- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Amikor az okostelefonok, és a rajtuk futó különböző kerékpáros appok használata széles körben elterjedt – a különböző GPS-ekről már nem is beszélve – a hagyományos kilométerórák létjogosultsága talán pár olvasóban megkérdőjeleződött. Pedig szerintem igenis szükség van rájuk. Csak a megfelelő helyen kell kezelni azokat.
Nincs bennem csiganyál megosztási kényszer egy-egy tekerés után, és arra sincs szükségem, hogy egy nyilacskát kövessek – ha mégis tájékozódnom kell, papíralapú térképet használok (épp, mint az öregapám :P - a Szerk.| Na ja, de Ő tovább is tudott menni, mert nem merült le a papírtérképe menetközben... ;-) a Szer.).
A telefont szeretem abban a tudatban magamnál tartani, hogy
A) biztonságos helyen – portól, sártól, naptól, és szikláktól védett helyen – van, valamint
B) csak annyi energiát fogyaszt napközben, ami a készenléthez szükséges, ezzel biztosítva nap végére is a könnyű telefonálási lehetőséget, és nem kell rohangálnom töltési helyet keresve.
Azt viszont szeretem tudni, mennyit haladtunk (azaz nagyjából mennyi van A és B pontig, illetve a végéig), milyen magasságban járok (azaz mennyit kell még mászni a tetejéig), és egy kiadósabb táv, vagy épp egy maraton esetében, a pulzustartományomra is kicsit oda-odafigyelek. Ebben a világba tökéletesen beilleszkedik egy okos kilométeróra.
Ezeknek a kütyüknek nagy előnye, hogy sokáig bírják egy elemmel (gyakorlatilag évekig) és nincs gond, ha épp nem látják a fejünk felett magasan keringő műholdakat, akkor is mérnek.
Jó esetben drótnélküli kivitelű a kütyü, hisz a wireless kapcsolat ma már megszokott, csak a pár ezres árfekvésű modelleknél suhannak a bitek dróton. Nagy előnye, hogy ha letérünk a szilárd útról, és kicsit betévedünk a dzsindzsába, nem kell aggódnunk, hogy egy ág, vagy egy nem tervezett kormány kifordulás végzetesen kapcsolatot bont a jeladó és a vevő egység között. A mai technológiának köszönhetően ezek a wireless készülékeket nem igazán lehet már zavarba hozni tekerés során – nem zavar be a rádiótorony közelsége, sem a szomszéd rádiótornya.
A VDO csúcsmodellje, az M6 névre keresztelt óra érkezett hozzám tesztre. Ennél fogva sok mindent zsúfoltak bele (feketén-fehéren a felsorolást lásd lentebb), vagyis a számomra fontos információk mindegyikét tudja, sőt, sokkal többet is.
A dobozt felnyitva egy óra, egy jeladó, a kormányadapter, a mellkaspánt, a küllőmágnes és a felszereléshez szükséges gumipadok illetve gyorskötegelők kerülnek elő. A felszereléshez nincs is szükség szerszámra, és ha már installáltunk valaha is életünkben kilométerórát, akkor útmutatóra sem. 5 perc telik el a doboz felbontásától és már az órát nyomkodom, hogy beállítsam az alapértékeket.
A letisztult, egyszerű formavilágú órán egy gomb található a tetején, 3 pedig alul, melyek kellően kicsik, hogy ne legyenek bumszlik, de elég nagyok, hogy kesztyűben is nyomkodhassam azokat. Az alsókkal 3 különböző menüsorban lépdelhetünk előre, míg a felső az épp aktuális menüsorban hátra léptet. A bal alsó hosszan nyomásával a pulzustartományunk, a középsőjével a magasságunk választhatjuk ki, a jobb szélsővel az eddig rögzített túra adatait nullázhatjuk (mely elvégzése előtt mentést is felajánl a komputer), a felső gombbal pedig a menübe juthatunk be.
