- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Specialized mindenben próbál kiemelkedőt alkotni, így van ez a bringákkal, és a kiegészítőkkel is. Nem is túl olcsóak a termékeik, de hát a minőséget meg kell fizetni, tartja a jó öreg mondás.
Akit érdekel mit tud egy 80 ezres lámpa, az olvasson tovább...
Galériához klikk a képre!
Jó fényerő, usb-ről tölthető, belső aksis, könnyen leszedhető a bringáról, és ne forrósodjon át hamar.
Szóval kezdjük az elején, a fényerővel, úgyis ez a legfontosabb tulajdonsága. 3 darab Cree Led van benne, ami összesen 1200 Lumen fényerőt biztosít. Ezzel akár erdőben is biztonságosan elbringázhatunk. A lámpa foncsorozása olyan, hogy nem csak közvetlenül magunk előtt teríti a fényt, hanem 2-3 méter szélességben, hogy egy egész sávot jól belássunk, és minden távolságra ugyanolyan jól szórja. 500-600 méterről észre lehet venni szemből. Próbaképpen villogó üzemmódban kivittem az utcára, és a 250-300 méterre lévő táblákat is remekül megvilágította.
Teljes, 1200 Lumenes teljes fénynél két óra körül bír a lámpa. Takarékos, 400 Lumenen 6 órát bír, pulzálón 3,5 órát, míg villogó üzemmódban 20-at. Ebből látszik, hogy sajnos nem 24 órás versenyzésre találták ki. 5200mAh lithium akkumulátorról üzemel, amelynek töltési ideje 4-5 óra körül alakul.
A lámpát egy konzollal rakhatjuk a bringára, amit két csavarral kell felfogatni. Atom biztosan tart, tuti, hogy nem fog elmozdulni. Ha több kerékpáron is akarjuk használni, akkor vagy a két csavarral átszereljük, vagy lehet kiegészítő konzolt venni a forgalmazótól.
A lámpához jár egy kiegészítő vezérlő is, ami tulajdonképpen egy két gombos kis ketyere, amit a kormányra rakhatunk, például a markolat mellé, hogy könnyen elérjük. Az egyik gombbal a világítási módokat tudjuk állítani, a másikkal vészfényt adhatunk le, ami nagyon gyors, stroboszkóp szerű villanásokból áll.
Az üzemmód kapcsolást illetően sajnos akad egy hátránya is a lámpának: a bekapcsolás 1 gombnyomással történik, ezért ha zsákban viszed, mondjuk egy túra alkalmával akkor könnyen bekapcsolódhat magától bármilyen kisebb nyomásra. (velünk többször is megtörtént) Ha nem veszed észre akkor mire használnád pont lemerül. A lámpagyártók erre régen rájöttek és vagy 2 gombnyomással vagy hosszan nyomással lehet csak bekapcsolni az általuk piacra dobott termékeket. Érthetetlen, hogy a Specinél ez miért maradt ki.
Galériához klikk a képre!
És a tulajdonságok után beszéljünk a tesztről magáról. Én nagyon meg voltam elégedve a fényével. Használtam országúton edzésre, közvilágítás mellett alacsonyabb fokozaton, és sötétben teljes fényerőn. Mindent észrevesz maga előtt az ember, nincs olyan, hogy hopp itt termett egy kátyú véletlenül, tényleg majdnem nappali világosságot teremt magunk előtt az útra. Teljesen vak sötétben a dunaparton is remekül el tudtam vele közlekedni, és erdőben sem volt vele problémám. Szerintem megfelelő választás azoknak, akik sokat edzenek közutakon, vagy bemerészkednek egy kis éjszakai montizásra is akár.
A test kialakítása olyan, hogy van elég nagy felület a hőleadásra, úgyhogy tutira nem fogsz rajta tojást sütni.
A 60 ezer forint körüli kiskerára nem kevés, viszont ennyiért tényleg egy hihetetlen jól átgondolt, praktikus, nagy fényerejű lámpát kapunk. Semmilyen módon nem összehasonlítható a boltokban kapható elemes kis lámpákkal. Ami esetleg versenytárs lehet neki, azok a Magicshine lámpák. Azoknak hátrányuk a Specihez képest, hogy nem verik olyan szépen a fényt az aszfaltra, és az előttünk lévő dolgokra, nem irányított. Előnye viszont, már amennyiben ez előnynek számít, hogy külső aksisok, és így ha lemerülne és van nálunk pótaksi, lehet cserélni. A kínai lámpákkal meg jobb nem próbálkozni, azok annyira tudnak melegedni, hogy simán égési sérüléseket szedhetünk velük össze.
Egy cipő, mely használat során meghazudtolja az első ránézésre kialakult előítéleteid.
A kerékpár márkák között az egyik legrégebbi, legnagyobb az amerikai Specialized, sok évtizedes múlttal és számos, ma már legendássá vált úttörő fejlesztéssel. Hatalmas R&D (kutatás és fejlesztés) erőforrásainak köszönhetően termékeinél folyamatos az előremutató technológiák alkalmazása. Ráadásul már évek óta nem csak kerékpárokon díszeleg a hírhedt ’S’ betű, hanem ruházaton és kiegészítőkön is, melyek hasonló tervezési filozófiával készülnek. Nekem pedig a kezembe került a 2FO névre keresztül mountain bike cipő, mely kifejezetten az extrémebb vonalat képviselők számára készült... csak ez hát műanyag?!
