- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az eddigi M-sorozat élére új modell került, az M7. A teljes mértékben GPS- illetve barométeres mérésre épülő kerékpáros komputer eléggé egyedinek számít a piacon, így nagy kíváncsisággal vetettük alá a tesztnek.
A VDO M7 dobozának tartalma igen „szerény” – legalábbis a hagyományos komputerekhez képest. Van benne egy kormányra vagy kormányszárra szerelhető dokkoló, egy USB kábel (36 cm) valamint maga az óra. De nincs is másra szükségünk, mivel az M7 komputer GPS- és barométer segítségével mér minden adatot.
Mivel nincs sok minden, így az óra installálása pillanatok alatt kész. Nincs szükség kerékméret megadására vagy a jeladó megfelelő pozícionálására vagy kalibrálásra. Felrakjuk a konzolt, csatlakoztatjuk bele a komputert, és tulajdonképpen mehetünk is - miután a komputer megtalálja a műholdakat... szerencsére ezt felgyorsíthatjuk, mivel azok helyzetét applikációból elmenthetjük benne! Persze néhány beállítást nem árt elvégezni, de a könnyen áttekinthető és kezelhető menüben ez sem vesz igénybe 1 percnél többet – plusz a VDO saját videója extra segítséget nyújt technikai antitalentumoknak.
Az M7 a kerékpáros komputerek terén nagyméretűnek számít – 65×44×16 mm. Előlapját csak egy darab hatalmas kijelző foglalja el, így jól láthatók a főbb infók – a sebesség mindig világos alapon sötéttel, a főbb kiegészítő adatok pedig álló helyzetben alul sötét alapon világossal, menet közben pedig ennek inverzében – de még a felső bal sarokba száműzött magasságmérés is egész jól olvasható normál ülés pozícióból. Az óra hátlapján kapott helyett a micro USB csatlakozó, amit egy gumi fedőlap véd a koszolódástól. A felénk eső keskenyebbik oldallapján pedig 3 gomb van, melyekkel kezelhetjük a funkciókat. Ezekből a középsővel indítjuk el és állítjuk meg véglegesen a mérést, valamint beléphetünk a menübe. A bal oldali gombbal szörfölhetünk a magasságméréssel kapcsolatos infók között (ALTI), míg a jobb oldalival a bringás adatok között (BIKE) lépdelhetünk.
Ahhoz, hogy menet közben lássuk az adatokat – akár csak a sebességünket is – induláskor el kell indítanunk a mérést, persze csak miután az óra megtalálta a GPS jelet. Erre elindulás után rögtön egy hangos sípolás és felirat is figyelmeztet minket, melyek kiküszöbölik a „pics*ba, nem indítottam el a rögzítést” felkiáltást fél órával az indulást követően. Emellett az auto-start funkció segítségével – a számos hasonló funkcionalitású apphoz hasonlóan – nem kell foglalkoznunk azzal, hogy amikor megálltunk, ne mérjen feleslegesen.
Menet közben vannak furcsaságok, amik a kerékforgás direktben mérésének hiányából erednek. A GPS-jel erősségének változása, valamint a jelvevő pontossága mind befolyásolják a mérést, így előfordult többször is, hogy álló helyzetben az óra szerint haladtam, vagy egyik méterről a másikra, egy emelkedőn 35-40-re gyorsítottam. No persze ezek csak „tüskék”, és nem tartanak sokáig, de az analóg mérőkhöz szokott szemünknek furcsán mutatnak. Ezek a „tüskék” valamennyire a feltöltéskor kisimulnak – szoftveresen korrigálva.
A „back-to-the-start” funkcióra is nagyon kíváncsi voltam, mivel a tapasztalatom szerint ez a funkció még a komoly GPS karórákban sem működik halál-pontosan. Éppen ezért kellő óvatossággal ezt nem a hegyen teszteltem, hanem inkább a közeli parkerdőben, ismert terepen. A VDO ezen funkciója tulajdonképpen egy segédlet, mely megmutatja számunkra, hogy a kiindulási pontunk légvonalban hány méterre található, illetve milyen irányba (a túra adatainak nullázásával a navigációs kiindulási pont is „nullázódik”). Vagyis, nem egy általunk húzott csiganyálat követünk visszafele, hanem csak irányzékot biztosít. A GPS-jel erősségétől függően a tesztek során többször előfordult, hogy az irány alapán nagyon másfelé akart küldeni, így ez a funkció csak tájékoztató jellegű: ha kellően sok mintavételezéssel használjuk (nem hiszünk neki első blikkre, hanem folyamatosan ellenőrizzük az ajánlott irányt), akkor biztosabbá teheti a bizonytalan tájékozódásunkat, de „vakon” nem szabad megbízni benne.
