- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
kérdésünkre így kezdi: "A rossz idő beálltával támasszuk a kertben egy fának a bicajt és várjuk meg a tavaszt. Amikor kijavul az idő, vegyük elő és hajrá, mehetünk bringázni. Ez rendkívül költséghatékony megoldás. Apróbb hátrányai persze lehetnek: a hosszú tél alatt mondjuk szétrozsdásodnak a fém alkatrészek és mindenhonnan eltűnik a kenőanyag. Mindezek következtében esetleg már tolni sem lehet kis kedvencünket. Ilyenkor felkeressük választott bringaszervizünket és előadjuk: - kicsit át kellene nézni ezt a masinát. Figyeljük meg, a munkafelvevő munkatárs boldogan indul majd egy nagyobb méretű felíró lapért, csak a háttérben álló szerelő fog elsápadva megkapaszkodni egy pillanatra a satuba.
A hibák összeírása után a boltosnak és a tulajdonosnak is nyilvánvalóvá válik, hogy a javítási összeg kétharmadáért már egészen jó gépet adnak a „kicsit elhanyagolt” helyett.
Ezt az árat kifizetjük és máris kezdődhet a bringaszezon!"
A cinikus bevezető után már komolyra fordítja a szót és a DoctorBike-hoz, illetve úgy általában valamennyi bringaszervizeshez hasonlóan azt tanácsolja, hogy a téli elspájzolás előtt nézessük/nézzük át a bringát.
Ennek sokadrangú - de nem elhanyagolható - indoka az, hogy télen a szervizek jóval nagyobb kapacitással bírnak, mint tavasszal, amikor az első napsugár hatására tömegével indulnának a népek kerekezni. Olyankor mindenki egyszerre, azonnal és rögtön akarja üzembe állítani gépét, vagy megvenni az új csodajárgányt, ebből egyenesen következik a kilométeres várólista.
Azt is megtudtuk, hogy a szezonvégi karbantartásra a legtöbb bringaszervízben kedvezményes árat szoktak ajánlani. Ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy a megelőző karbantartás eleve olcsóbb, mintha a télre sárosan hagyott, berohadt alkatrészeket kéne cseréltetni, sokat spórolhatunk.
A tárolást illetően megegyezik a vélemény, hogy fedett, meleg, száraz helyre tegyük el a bringát. A további praktikákat később még ecseteljük.
A lényeg tehát: a téli spájzolást megelőzően tegyük rendbe, ápoljuk a bringát, tartsuk megfelelő helyen míg nem használjuk és tavasszal nem érhet meglepetés!
Ha elég felelősséget érzel a járgányod iránt, de se szervizelni, se tárolni nem tudnád megfelelően, vedd igénybe néhány szerviz által felajánlott komplett téli kerékpártárolást!
Ha beláttuk tehát, hogy tél előtt érdemes generáloztatni és eltoljuk valamelyik közel eső kerékpárszervízbe a bringánkat, a következőket fogják vele tenni:
- ellenőrzik a forgó alkatrészek kenését, átvizsgálják a csapágyak, csapágygolyók állapotát
- a teleszkópvillákat, rugós tagokat olajcserélik, zsírozzák
- légtelenítik, olajcserélik a hidraulikus tárcsaféket
- kerékcentíroznak, váltórendszert karbantartanak
- szükség esetén cserét ajánlanak a bovdenekre (ha rozsdás), a gumiköpenyre (ha megrepedezett), a láncra (0,75% nyúlás esetén), a hátsó fogaskerekekre (1% nyúlás esetén), vagy a teljes hajtóműre (1%nál nagyobb kopás/nyúlás esetén).
Ha saját magad ejtenéd meg a nagygenerált, ahhoz a szaktudáson kívül szükséged lesz még imbuszra, villás és kónuszkulcsra, pedálkulcsra, csavarhúzóra - na ez a legkisebb feladat -, racsni, és hajtókarleszedőre, monoblokk szerelőre, láncbontóra, olajra, zsírra és sok rongyra, a centírozáshoz küllőkulcsra, bovden vágó fogóra, torxra. Sejthető, hogy nem kis beruházás lenne.
Kerékpártárolás
A nagyszervizet (de minimum a nagytakarítást) követően válassz ki egy száraz, fedett, por- és fagymentes helyet. Bár más lapra tartozik, de fontos, hogy jól zárható és biztonságos is legyen!
A keréknyomásból engedj annyit, hogy lógatva éppen tartsák a kerekek az alakjukat és ha már lógatod, hát hagyd is úgy a bringát. A közhiedelemmel ellentétben ez nem árt a bringának. Ehhez különböző függesztő céltárolókat is lehet kapni, de végső esetben az is jó, ha fejre állítod a kétkerekűt. Ha mégis kerekein fog állni, a nyomást hagyd normál értéken és rendszeresen ellenőrizd, mert a lapos kerekek oldalfala megrepedezhet.
Sem a fagy, sem a csapadék nem kedvező, ám ha az emeleti erkélyen kívül nincs jobb helyed tárolni, legalább egy ezer-kétezer forintos kerékpárponyvát szerezz be, ami sem felülről, sem alulról nem engedi be a nedvességet. Ezeket a kiegészítőket a legtöbb bringaüzletben be tudod szerezni.
Ha a fenti jótanácsokat megfogadtad, néhány perces ellenőrzés (guminyomás, lánc kenése, fék működése) után már suhanhatsz is!
A jótanácsok összeállításában külön köszönjük a segítséget és a DoctorBike-nak.
Kezdő kép: FreeImages.com- Emilia Cogen