- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A talaj egyenetlenségeinek kisimítására a mountainbike kerékpároknál fejlett, összetett és robusztus rendszerek segítségével különböző teleszkópos villákat készítenek a gyártók, ám ezek az országúti kerékpárokhoz túlságosan nehezek, és drabálisak. Ugyanakkor az országúti felhasználás során nincs szükség túlságosan nagy rugóútra, legtöbbször csak az apróbb rezgések elnyelése, tompítása lenne a cél, amihez amúgy is elégséges pár centiméternyi csillapítás és ugyanez igaz a gravel, vagy cyclocross bringákra is.
Egy hosszú nap végére a testünkben, főleg karjainkban és felsőtestrészünkben érezhető fáradtság nagy részéért a kerekeken, villán, majd kormányon keresztül a kezünkre és karjainkra ható apró rezgések és ütések folytonossága a felelős. Ha ezeket redukálni tudjuk, kevésbé fáradunk, ha kevésbé fáradunk, sokkal hatásosabban koncentrálhatunk az útra.
Erre a célra a gyártók különböző megoldásokat terveztek, mint például elasztomereket helyeztek el a villákba, vagy karbonlapok közbeiktatásával csillapítják az ütéseket. Ám ezekkel általában van egy probléma: a kerékpáros és a kerékpár össztömege ellenében próbálnak hatékonyak lenni, és működés közben többnyire "megakasztják" a gurulásunkat, így apránként lendületet vesztünk miattuk. Tehát azt az energiát, amit a rezgéselnyelés által nyerünk, máshol elveszítjük.
Épp ezért a Specialized mérnökei más úton közelítették meg a problémát.
A Specialized Future Shock egy kifejezetten országúti kerékpárokhoz tervezett csillapítás-rendszer (amit gravel és fitnesz kerékpároknál is előszeretettel alkalmaznak). Más, hasonlóan országúti kerékpárokhoz tervezett csillapító rendszerekkel ellentétben a Future Shock úgy lett tervezve, hogy ne „lassítsa” a gurulásunkat, ne változtassa meg a tengelytávot, és nagyon finoman mozogjon. Ezt pedig úgy érték el a fejlesztők, hogy míg más, hasonló célra tervezett rendszerben a kerék mozog a kerékpár többi része és a kerékpáros súlya ellenében, addig a Future Shock esetében csak a kormány-kormányszár egység mozog a rezgések, ütések ellenében.
Ehhez a villanyak felső részébe, egy speciális kormányszár kialakításával spirálrugós csillapító egységet építettek be, így az út felől érkező erőket a kormány-kormányszár mozgása nyeli el, míg a kerékpár többi része (kerék, villa, váz) "mozdulatlan" marad.
A válasz egyszerű: a levegős rendszerek komplikált felépítése, az ezen rendszerek lelkének, a nyomás alatt levő levegőnek megtartására igen precíz, pontos illesztékű szimeringek szükségesek, melyek tapadása nem teszi lehetővé az országutakon jelentkező apró rezgések és ütések indikálta finom mozgásokat. A spirálrugós kialakítás viszont igen, ráadásul ekkora méretben elenyésző a tömege.
Két különböző Future Shock változattal találkozhatunk az egyes Specialized országúti kerékpárokban: az egyszerűbb modellekben az 1.5, míg a magasabb felszereltségűekben a 2.0 verzió. Mindkettő 20 mm-nyi rugóúttal rendelkezik, ám előbbiben nincs előfeszítés állítási opció – csak a kerékpárhoz kapott 3 féle rugózási karakterisztikával rendelkező rugó cserélésével tudjuk az útviszonyokhoz megfelelőre állítani a rugózást. A fejlettebb változat esetében egy kar segítségével állíthatjuk a rugó előfeszítését - a vajpuhától, a közel lockolt állapotig.
Meglepően jól! A magyar utakon kifejezetten nagy szolgálatot tesz – az úthibák és kevésbé sima aszfaltokon kevésbé fárad el az ember felső teste – a simább útszakaszokon pedig akár a megszokott "hagyományos" érzést is megkapjuk a lock kar segítségével – fontos megjegyezni, hogy ez nem 100%-os zárást/rögzítést eredményez!
Nagyjából úgy lehet leírni, hogy például egy kátyú, vagy keresztben futó sínen áthaladáskor olyan érzés, mintha a tereptárgyak gumiból volnának, tehát sokkal tompább ütés jut a kormányt markoló kezünkre.
A Future Shock például az általunk is tesztelt és az idén komplett termékcsaláddá bővült Specialized Sirrus X modellekben érhető el, de például az a Specialized Diverge is megkapta, amit tavaly ősszel hajtottunk.