Vigyázz! Túlterhelés!

Vigyázz! Túlterhelés!

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2023/04/19
Elsőre egyszerűnek tűnik egy elektromos kerékpár szállítása, de sok dologra gondolnunk kell a nehéz bringák miatt. Ezt a témát járjuk körül ebben a cikkben.

Hogyan szállíts ebike-ot?

Egyre népszerűbbek az elektromos kerékpárok, melyek viszont komoly gondot tudnak okozni akkor, amikor szállítanod kellene őket! Ezt a témát jártuk egy kicsit körül. 

Vigyázz! Túlterhelés!-1
Lényeg, hogy stabilan rögzítsük
Vigyázz! Túlterhelés!-1
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Autóval:

A legnépszerűbb szállítási módja a kerékpároknak az autós transzport, mivel így közvetlenül a végcélunkhoz tudunk utazni. Ebike esetében azonban nem árt figyelni többek között a súly kérdésére! Az elektromos kerékpárok manapság jellemzően 23-28 kg körül vannak, ami nagyban eltér egy hagyományos kerékpár átlagosan 15 kilós súlyától. Ezzel a tetőtartós szállítási módot ki is zárhatjuk a lehetőségek közül. Egyrészt ember legyen a talpán, aki egy mai SUV tetejére bármilyen kerékpárt is fel tud emelni, másrészt a tetőtartók súlylimitje 20 kg, ami még kivett akkuval sem igazán lesz tartható. Arról nem beszélve, hogy sosem jó semmit a felső határig terhelni. 

Vigyázz! Túlterhelés!-2
Egy ebike-ot ugyanide feltenni nem egyszerű
Vigyázz! Túlterhelés!-2
Forrás: Thule

Illetve a másik probléma, hogy az elektromos kerékpárok akkuja manapság jellemzően az alsócsőben helyezkedik el, így azok átmérője nagy, és nem fogja átérni a bringaszállító befogó pofája. Ha már minden kötél szakad, de kivett akkuval a súlylimit alatt vagy, és nincsen más megoldás, akkor érdemes a Thule UpRide-ot választani, ami a kereket fogja. 

Vigyázz! Túlterhelés!-3
Ide inkább ne rakjunk 25+ kg-os bringát
Vigyázz! Túlterhelés!-3
Forrás: Thule

Ugyanez a helyzet a hátsó ajtóra szerelhető tartókkal is, mivel ezek az ajtók keretébe, vagy egyes keret nélküli ajtóknál magára a hátsó szélvédő üvegére rögzülnek, ezért itt a max súlyhatár jellemzően 15 kg/kerékpár. Alig pár olyan elektromos országúti kerékpár van ma a piacon, ami belefér ebbe a súlyhatárba. Jellemzően a könnyű akkukkal szerelt ebike-okból az akkumulátor csak szereléssel vehető ki, így az sem igazán opció, hogy majd akku nélkül szállítjuk. 

Vigyázz! Túlterhelés!-4
Legjobb választás a vonóhorgos tartó
Vigyázz! Túlterhelés!-4
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Vonóhorgos szállítók. Az egyetlen út?

Megérkeztünk hát az egyetlen járható úthoz, a vonóhorgos bringaszállítókhoz. De itt sem árt résen lenni, főleg ha használtan vásárolnánk! Meg kell vizsgálni, milyen max terhelést adtak meg kerékpáronként a tartóra, de van egy ennél még fontosabb szempont, mégpedig a vonóhorgunk terhelhetősége. Nem, nem arra az adatra gondolunk, hogy 1500 kg-ot vontathat az autó a forgalmi szerint, hanem a horog függőleges terhelhetőségére. Ez például egy Golf VII esetében BOSAL gyártmánynál 80 kg! Ha nézünk egy Thule EasyFold XT tartót, ami elég népszerű ebike-ok esetében is, mivel 30 kg/bringa a terhelhetősége, akkor két ebike esetén mondjuk 25kg+25kg+18kg (a szállító súlya)=68 kg jön ki, ami még belefér. 