Egy ilyen készüléknél, melynek a normál komputereknél – a GPS jelvevő miatt – nagyobb az energia szükséglete, az akkumulátor kapacitása sarkalatos pont. Az M7 minden teszt úton feltöltve került a bringára, majd 4-8 órás túrákra indultam vele. A funkciók között menet közben sosem barangoltam túlságosan, ám a nap végére bizony a töltöttségi kijelzőn általában csak egy csík maradt a háromból. Ez viszont azt jelentette, hogy a másnapi túra előtt mindenképp tölteni kellett, ami nem nehéz, már ha van egy eszköz, amibe be tudjuk dugni az USB kábelét, és van rá kb. 4 óránk.
Az M7 óra egy USB kábellel csatlakoztatható a számítógépre (vagy egy átalakítóval akár Android telefonhoz is), majd a VDO saját szoftverével () kiértékelhetjük és közösségi oldalunkon (Facebook, Strava) megoszthatjuk a rögzített túraadatokat.
Ja igen, el ne feledjem a két, az általános felhasználás során nem hiányzó, de szélsőséges helyzetekben igencsak hasznos funkcióját! Ha ránk sötétedne, a háttérvilágítás funkcióval még mindig leolvasható marad a kijelzőnk, illetve az azon levő infó és természetesen az óra vízálló annyira, hogy a legrosszabb időjárásban is bátran kereshetjük a kalandot, az biztosan rögzítve lesz!
Az M7 egy nagyon kedvező áron elérhető GPS alapú kerékpáros komputer, ami méltó a gyártó nevéhez. Azoknak, akik a telefonos applikációkat kiakarják váltani, vagy idáig egyáltalán nem is használtak ilyen programokat, de rögzíteni szeretnék a bringázásaik adatait, nagyon jó választás lehet a VDO M7 GPS.
ALTI-gomb
megtett út szintrajza
aktuális emelkedés
aktuális süllyedés
összemelkedés
max magasság
átlagos emelkedés
max emelkedés
összlejtő
átlagos lejtő
max lejtő
BIKE-gomb
túra megtett távolsága
tekerési idő
átlag sebesség
max. sebesség
kiindulási pont távolsága
hőmérséklet
aktuális idő
„back to the start”
egyéb
aktuális magasság
GPS jelerősség
akkumulátor töltöttségi szintje
aktuális sebesség
háttérvilágítás
aktuális sebesség átlagostól való eltérése
GPS-alapú jelfeldolgozás és adatszámítás
számítógépre csatlakoztatható (USB-csatlakozás)
közösségi oldalakkal történő adatmegosztás (Strava, Facebook, stb.)
barometrikus magasságmérés (ezen belül számos külön funkció)
két kerékpárral használható
átlag- és max sebesség mutatás két kerékpárra lebontva
alvó mód
automatikus start/stop
vízálló kivitel
Fogyasztói ára 29 990 Ft*
*A magyar forgalmazó révén az itthon eladott M7 modellekhez kapunk egy Androidos telefonokhoz alkalmas kábelt is, így közvetlen telefonra is tölthetjük az adatokat!
Tavaly (sőt, már két éve is annak, hogy) volt szerencsénk a VDO M6 kerékpárkomputerhez, ami értelemszerűen az M6.1 elődje. Ebből következik, hogy a legtöbb tulajdonságban megegyezik a két modell, vagyis nagyon okos, rengeteg funkcióval bíró komputer mindkettő. Az M6.1 újdonsága viszont a számítógépes szinkronizáció (ehhez a VDO Docking Station-re van szükség, amit külön tudunk megvásárolni 7300 Ft-ért), így azon túl, hogy a VDO saját elemzőprogramjában kiértékelhetjük a rögzített túráinkat/edzéseinket, feltölthetjük azokat Strava, TrainingPeaks, vagy akár Facebook profilunkhoz is, így az edzéseket ott vezethetjük, ahol eddig is megszoktuk, illetve könnyedén megoszthatjuk a világgal, vagy csak az anyukánkkal (ahogy tetszik).
Fogyasztói ára: 34 990 Ft (pulzusmérőszíjjal szettben 38 990 Ft)
WL, azaz vezeték nélküli. Ugyan létezik ennek az órának egy WR, vagyis vezetékes változata is, számunkra azért izgalmasabb mégis az "adatlebegtetős" kivitel, mert ez már pedálfordulat-mérővel is kommunikál (ami egyébként az előző, M3 modellhez képesti fő újdonsága).
Maga komputer amúgy egy végtelenül kompakt, csinos szerkezet, amit szintén gyorsan és egyszerűen lehet "feltelepíteni" a kerékpárra (imádom a kiválasztható kerékméretet a táblázatból számkikeresős módszer helyett). A VDO komputerek között a legkisebb és legkönnyebb - országúti kerékpárra ideális választás! Sebesség, távolság, részidő, összes táv, max- és átlagsebesség, valamint a hőmérséklet. Ja és természetesen a lényeg, a pedálfordulat.
A rendelkezésre álló adatok és az óra kompakt, egyszerű és könnyen kezelhető kialakítása (barátságos ára mellett) a legtöbb kerékpáros számára "ez kell nekem" kategóriás.
Fogyasztói ára: 18 990 Ft (pedálfordulat jeladót nem tartalmazza az ár)