- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
800 kilométeres autókázást követően megérkeztünk Waldershoffba, a Cube 43000 négyzetméteres gyárához és logisztikai központjához. Megnéztük a 2018-as újdonságokat, és ki is próbálhattuk a bringákat, majd megnéztük az összeszerelő üzemet is. Egy év alatt félmillió bringa gurul le a gyártósorról. Elektromos kerékpárokat négy éve kezdtek el gyártani évi kétezres darabszámmal, 2018-ra pedig már 170 ezer darab van előirányozva. Ennyit a számokról, következzenek az igazán érdekes finomságok...
Elsőre egy Cube Stereo 16 centit mozgó E-bike-kal mentünk el egy 30 kilométeres körre. Mennyit ér a rásegítés? Iszonyatosan sokat! Még a nagyobb meredekeken is 20-as tempóval lehet felfelé haladni különösebb kondi nélkül. A csúszos, gyökeres, vizes erdei terepeken is nagy magabiztossággal közlekedhetünk vele. Felfelé a rásegítés miatt egyáltalán nem érezni a bringa súlyát, lefelé viszont az alacsony súlypont miatt még stabilabb, és irányíthatóbb lesz. Kinek ajánlanám? Annak, aki nem ijed meg a nehéz tereptől, szívesen tekerne 20-50 kilométeres túrákon sok felfelével, de a kondijába ez nem feltétlenül fér bele (vagy csak spórólni szeretne az energiáival). Nincs akadály...
Versenyzésre termett össztelós monti. Ez a modell már a 2017-es évtől elérhető, viszont ki hagyná ki, ha ráülhet a gyártó csúcsmodelljére? Ha röviden össze kéne foglalnom, ez a bringa a teljesítményről szól. A nyereg mindössze egy karbon lapból áll, a váltó a Sram csúcsmodellje: 12 sebességes arany design-os Eagle szett. Csattan minden váltásnál, de egy pillanat alatt, hiba nélkül teszi a dolgát. Ha lezárjuk a tagot és a teleszkópot, akkor olyan, mintha egy teljesen merev biciklivel közlekednénk, nyekergés nélkül eszi a felfeléket. Lefelé eszméletlen jól kezelhető, imádja mind a gyors, mind a szűk kanyarokat. Nehezen lehetne belekötni, itt már nincs megalkuvás, mindenből a legjobbat kapjuk.
Harmadik tesztbringának egy magas felszereltségű karbon országútit, az Agree-t kaptuk. Tárcsafékek, elektromos Ultegra váltás, és egy 35 kilométeres, dombokkal tarkított tesztkör. Nehéz megfogalmazni a különbséget egy alu vázhoz képest: egy modern karbon vázzal emelkedőn kiállva úgy halad a bringa, mintha puskából lőtték volna ki és a töredezett, rossz minőségű úton meglepően hatékonyan nyeli el a váz a rezgéseket. Életemben most volt először alkalmam elektromos váltóval szerelt kerékpárt kipróbálni. Voltak is előítéleteim, pedig a valóságban a váltás sebessége érezhetően gyorsabb, mint hagyományos bovdenes váltó esetén. A tárcsafék is pozitívum, kellemesen adagolható a fékerő és ha kell, egy pillanat alatt megállítja a száguldó fenevadat.
A hagyományos monti és országúti modelleket a legújabb szabványok szerint készítik, vagyis figyelembe veszik, a hátsó agyak szélesebbek a merevebb kerekek miatt, ahol lehet, vázon belül vezetik a vezetékeket és a vezérelhető magasságú nyeregcső vezetékeinek is fix helye lesz.
Az összteleszkóposok közül két új modell lesz, az egyik a Stereo 140 millimétert mozgó változata. Kinézetben az AMS 100-as bringára hajaz, amit próbáltunk is. Tovább viszi az agresszív, már-már vadászrepülőre hajazó formákat.
A másik egy bikeparkos, extrém felhasználásra tervezett, 190 millimétert mozgó downhill/örömbringa, a Hanzz.
A Fazua motor (amivel a Eurobike kiállításon mi is találkoztunk) a következő években egyre több kerékpárba fog bekerülni. A motor kisebb és halkabb is lesz, ezzel együtt sikerült megoldani az egyik legfőbb problémáját, hogy a rásegítés maximum sebessége felett (pedelec esetén 25km/óra) a motornak nem lesz ellenállása. Sőt, ha például nincs benne az akkumulátor, vagy lemerült, nem kell majd a bringán kívül az extra súlyokat magunkkal cipelnünk, mert a hajtásban lévő szenzorokon kívül a teljes rendszert kipakolhatjuk belőle. Ezt a motort építik be több új trekking ebike-ba, és a legnagyobb újdonságukba, ami az országúti ebike… igen, jól olvastad.
Országúti kerékpárral ritkán megy az ember 25 km/h alatt, ami a pedelec rásegítés felső határa. Éppen ezért eddig meglehetősen kevés előnye lett volna egy ilyen bringának, főleg, mert jóval több szívást jelent a plusz súly és motorellenállás leküzdése 25 km/h felett. A Fazua viszont kiküszöböli az ellenállás okozta problémát, így meredek felfeléken és sűrű elindulásoknál jó hasznát veheti az egyszeri országúti bringás az ebike előnyeit. A váz nem csak országúti, de 650b-s kerékkel, vastagabb gumival is használható. Szerintem nagyon vonzzó ezzel az összeállítással, nem beszélve arról, hogy így néha könyedebb terepekre, döngölt földutakra is felmerészkedhetünk vele.
Túl nagy meglepetés nem ért minket ezen a téren, új design, új színek, de továbbra is a Deuter gyártja őket, ami komoly minőségi garancia. Kifejezetten tetszetős az enduro változat, aminek a hátuljába integrálható gerincvédő gumi. A jól bevált megoldások továbbra is megmaradtak, mint a párnázott hátrész a jobb izzadtságelvezetésért, a pár literenként növekvő űrtaltalom a különböző típusoknál, vagy például aszerszámtartó zsebek. Már csak a színt kell kiválasztanunk.
Az idei évre ezekből is új típusokat kapunk. A fő kulcsszó az ergonómia. Mindenhol a csuklót megtámasztó, rezgéselnyelő gumibirítást kapunk. Ezekből is különböző méretek vannak, a trekking, kirándulós felhasználástól egészen a versenysportig. A csomagolást úgy oldották meg, hogy ha leveszi valaki a polcról, mind a két felét meg tudja fogni a markolatnak, így nem ér váratlan meglepetés vásárlás után.
Ha kellően felcsigázódtál, gyere el a Tesztnapra, hogy személyesen is megismerhesd a legújabb modelleket!