Vigyázz! Túlterhelés!-5
A ledönthetőség nagyon fontos
Vigyázz! Túlterhelés!-5
Forrás: Thule

Nem véletlen, hogy például a 3 bringás EasyFold XT adattábláján a 30kg/ kerékpárt találjuk, de összesen mégiscsak 60 kg-mal terhelhető, és maga a tartó súlya 23 kg, tehát max terhelés esetében már át is léptük a 80 kg-ot. Egy Audi A6 C8-hoz való ugyanilyen horog már 95 kg-mal terhelhető, tehát simán jó lehet. Nem gondolnánk, hogy pár kg túllépés problémát okozna, de például az osztrák és német szervek nyáron előszeretettel ellenőrzik ezeket a témákat is! Ott súlyos euró százakat csengethetünk ki, ha túlléptük a súlyhatárt. Nyilván a kivett akkukkal lehet sakkozni ezekkel az értékekkel, de jobb előre ismerni a szabályokat. Ha pedig utólag szereltetjük fel a horgot, akkor mindenképpen érdemesebb a nagyobb teherbírásút választani. 

Vigyázz! Túlterhelés!-8
Az új Epos bármilyen ebike vázzal elbír
Vigyázz! Túlterhelés!-8
Forrás: Thule

Thule Epos - Ebikeokre tervezve

Éppen cikkünk megjelenésével egy időben érkezik a Thule új Epos névre hallgató vonóhorgos tartója, ami már a képeken is látható! Mi a fura benne? Elsőre lehet nem tűnik fel, de nincsen rajta a megszokott keret, amihez a rögzítőkarok vannak csatlakoztatva! Ettől nem csak szebb lesz a tartó, hanem megszűnik az a probléma, hogy az autó felőli bringát csak akkor tudod levenni, ha a másikat, vagy másik kettőt is leszeded először. Arról nem beszélve, hogy százszor egyszerűbb a bicajokat rögzíteni, mivel mindegyik saját rögzítőkart kapott, melynek kialakítása az ebike-ok nagy átmérőjű csöveivel is kompatibilis. Megnövelték a kerékpárok közötti távolságot is, így azoknak is előnyösebb akik hegyikerékpárokat visznek széles villákkal, boost-os tengelykapcsolattal. A kerekeket rögzítő hevederek most már akár 5"-os gumival is kompatibilisek.

Vigyázz! Túlterhelés!-9
A széles gumis, Boost tengelyes bringák is könnyen felrakhatóak
Vigyázz! Túlterhelés!-9
Forrás: Thule

Mivel a szállító autók is egyre nagyobb méretűek, növelni lehetett a tartó szélességén, így már 1350 mm-es tengelytávú bringa is kényelmesen belefér. Bringánként 30 kg-os a teherbírása, ami azért bőven túlmutat az átlagos ebike súlyokon. Az összsúlyra azonban itt is figyelni kell, mert a hármas tartó is 60 kg-mal terhelhető összesen, illetve 70-nel, ha az autódon Fix4Bike vonóhorog van. Természetesen az egész cucc összecsukható, és kompakt méretű, így könnyű tárolni. Cipelni sem vészes, mivel a hármas tartó 22.2 kg-ot nyom, a két bringás pedig mindössze 17! Sőt előbbin guruló kerekek is vannak, így húzni is lehet a földön. Érdekesség, hogy ledöntött helyzetben bringaszerelő állványként is használható, amihez kis szerszámtartó is kapható. 

 

Vigyázz! Túlterhelés!-6
Hagyományos bringákhoz gazdaságos megoldás lehet
Vigyázz! Túlterhelés!-6
Forrás: Thule

Akinek van vonóhorga, de nem szeretne többszázezret kiadni egy bringaszállítóra, annak eddig a HangOn volt a nyerő választás, mert kedvező árú, de masszív, mivel a horogra csatlakozik. Sajnos ebike esetében megint nem egyszerű a dolog, mivel ezek a tartók is maximum 15 kg/kerékpár terhelhetőséggel bírnak, vagyis a könnyű elektromos országútikon kívül a többit nem fogod tudni felrakni rá! 