No persze, akad kombinált gombnyomás funkció is. Mint például a felső és bal szélső egyszerre megnyomása a világítást kapcsolja be, a felső és jobb szélső gomb pedig az eszközök párosítását nullázza.
A kijelző mérete elég nagy ahhoz, hogy egyszerre 5 információ is elférjen rajta, egyáltalán nem zsúfoltan elhelyezve – magasság, pedálfordulat, pulzus, aktuális tempó, és az alsó sorban az általunk választott adat. Így menet közben egyáltalán nem okoz gondot ezek gyors leolvasása.
Bár a modellhez alapból nem jár, a teszt első részében kaptam egy pedálfordulatszám-jeladót is, így minden funkcióját tesztelhettem az M6-nak. Aminek köszönhetően, nagyjából 400 km megtétele után, egy furcsa bug-nak lehettem szemtanúja: menet közben egyszer csak 167-es fordulatszámmal tekertem, ami még meredek lejtőn is csodaszámba menne. Valahogy a pulzusmérő adatai kezdtek egyszerre két helyen is megjelenni. A jelenség sajnos csak a pedálfordulatszám-mérő jeladójának leszerelésével szűnt meg.
Menetközben, ha a pulzusmérőt is viseljük, a készülék folyamatosan figyeli az előre beállított minimális és maximális pulzusértékhez képest az aktuális értéket, és azok közti eltérés esetén hangos csipogással figyelmeztet. Bár ez az első pár órányi tekerés során pindurkát idegesítő volt, funkciója is van: az ideális pulzustartományon belül tartva pulzusunk izmainkat óvva, szervezetünk számára az ideális szinten haladhatunk, és ha tartjuk, akkor hosszabb ideig, mintha nem figyelünk erre.
Amúgy a kijelző kezelése okos: ha nem használjuk a pulzusmérőt, vagy/és a pedálfordulatszám-mérőt, ezek helye rövid időn belül „elsötétülnek”, így nem villognak feleslegesen és zavaróan a tekerés során.
Összességében az M6 egy nagyon – talán az átlag kerékpárosok számára túlságosan is – okos kilométeróra. Ideális lehet azok számára, akik nem akarnak egy GPS tracket követni, vagy tekerés után megosztani közösségi oldalakon, csak tudatában akarnak lenni a tekerés alapvető adataira, és edzettségükre is odafigyelnének. Ha nincs szükséged a magasságmérésre és/vagy megvagy az automatikus eszközfelismerés nélkül, akkor vess egy pillantást a kistesóra, az M-széria dobogójának második fokán álló M5-re!
Feketén-fehéren
A VDO M6-ba a következő funkciókat zsúfolták bele: 2 kerékpáron használható - napi megtett kilométer - napi megtett túra ideje - átlagsebesség - - maximális sebesség - szakasz időmérés - szakasz távolságmérés - navigator - hőmérséklet - pontos idő - pulzusmérés - pulzusváltozás diagramos megjelenítés - pulzuszóna kijelzés - kalória számítás - átlagpulzus - maximális pulzus - stopper - aktuális pedálfordulatszám (opcionális) - átlagpedálfordulatszám (opcionális) - maximális pedálfordulatszám (opcionális) - magasságmérés - magasságváltozás diagramos megjelenítés - meredekség felfele - összes szintkülönbség felfele - maximum magasság - átlagos mászás meredeksége - maximum mászás meredeksége - távolság felfele - összes szintkülönbség lefele - átlagos lejtő meredekség - maximum lejtő meredekség - távolság lefele - összes megtett kilométer - pillanatnyi sebesség - átlagsebesség és pillanatnyi sebesség összehasonlítása - két túra adatának mentése
Huhhh, még felsorolni is sok. Ja, és van benne háttérvilágítás és vízálló is. Melyből az első a hosszúra sikeredett tekeréskor, utóbbi pedig egy nem várt eső során jön jól.
A VDO M6 kilométerórát a Boneshaker 2006 Bt-től kaptuk tesztelésre, köszönjük.