- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A márka kínálatával utoljára pár éve találkoztam, már akkor szép, letisztult dizájnú, jó minőségű bringákat gyártott a feltörekvő cég. A jövő évi palettát látva, ez a törekvésük cseppet sem állt meg. A házon belüli fejlesztő csoportjuk egy nagyszámú szponzorált versenyzői bázisra támaszkodva, főként a cross country vonalra fókuszálva tervezik a versenyszellemmel megtöltött kerékpár kínálatot.
A mountain bike kínálatuk király-kategóriája, a TEAM-széria 2017-re kibővült pár összteleszkópos modellel. Ezek a kerékpárok nagyon bestiák lettek: a karbon vázak kis rugóúttal (100 mm) rendelkeznek, mely tulajdonság hatékony pedálozást biztosít. A középházuk a PF92 szabvány alapján lett kialakítva - ezáltal szélesebb nyeregcső és alsócsőből készülhetett a váz, melyek még merevebbé teszik azt. A Boost-technológia révén pedig - mind az első, mind a hátsó tengely szélesebb lett - a kerekek váltak merevebbé. Könnyű és merev... tökéletes kombináció egy XC vagy maraton versenyre. Minden kábelezés belül lett elvezetve, melytől nagyon letisztult kinézetet kapott. A jelenlegi trendeknek megfelelően 1×11 sebességgel szerelve érkezik – érdekes és merész húzás, hogy első váltóra még opció sincs.
Az XF-modellek egy fokkal több komfortot és kevesebb versenyszellemet nyújtanak. A rugóút 120 mm-re növekedett, az alkatrészek is kevésbé a kínálat felső régiójából kerültek ki. A váz hátsó háromszöge már alumínium, csak az első rész maradt karbon - ezáltal egy kicsit nehezebbek. Első váltó is felkerült már erre a szériára. A kínálat elérhető lesz fekete és színes változatokban is, hogy mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelőt.
Valljuk be őszintén, a hazai utak minősége nem épp rózsás – csak kínzás azokon gurulni mind az ultrakönnyű országúti kerékpárunknak, mind nekünk, a dózerutakra és földutakra pedig felesleges a mountain bike – ezek nem jelentenek akkor kihívást sem a bringának sem a bringásnak, hogy a robosztusabb és nehezebb kerékpárt válasszuk. Ilyenkor jó választás a gravelbike-kategória.
Az országúti modellek geometriájától csak picit eltérő – enyhén egyenesebb háttal ülünk rajta, de azoknál erősebb váz- és villa-kialakítású, ballonosabb gumival szerelt kerekek használatára alkalmas kerékpárokkal könnyedén suhanhatunk a repedezett aszfaltcsíkokon is, de ha az útnak vége, akkor sem kell újra terveznünk az útvonalat.
A Superior kínálatában X-ROAD néven fut ez a kategória. Karbon vagy alumínium kivitelű vázaikba karbon villa kerül, a megállásról pedig tárcsafékek gondoskodnak. Bütykösebb külsőkkel akár cyclo-cross futamokon is helytállhatunk velük.
Aki már próbált, nem csak méretében a gyerekekhez igazított kerékpárt venni, az jól tudja, nagyon nehéz megfelelőt találni. Sokszor még a méretezés is rossz, hisz a csak-csináljunk-a-nagyból-kisebbet elv nem működik. A normál fékkarok sem jók a kis kezeknek. Egy teleszkóp is csak dísz, ráadásul felesleges többletsúly.
A Superiornál viszont végre olyan gyerekbringát láttunk, amit átgondolt tervezéssel raktak össze. Merevvilla, kis kezekkel is könnyen működtethető és elérhető fékkarok, jól kezelhető markolatváltók – sokszor csak hátsó váltóval, és gyerekekre méretezett geometria várja a legkisebbeket 20” és 24”-os kerékméretekkel. Persze, aki teleszkópos változatra vágyik, talál olyat is a palettán!
A gyártó saját fejlesztésekkel, lépésről-lépésre, kis gyártóhoz mérten megfelelő ütemben halad előre, és próbál fentebb lépni. Ehhez minden adott is nekik. Van egy megfelelő szakemberekből álló tervezői csoport, és szponzoráltak visszajelzéseiből előirányzott fejlesztési irány. Standjukon több modell előtt is elégedetten csóváltuk a fejünk.
