- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A gépjárművel való kerékpárszállítás egyik sarkalatos pontja egyes vázak, legfőképpen a karbonvázak esetében a rögzítés milyensége. Függetlenül attól, hogy milyen szállítóról van szó (vonóhorogra-, hátsó ajtóra- vagy tetőre szerelhető), a váz alsó- vagy felsőcsövét befogó pofával figyelmetlenségből akár sérülést is okozhatunk a vázban, vagy a kényes fényezésünkben tehetünk kárt.
Ennek elkerülése végett több gyártó is ajánl olyan szállító eszközt, melyek nem a váznál rögzítik a kerékpárunkat. Így például az első villánál, pontosabban az abba illeszkedő tengelyen keresztül, mely típust a Thule kínálatában is találunk – mint a most tesztre hozzánk érkezett FastRide és TopRide modellek.
Mindkét szállító használatának feltétele a kocsink tetejére felszerelt kettő darab keresztrúd megléte. Mivel a szállítók a keresztrúdhoz rögzítésére szolgáló alaptartozék alkatrésze kizárólag a Thule Wingbar keresztrudakhoz kompatibilisek - a szállító mellé vásárolhatunk univerzális rögzítőfejeket is!
Mind a FastRide, mind a TopRide pillanatok alatt a helyére helyezhető. A stabilan rögzített keresztrudakra felhelyezzük a szállítót úgy, hogy a szállító elülső fejrésze az egyik rúd fölé kerüljön, míg a másik, előre-hátratolható részét beállítjuk a másik rúdhoz. A Thule Wingbar keresztrúd esetében a rudazat hornyaiba betoljuk a szállítóeszköz T-alakú rögzítőfejeit (az univerzális esetében pedig alulról átfogjuk a rudakat), majd rögzítjük ezeket. A két rögzítőfej közül az elülső kulccsal zárható, így akadályozva meg, hogy bárki leemelhesse a szállítónkat a kocsi tetejéről. Ezt követően pedig jöhet a kerékpár…
Ahogy azt a cikk elején már említettem, mindkét szállítóeszköz a kerékpárt annak villájánál fogva rögzíti, mintha a kerékagy tengelyét raknánk a villába. Persze rögtön felmerülhet a tapasztaltabb bringásokban a kérdés: mi lesz a különböző típusú tengelyekkel? Nem kell aggódni, mert bár napjainkra igen sokféle szabvány terjedt el, mind az országúti- és mind a terepkerékpárok terén, a FastRide és a TopRide is adapterek segítségével használható gyorszáras (9 mm), thru-axle (12-15 mm) és klasszikus átütőtengely (20 mm) esetében is!
A kerékpárunk hátsó kerekét egy fogazott műanyag heveder segítségével tudjuk rögzíteni – amit egy csúszkasegítségével a kívánt helyre tudunk tolni. Nagyszerű figyelmesség a gyártó részéről, hogy ezen heveder átfűzhető jobbról balra, és vice versa, így attól függetlenül, hogy a szállító melyik oldalra kerül a kocsi tetején, nem kell átnyúlkálnunk a kerék alatt-mellett-között csak hogy meghúzhassuk a rögzítő hevederjét… Szintén figyelmesség, a hátsó kerék rögzítésére használt hevederre húzott gumi, mely extra védelmet nyújt a felnink megkarcolódása ellen – sok más gyártónál direktben a heveder érintkezik a felnivel.
A két szállító formailag is szinte ugyanolyan, a lényegi különbséget a kerékpár rögzítési módjában, pontosabban annak kialakításában találjuk.
A FastRide esetében a szállító elülső részén található fej-részébe 4 csavarral integrálva találjuk meg azt a tengelyt, melyhez rögzítjük a villát. Az integráltsága miatt a kerékpárt a tetőre emelés közben kell a tengelyre, vagyis a helyére pozícionálnunk, ami egy magasabb autó esetében (mint a napjainkban oly divatosnak számító SUVok és crossoverek) sok embernél kicsit problémás lehet.
Ellenben a TopRide esetében, ezen tengely mobilis, a tartóból egy kar lenyomása után eltávolítható, így a „macerásabb” tengely-villa rögzítési fázist a kocsi mellett, a földön is meg tudjuk csinálni, kellő rálátással. Ha a tengelyt rögzítettük a villához, már csak a tartóra kell emelnünk, és az adaptert könnyedén a helyére ejtenünk, majd a korábbiakban oldáshoz használt kar mozdításával ezen adaptert (és egyben a bringát) rögzítjük.
Mindkét szállítóeszköz végében találunk egy-egy a sínbe integrált, kulccsal zárható sodronyzárat is. Ezzel a szállítóhoz rögzíthetjük a „ragadós” kezek elől kerékpárunkat – de ez a sodronyzár inkább csak a villámgyors elmozdítások ellen véd, teljes biztonságot nem nyújt.
Ami a két szállító előnye, egyben hátránya is, hiszen azáltal, hogy nem a váznál rögzítjük a kerékpárt, a karbonvázak illetve festések nem sérülhetnek, azonban a kivett kerekeket vhol szállítanunk kell majd, ami igencsak helyigényes tud lenni… Vagy vásárolhatunk külön keréktartó adaptert, ami szintén a tetőre, a keresztrúdra kerül fel.
Mind a FastRide, mind a TopRide kerékpárszállító nagyon igényes, minőségi anyagokból és jól megtervezett alkatrészekből épülnek fel, melyek együttese révén stabilan tartják kerékpárunkat. Ráadásul a szokásos, letisztult, szép skandináv dizájnba csomagolva.
Azok számára figyelemre érdemes, akik egy, vagy két bringát szállítanának; akik számára valamilyen oknál fogva nem kivitelezhető a gépjármű vonóhorgosítása; akik gondos figyelmet fordítanak a váz illetve fényezés állapotára.
Előbbi 56 000 Ft, utóbbi 76 000 forint körüli áron vásárolható meg.
terhelhetőség: 18 – 18 kg
kapacitás: 1 – 1 db kerékpár
befoglaló méret: 135×22×9,2 cm – 140×21×15,3 cm
tömeg: 3,3 kg – 3,5 kg
maximális gumiszélesség: 3 – 3”
maximális gumiátmérő: 29 – 29”
maximális tengelytáv: 1250 – 1250 mm
tartozékok: különböző kerékagy-tengelyszett