- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egyre többen pattanunk nyeregbe és indulunk kerékpártúrára, de sokunknál - a megfelelő méretű autó, vagy a rendelkezésünkre álló tároló helyiség kompakt mérete miatti szállítóeszköz hiányánál fogva - gondot jelent a távolabbi kiindulási pontig való eljutás. A vonatozás nem komfortos, és drága,
az autóba pedig több kerékpárt macerás behajtogatni. Pedig van jó megoldás!
Jómagam is, sok sorstársamhoz hasonlóan, lakásban élek, garázs nélkül - ami alapból leszűkíti a tároló helyek méretét. S bár kombi autóm van, 3 ember a csomagokkal és a bringákkal már csak hosszas legózás árán fér be... Egy sarasabb gurulás utáni kellemetlenségekről ne is beszéljünk. Így hát kerékpárszállítót kezdtem keresni, de a fentiek miatt elsődlegesen az eszközök méretére fókuszálva.
Hol szállítsam?
Több opciónk van a kerékpár autón kívüli szállítására: a tetőn, a hátsó ajtón és a vonóhorgon.
Ha van tetősín az autón, akkor szóba jöhet a tetőre szerelhető tartó. Ebből egy átlagos autóra maximum négyet tudunk felrakni. Az ilyen tartó, kerékpáronként egy-egy hosszúkás sínből, és egy a sínre hajtható tartókarból áll, így tárolásuk könnyen megoldható. Viszont használatuk nagyjából olyan, mintha egy vitorlát feszítenénk ki a kocsi tetejére - erős fogyasztásnövekedést okoznak (cirka másfélszeres szorzó egy hosszú utazás során)! Ráadásul - hacsak nem egy Lamborghini tetejére pakoljuk a kerékpárokat, vagy nem vagyunk 195 cm magasak – a felhelyezés is nehézkes, főleg 3-4 bringánál, mert a tetőn középpen elhelyezkedőket már csak a kocsi küszöbjére felállva érjük el.
Ha ferdehátú autónk van, választhatunk hátsó ajtóra rögzíthető tartót. Ez a változat felül az ajtóba akasztva, alul pedig az ajtónak kívülről neki támaszkodva tartja a kerékpárokat. Általában 2-3 kerékpárt tudunk felrögzíteni rá, és mivel az autó teste mögött helyezkedik el, minimálisan oldalirányba túllógva, nem növeli látványosan a fogyasztást (nagyjából 0,2-0,5 liter per száz a növekedés). Terhelhetősége viszont erősen korlátolt, plusz a csomagtérbejutás picit nehézkessé válik felszerelkezve és a belső visszapillantó tükröt sem tudjuk használni. Ráadásul nagyon fontos ennél a megoldásnál az is, hogy ha már egy kicsit is rálóg a gépjármű hátsó lámpáira illetve rendszámtáblájára a kerékpár, a jelenleg érvényben levő KRESZ szerint a tartóra kell tennünk egy kiegészítő lámpát. Valamint le kell vennünk a kocsiről a hátsó rendszámtáblát és azt is a tartóra kell helyeznünk!
A vonóhorogra szerelhető tartók jelentik a legjobb megoldást. Előnyük - a ferdehátúakra szerelhetőnél felsoroltakon felül - a nagyobb teherbírás, a gyors felszerelhetőség és ha dönthető verzióról van szó, akkor a csomagtérhez könnyed hozzáférés. A fogyasztást ez sem növeli drasztikusan, csak a tolatásra és kanyarodásra kell extra figyelmet fordítani, a megnövekedett gépjármű hossz és szélesség miatt! A lámpákkal és rendszámtáblával kapcsolatban szintén ugyanazon előírások vonatkoznak erre a megoldásra is, mint a fentinél!
A kompakt megoldás
A fenti előnyök mellett egy „problémája” van a vonóhorgos kerékpárszállítóknak: tároláskor elég nagy helyet foglalnak – nagyjából 120×80×80 cmnyit. Így, ha tároló hely hiányával küzdünk (vagy ha utazás közben szeretnénk leszerelni, és üresen eltenni valahova), ez bizony gondot jelenthet. De itt egy innovatív ötlet erre a gondra: az összecsukható szállító!
A német Uebler cég már 50 éve készít vontatványokkal kapcsolatos termékeket - többek között kerékpárszállítókat is. Palettájuk csúcsán találjuk az X-sorozatot, amit számos kitüntető díjjal és címmel jutalmazott az autós szakma. Ennek oka pedig a tervezés és kialakítás, melynek köszönhetően
használaton kívül nagyjából felére összehajtogatható!
A teszten nálunk járt modell az X31S volt, mely három kerékpár szállítására alkalmas. Ez a verzió összecsukva mindössze csak 63 x 24 x 79 cmnyi helyet foglal el, így akár az előszoba szekrénybe is könnyedén be tudjuk rakni! A hajtogathatóság ellenére is maximálisan 54 kilogrammal terhelhető, ami napjainkban 3 enduro kerékpárnak felel meg - több, mint elégséges.
Puding próbája...
Egy vonóhorgos tartó egyik gyenge láncszeme a merevsége. Mert hiába a fogyasztást nem igazán befolyásoló elhelyezés, ha a tartó úgy lifeg a seggünkön, mint egy zászló, és minden bukkanónál, kanyarban extra figyelmet kell arra fordítani, hogy a tartónak ne legyen baja. Így hát a tesztek során elsődlegesen ezt figyeltem az Ueblernél is.
Felszerelés
Az X31S (és persze a kistesó, X21S) felszerelése pofon egyszerű: a földön kattanásig kihajtogatjuk a keréktartó síneket, majd a lámpákat és végül a bringákat tartó rudat. Ezt követően a horogra toljuk, hátulról előre, a fejet és a rögzítőkarral síkban rögzítjük. Ekkor már csak a lámpák aljzatát kell bedugnunk, a rendszámtáblánk áthelyezni az autóról a tartóra, és menetkészek is vagyunk.