Akksi szállítása

Az akkumulátort akkor is érdemes kivenni a bringából, ha nem lennének túlsúlyosak. Hideg időben lecsökken a kapacitása, és szakadó esőben is jobb, ha nem folyik keresztül rajta a víz még akkor sem, ha valójában IP védettséggel rendelkezik. A jó meleg autóban jobb helye van, persze megfelelően rögzítve, hogy baleset esetén se repkedjenek 3-4 kilogrammos fém tömbök az utastérben! A másik ok amiért célszerű kivenni az akkut, hogy ne felejtsd otthon a kulcsait, amit nekem már számtalanszor sikerült, sok bosszúságot okozva ezzel. Célszerű a kijelzőket is becsomagolni, mert ugyan azok is védettek a fröccsenő víz ellen, de 130 km/h-s tempónál nem a fröccsenő víz erejével találkoznak! Jobb az óvatosság, mint a késő bánat. 

Vigyázz! Túlterhelés!-7
Akár vonattal is utazhatunk
Vigyázz! Túlterhelés!-7
Forrás: MÁV


Vonattal:

Ennyit tehát az autós vonatkozásról, de nem csak azzal szállíthatunk ebike-ot, hanem például vonattal is! Itt egyetlen szabályt kell betartanunk, hogy kerékpár kategóriába essen az elektromos gépünk. Tehát pedelec szabványú legyen, ami itthon is egyenlő a normál bringával. Nem gondolnánk, hogy egy S-pedelec vagy R-pedelec szállítása is gond lenne, hiszen látszólag ugyanúgy néznek ki, de egy házilag tákolt több kW-os szörnyet már kiszúrhatnak, és ahogy elektromos robogót sem lehet vonaton szállítani, úgy ilyeneket sem. Pedelec esetében a kijelölt kerékpárszállító kocsiban vagy a kerékpáros piktogrammal megjelölt járműrészben is vihetjük a bicajunkat. 

Repülővel:

Mi a helyzet a repülővel? Sokan szeretnek messzebbre is eljutni bringázni, azonban a repülő egyelőre nem barátja az elektromos kerékpároknak. Az IATA szabályozás szerint sem az utastérben, sem a csomagtérben nem szállítható 100 Wh-nál nagyobb kapacitású akkumulátor, ami nekünk édeskevés lesz. Egyetlen megoldás van csak, ha futárcéggel küldjük a bringát, akik cégtől függően vállalják az ebike szállítását, amennyiben az akkumulátor a bringa részét képezi. Persze egy Budapest-Mallorca UPS szállítás árából már majdnem vehetnénk egy másik kerékpárt, de akkut mindenképpen. Célszerűbb tehát a célállomáson bérelni ebike-ot. 

Kompon:

Maradt még egy itthon marginális, de külföldön érdekesebb történet, mégpedig a hajón, kompon való szállítás. Ez egy érdekes történet, mivel a Li-Ion akkukat a veszélyes anyagok között tartják számon, általában a „Class 9”-es kategóriában. Fura, mert ugye az autókban és motorokban is van akkumulátor, sőt a lakóautókban is több száz Ah-nyi munkaakku szokott lenni, de ezek jellemzően nem Li-Ion akkuk. A fórumokat böngészve az jön át, hogy ahány hajótársaság annyi féle-fajta szabály alakult ki. Általában nincsen gond az ebike szállítással, de vannak társaságok akik tiltják, vagy előzetes bejelentéshez kötik. A legjobb előre érdeklődni közvetlenül a hajótársaságoknál. 

Talán látszik ebből a pár bekezdésből, hogy bár a pedelec kerékpárok az EU-s szabályozás szerint sima bringának minősülnek, de vannak szempontok, amiket figyelembe kell venni ahhoz, hogy ne érjen minket meglepetés!

Ezt a cikket a Merida Concept Store üzemeltetője a Bikefun Hungary Kft. támogatta, de a cikk szövegébe semmilyen beleszólása sem volt. Budapesti boltjukban Thule kerékpárszállítók nagy választéka érhető el, ha Ebike szállítót keresel, keresd fel őket. 

Merida Concept Store