Galériához klikk a képre!
Mit kell tudnia egy all mountain/enduro kategóriának szánt kerékpáros cipőnek? Mi az, amitől jó lesz,és ellátja a feladatát?
Kapcsolat – Ezeknél a stílusoknál még elég sokan tekernek platform pedállal, így kellően jó tapadásra van szükség cipőtalp és pedál között – na persze úgy, hogy ez utóbbi ne szedje szét pár nap alatt a talpat. Az sem árt, ha van opciónk klipszes pedál használatára is, és kellően merev a talp, mert a pedálozás közben nyeklő-nyakló cipők nem hatékonyak.
Védelem – Lábfejünk és bokánk számára nyújtson extra védelmet, hisz mind az all mountain, mind az enduro kategóriák rengeteg veszélyt rejtenek ezen testrészeinkre: felpattanó kövek, túl közel került sziklák vagy fák, elrontott ugrásokba érkezések.
Komfort – Az sem árt, ha kényelmes a cipőnk, és a nap végén sem akarjuk a 48 funkciós zsebbicskánkon található két centis pengéjű bicskával levágni, csak hogy végre lekerüljön a lábunkról. A gyalogolhatóság sem hátrányos tulajdonsága, hisz ezen stílusoknál sokszor előfordulhat egy-egy olyan szakasz, ahol toljuk a vasparipát, vagy épp egy hüttébe „kell” besétálnunk egy sört rendelni.
Nem lövöm le a teszt összegzését, ha ezen a ponton elmondom, hogy a Specialized 2FO minden fenti elvárást maximálisan kielégít. A márkához hűen olyan cipővel volt dolgom, amely a feladatát teljes mértékben ellátja.
Kézbe véve a 2FO-t, elsőre a műanyag külső borítása szúr szemet. Mi több, hosszú ideig csak forgatom, tapogatom, erősen kétkedve, hogy ez kényelmes lesz tekerés közben. De belebújva hamar eltűnnek a kétkedő gondolatok, és felragyog a nagy ’S’ betű szemeim előtt, megvilágosodom tőle. A cipő kaptafája szűk, talpbetétének boltozata magas, amitől az első tizenegynéhány kilométeren erősen passzentos érzés, de fokozatosan enyhül az érzés, és a cipő felveszi a lábfejem formáját. Fontos megjegyezni itt, hogy a Specialized Body Geometry programjában számos különböző boltozatú talpbetét érhető el, mivel mindenkinek kicsit más és más ez a testrésze - a tekerés során tapasztalható lábfej- vagy lábujjzsibbadás is többek között a rossz talpbetétnek tudható be!
A műanyag borítás pedig praktikusságból jelesre vizsgázott. Sokkal jobban ellenáll a fizikai behatásoknak - például egy sziklának - mint egy gyöngyvászon, vagy egy sima vászon. A cipő orra, egy túracipőhöz vagy bakancshoz hasonlóan magasan felgumírozott, ezáltal nem tudjuk szétrúgni az orrát - ami nálam alap jelenség pedig. A lábfej belső részén a cipő oldala magasabbra, bokáig nyúlik és extra vastag szivacsozást kapott. Ennek akkor adunk hálát, amikor egy letörés aljába rosszul érkezve a bokánk odacsapnánk a hajtókarhoz vagy a vázhoz. Amúgy a 2FO belülről egy AirMesh nevű hálós anyaggal bélelt, ami a szellőzésért felel. Így hiába a műanyag külső látványától fejemben keringő gondolatok a teszt végén levetett cipőmből és zoknimból áradó gázokkal kapcsolatban, a valóságban tapasztaltak a marketing szöveget támasztották alá (vagyis a láb büdös ugyan, de ez nem a cipő hibája :P - a Szerk.)
Galériához klikk a képre!
Talpa a Specialized által kifejlesztett SlipNot™ gumiból készült, ráadásul két különböző összetételűből, melynek köszönhetően a saroknál és ujjrészeknél puhább, a pedálnál pedig keményebb. Menetközben kimondottan jól tapadt a platform pedál fogazásába. Maga a talpszerkezete a cipőnek egy kerékpáros lábbelitől elvárt módon merev, hogy a pedálozáskor minden energiát a pedálra és azon keresztül a hajtásba vigyünk. Mindez viszont rejt magában egy kevéske rugalmasságot azért, ami pont kellő komfortot nyújt gyaloglás során. Bár nem sík a talpazata, hegynek felfele tolás során a meredek ösvényen lépdelve könnyedén meg-megcsúszhat. A sarka kellően magas, így elégséges tompítást biztosít egy esés során.
A Specialized 2FO két talpkialakítással érhető el – platform és klipsz előkészítve, vagány piros-fekete, szürke-fekete és fekete kivitelben, színes cipőfűzőkkel (kettő pár jár a cipőhöz). Bár, ahogy ezt fentebb már írtam, első pillantásra a műanyag borítás idegen érzéseket válthat ki, annak praktikussága, és jól szellőzése hamar feledteti az anyaggal szembeni érzelmeket és helyét a kerékpározás gondtalan élménye veszi át – nem foglalkozva a szedres ösvényre nyúló szúrós ágaival, vagy épp a kövekkel.
A Specialized 2FO egy nagyon patent montis cipő, amit üthettem, nyúzhattam, és nem fájt sem neki, sem nekem. Csak az ára...