, hogy egy szimmetrikus kerékpárra egy nem szimmetrikus kerekes ül, mely nem lehet tökéletes. Bármilyen fájó is a gondolat: senki sem tökéletes szimmetria szempontjából! Vannak, aki tudnak róla, hogy milyen, a szabályostól eltérő, testi adottságokkal rendelkeznek, vannak, akik nem tudnak róla, hogy rendelkeznek ilyennel. Én az előbbi csoportba tartozónak éreztem magam, és a vizsgálat során is bizonyosságot nyert, amit eddig is tudtam. Röviden összefoglalva: a csípőm vízszintes tengelye nem merőleges a testem függőleges síkjára. Ennek és szokásoknak köszönhetően a térdem túlságosan a vázhoz közelített, melyet a nyeregpozíció megváltoztatásával és egy talpbetét segítségével visszatoltunk a megfelelő helyzetbe, így javítva a pedálra az erőkifejtést. Ehhez jó néhány vizsgálat, beszélgetés, mérés és több mint 2 órás időtartam kellett, de megérte!
Még márciusban toltam be az időfutam bringámat a Bringalandba, melyet akkor kaptam meg, így ráfért egy pontos beállítás. Előre nem szóltam, hogy ilyen bringával érkezem, tesztelni akartam őket, megbírkóznak-e a problémával. Nem hogy megbirkóztak vele, de még örült is a vizsgálatot végző Simon Balázs, hogy időfutam pozíciót kell beállítani. Balázzsal, aki korábban maga is kedvelte az időfutamokat, sokat beszélgettünk a beállításokról, és elméleti tudása és tanácsai mellett sok gyakorlati tippet is kaptam tőle.
A BG Fit célja a kerékpáros és a kerékpár tökéletes összehangolása, mely 3 lépésben valósul meg. Először egy beszélgetéssel kezdődik a felmérés. Mik a céljaink, versenyzünk-e, voltunk-e sérültek, volt-e balesetünk, illetve mennyi ideje kerékpározunk. Ezután 20 lépésben felmérik, milyenek a testi adottságaink. A talptól, a gerincen át a nyak mozgásának felméréséig mindent megnéznek, ami a kerékpározás szempontjából fontos. Ízületeink mozgáshatárát szögmérő segítségével jegyzőkönyvezik, hogy a lehető legkényelmesebb legyen később a bringázás.
A kerékpárral 6 ponton érintkezünk: a 2 pedál, a nyergen a két ülőgumó és a két kéz a kormányon. Miután minden antropometriai adat megszületik, a stoplik és a cipő beállításával indul magának a bringának a beállítása. Ez tulajdonképpen egy folyamatos, szubjektív visszajelzésen és mérési számokon alapuló játék. Simon Balázs elmondja az ajánlását, aztán változtatunk, majd visszajelzek, hogy tényleg jobb lett-e. A pedál után haladunk felfelé, és az ülőgumók távolságának lemérésével megnézzük, hogy megfelelő-e a nyereg a számunkra. Ez egyébként elég kényes pont, ugyanis egy keskeny nyereg, ha nem megfelelően támasztja alá a kerékpárost, akkor szélsőséges esetben olyan ereket zárhat el, melyek a vért szállítják a lábakba vagy a nemi szervekhez.
Miután kiderült, hogy megfelelő nyergen ülök, jöhetett a nyeregnek a pozíciója. Ehhez tekernem kellett, majd előre megadott helyzetben megállítottam a lábam. Ekkor szögmérővel a magasságot, és függőón segítségével a vízszintes helyzetet állítottuk. A végeredmény: egy centivel magasabban és fél centivel hátrébb kell ülnöm! Végezetül a kormány és a könyöklők beállítása volt soron. A lazaságom felmérésével megállapítottuk, mennyi a legnagyobb szög, amivel kényelmesen előre tudok dőlni. Ez alapján lejjebb tettük a kormányt azzal, hogy bőven van tartalék az előredőlésem mértékében, és egy hónap után ismét engedhetek rajta egy centit, ahogy a hátizmaim hozzászoknak a megváltozott terheléshez. A könyöklők egymástól mért távolsága rendben volt. Végezetül ismét ellenőriztünk mindent, hogy tényleg rendben van-e.
A korábbi évekkel ellentétben egy olyan pozíciót sikerült eltalálni, melyben az eddigiek alapján állíthatom, akár egy órát is fészkelődés nélkül, kényelmesen el tudok tölteni időfutam pozícióban. Nem csúszkálok előre-hátra a nyeregben, nem állok ki annyit, nem fárad el a combom annyira – erre egyébként Balázs is számított, melyet meg is említett a mérések során.
Ha a bolt elhagyása után panaszom lesz, vagy tanácsra szorulok, esetleg mégsem jó valami, akkor egyeztetek Balázzsal, majd ha kell, ismét visszamegyek, már fizetés nélkül és változatunk a beállításokon. Ezek a szolgáltatások mind benne vannak a bevezető árban, mely 15 000 Ft jelenleg. Ahogy a vizsgálatot végző Simon Balázs fogalmazott: „A cél a most adottból kihozni a legtöbbet. Ehhez néha új alkatrész kell, de fontos, hogy én csak megoldásokat javaslok!”