Itt viszont álljunk meg egy pillanatra: az X31S 11 pólusú aljzattal van szerelve, ami egyelőre a forgalomba helyezett vonóhorgos gépjárművek kisebb részéhez passzol! Így, vagy előre felkészültek vagyunk, és a tartó vásárlásnál jelezzük az eladónak a 7 pólusú igényünk, vagy mielőtt ténylegesen útnak indulnánk a tartóval, feltétlen be kell térnünk egy autós szakboltba, és egy 11-7 pólusú átalakítót vennünk! Apróság, pár ezer forintos tétel, de igen fontos.
Bringák rögzítése
A tartó a helyén, jöhetnek a kerékpárok! A tesztutak során vegyesen 26” és 29”-os kerékpárokkal utaztunk, melyek között össztelós all mountain, és merev cross country gépek is akadtak. Az X31S-en ezek minden helyzetben jól elhelyezhetők voltak, mindig megtaláltuk azt a pozíciót, melyben a különböző váz- és kerékméretű paripák könnyen és rendben felsorakozhattak egymás mögé.
A két belső ló a tartó állványához egy-egy karral rögzül, míg a harmadik, legkülső kerékpár a másodikhoz csatlakozik egy külön karral. Itt felmerülhet a kérdés: de mi van akkor, ha meg kell állni valahol útközben, hogy nem fogják leakasztani a kerékpárokat? Nos, az Ueblernél is gondoltak erre, és minden tartóbilincs, sőt a horogbilincs is kulccsal zárható! Ám itt újabb apróság miatt bosszankodom, mivel a tartóhoz biztonsági okokból 3 különböző kulcs van (így nehezebb rövid időn belül minden zárat kinyitni), mert mind a horogbilincs, mind a két belső, mind a harmadik kerékpár bilincse is más kulccsal zárható. Bár a gyártó biztonsági okoból szándékosan tervezte így a csomagtartót, a gyakorlatban a kulcsok keresgélése okozott némi (túlélhető) macerát.
A vázakat forgatható, gumírozott, hatalmas pofák markolják meg, melyekkel a nagyobb átmérőjű alsó csöveket is képesek vagyunk megmarkolni. A bringákat még a kereküknél fogja egy-egy racsnis kerékrögzítőpánt is, így menetközben a kerekek nem lifegnek. Ezekél csak arra kell figyelni, hogy ne húzzuk túl őket, mert könnyen elnyalhatjuk a műanyag fogazást.
Menet közben
Fenn a szállítmány - utolsó ellenőrzéssel ránézünk a lámpák helyes működésére - így elindulunk. Hamar autópályán találjuk magunk. Gyorsítok 130-ig, aztán tartom a tempót. Egy kicsit érezhető, hogy lomhábbá vált a kocsi, de nem vészes. Csak amikor erősebb oldalszél kezd fújni, akkor kezdem érezni, hogy egy hatalmas zászlóval a sejhajomon utazok. A pályáról ráfordulunk az erőteljesen szélesítési munkálatoktól szabdalt 21-es főútra, mely ezáltal kitűnő rázkódási tesztpályává alakult. Aszfalt felmarások, nagyobb kátyúk, repedések, körforgalmak és terelők váltják egymást, de a csomag - egy minimális kilengést eltekintve - fixen utazik velünk. Az X31S merevsége nagyon meggyőző volt mindvégig.
Csomagtartó hozzáférés
Útközben egy újabb apróságra lettem figyelmes, melyre minden felhasználónak nagyon oda kell figyelnie majd: az X31S dönthető, így megpakolva sem gond a csomagtérbe jutás. Ez nagyon jó tulajdonsága, viszont a döntés során a tartó olyannyira mélyre bukik, hogy ha nem síkon állunk, a rendszámtartótáblája valamint a lámpák hozzáérhetnek a talajhoz. Ha figyelmetlenek vagyunk, és a 40-50 kilogrammal terhelt tartót lendületből hajtjuk le, könnyen eltörhetjük!
Fogyasztás befolyásolás
A tesztutak során szinte alig észrevehető fogyasztásnövekedés volt tapasztalható. Nagyjából 0,2 - 0,4 liter/100 km a differencia - persze egy erős oldalszél esetében ez az érték drasztikusan tudott nőni!
Összességében egy nagyon strapabíró, kellően merev kerékpárszállítót volt szerencsém tesztelni. Az Uebler X31S nagyon praktikus, de van néhány apró, bosszantó - de nem funkcionalitást befolyásoló hibája.
Észrevételek kivonatosan
( + )
- rendszámtábla világítás
- kicsi tároláshoz szükséges helyigény
- megemelhető önsúly
- modern és vagány design
- nagy (54 kg) terhelhetőség
- stabil kivitel
- a három kulcsos rendszer nagyobb biztonságot nyújt a tolvajokkal szemben
( - )
- a három kulcsos rendszer mindennapi használatban macerás
- túlzottan mélyre buktatható (ha picit kevésbé sík a parkolóhely, leérhet a rendszámtartó és a lámpa)
- csak egyféle aljzat van az árban (ráadásul az az egy a 11 pólusú, ami egyelőre csak kevés autónál fordul elő)
Az Uebler X31S kerékpárszállító ajánlatott fogyasztói ára 200 000 forint. Mielőtt nagy levegőt vennénk a számok láttán, számoljunk utána, mennit utazunk kerékpárokkal, és egy ilyen szállítóval mennyi üzemanyagot spórolunk meg (no meg mennyi kényelmetlen beltéri pakolgatást úszunk meg).