A Blizzard nevű modellt arra tervezték, hogy mind felfele, mind lefele élvezhető legyen a terep a nyeregben ülve is. A Floating Pivot Suspension, azaz a lebegő forgáspont igen érzékeny kezdeti-, majd a nagyobb ugrásoknál felkeményedő rugózást nyújt. A fékezések és pedálozások generálta erőket kevésbé veszi fel, míg a talaj felől érkezőkre aktív marad. A felsőcső már a Shark Spine EVO (cápagerinc) kialakítású. Az enyhén púpos forma a gyártó szerint nem csak dizájn, hanem jobban elvezeti a rezgéseket, és növeli a torzionális merevséget. A trail-felhasználásnál elvárható merevség érdekében az első- és hátsó tengely Boost-szabványosú - elöl 110 mm, míg hátul 148 mm szélesek, extra merevséget adva ezzel a kerekeknek.
A Blizzard elérhető normál 27,5”, 27,5+" és 29" kivitelben is! Ezek rugóútjai is eltérőek: 160, 140, és 120 mm. Így biztos mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet.
Az új trendeket követve, a Rock Machine kínálatában is megtaláljuk a merevfarú, 27,5+ kerekekkel és állítható nyeregcsővel szerelt trailbike modellt. A Blizz vázba, kialakításának köszönhetően, 2,8”-os gumikkal szerelt széles (40 mm-es) felnik kerültek, melyek extra komfortot biztosítanak a merevfarhoz – plusz extra felütésvédelmet is, ha hibázol. A felsőcső ennél a modellnél is az új Shark Spine EVO (cápagerinc) kialakítású. Boost-szabványos mind az első-, mind a hátsó tengely.
A sokoldalúságát növeli a középháznál kialakított ISCG05 felfogatási pontok – láncterelő számára, illetve a dropper post (állítható nyeregcső) – mely olyan komfortot nyújt a lejtőzések kezdeténél és végénél, amit csak azok tudnak átérezni, akik már valaha is használtak ilyet.
Újdonság még a könnyű merevfarú cross-country vázak Rock Machine kínálatának csúcsát képviselő karbon vázas Explosion modellek, melyek 1×11 vagy 2×11 hajtással érkeznek. 29”-os kerekek és Shark Spine felsőcső kialakítás jellemzi még.
Aki pedig még kedvezőbb árú mountain bike modelleket keres, azok figyelmét ne kerülje el a gyártó Storm-szériája! A hobbi kerékpárosok számára tervezett bringák 26, 27,5, és 29 kerékméretben is elérhető lesz.
Annak ellenére, hogy a jövő évi SKS palettán több újdonság is szerepel, mi két érdekes, izgalmas terméket emelnénk ki a 2017-es kínálatukból.
A RideAir nem más, mint egy nyomástartó tartály, melyben könnyedén magunkkal vihetünk akár 16 barnyi nyomást. De minek is tennénk ezt? Ha hajtogatható tubeless gumit használsz, és ha beüt a baj, tényleg BAJban leszel egy minipumpával az erdő közepén. Ugyanis ezeket a gumiköpenyeket fel kell „robbantani” a felnire. A kicsi-, de még a műhelypumpák sem tudnak hirtelen annyi nyomást produkálni, ami ehhez a művelethez elég. De akkor délibábként megjelenik előtted a Monty Python klasszikus mondata, „Look! A Bicycle Repairman!” és már nyúlsz is az otthon a műhelypumpáddal 12-16 barra felnyomott tartályodért, és pillanatok alatt helyére rakod vele a gumid. „…And the show must go on!”
A tartály robosztus műanyag borítást kapott, és méretének köszönhetően akár a kulacstartónkban is elhelyezhetjük. A tetején levő miniatűr nyomásmérő segítségével nyomon követhetjük a benne rejlő „erő” változását. Ráadásul lesz olyan verziója is, melynek aljában egy számzáras „szükséglakat” van beépítve!
A gyártó másik jópofa újdonsága a LockCage nevű kulacstartó, mely a „csak beugrok egy pillanatra” típusú emberek kedvenc terméke lesz. Ők azok, akik a nagy és nehéz lakatot inkább nem veszik elő, nem kínlódnak a lánc vagy hajtogatható elemek elrendezésével, átfűzésével, elhelyezésével, hisz csak „pillanatra” lépnek be egy üzlet ajtaján. Aztán balszerencsés helyzetben pont ezt a pillanatot használja ki egy fürgelábú…
Ebbe a kulacstartóba viszont egy számzáras drót „lakat” van beépítve, ami egy csípőfogónak ugyan nem nagyon fog ellenállni, de egy rapid lendületvételt tuti megakaszt. Mivel a beépített, nem kell elővenni, a drótot nem kell nagyon igazgatni – villámgyorsan oda tudjuk kötni egy tárolóhoz, vagy oszlophoz lovunkat.