- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Gondolom sokan vagyunk úgy, hogy elgondolkoztunk már egy nagyobb kerékpáros túrán, egy hosszú felfedező körön akár csak a megyében, az országban, Európában vagy eldugott távoli helyeken. Az álmodozást néha – még ha csak elméleti síkon is – tervezgetés követi. Mit vinnénk magunkkal, miben aludnánk, és hát milyen kerékpárral is induljunk neki? Nos, ez utóbbi két kérdésre ebben a tesztben hamar választ kaphatsz.
Az útitárs - Gepida Alboin 700
Ha hosszabb túráról, kerékpáros útról van szó, az ideális helyzet az, ha minél jobban gördülékeny, megbízható, strapabíró lovon tesszük azt. A hazai kerékpárgyártó cég, a Gepida számos ilyen célra alkalmas trekking bringát készít. Ezek közül most az Alboin-sorozat csúcsát, a „700” jelzésűt kaptam kézbe, illetve lábközé.
Első látszatra is robosztus, minden jóval felpakolható modell ez. Széles, emelhető pozíciójú kormány ergonómikus markolattal… Rugós nyeregcső… Csomagtartó pumpával… Agydinamóval hajtott lámpák… Tárcsafékek… Sárvédők… Úgy érzem, csak az elhatározás hiányzik, hogy tényleg nekiinduljak. De azért előtte nézzük meg közelebbről.
Az első tekerések arcomra csalják a mosolyt. Ez a paripa száguld, mi több: suhan! Az állítható magasságú kormánynak köszönhetően könnyen beállíthatjuk a kényelmes üléspozíciót. A 700×37c Schwalbe Marathon külsők keményre felfújtan megállíthatatlanok. Ráadásul az extra defektvédelem és fényvisszaverős oldalcsíkok plusz biztonságot adnak a túráink során.
Galériához klikk a képre! (Fotó: Paraferee)
A tárcsafékek előnyét amint bekoptak a betétek élvezhetjük: nagyobb fékhatás (a nagy súly és tempó miatt kelleni is fog), időjárás független fékhatás (nagy felfedezőtúráink során biztos lesz egy-két eső ami elkap minket útközben), hosszú élettartam (a v-fékbetétekhez képest).
A világításhoz az energiát a Shimano agydinamója biztosítja attól a pillanattól, hogy elindulunk, addig míg meg nem állunk. Szerencsére a hátsó lámpa energiamegtartós, így ha egy közlekedési lámpánál vagy útkereszteződésben megállunk, nem leszünk egyből láthatatlanok. Persze fényvisszaverős a lámpa teste, plusz extra fényvisszaverő is van a sárvédő végén, de sokkal jobb, hogy a megállás után még egy ideig jól láthatóan világítunk.
A plusz kényelmünket szolgálja még a Suntour teleszkóposvillája, illetve a Post Modern rugós nyeregcsöve. Utóbbi igazából arra elég csak, hogy egy-egy későn észrevett úthibán áthajtva ne kapjunk alulról sokkolóan erős prosztatamasszázst. Finom csillapítást ne várjunk tőle.
A csomagtartó oldalába integrált pumpáért hatalmas piros pont a Gepidásoknak. Mindig kéznél van, olyan helyen ráadásul ahol nem zavaró. Csak itthon óvatosan kell „parkolni” vele, nehogy trombitának nézzék…
Az Alboin, bár könnyű alumínium vázra építkezik, a kényelmünket és komfortunkat szolgáló alkatrészek és kiegészítők miatt az összsúlya nehéz. De így is remek világjáró útitárs. Ha az álmodozás és tervezgetés megvalósítási fázisba kerülne, tuti ilyen vasparipát választanék.
A 269 900 Ft-os ára húzósnak tűnik, de ha összességben nézzük, a vázra kapott „örök garanciával” kiegészítve, elfogadható egy ilyen strapabíró kerékpárért. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy magyar termékről van szó!
Klikk: Gepida Alboin 700 specifikáció, bővebb infó, ésatöbbi
A szállás - Topeak Bikamper
A két keréken való felfedezőút nem lehet igazi, ha nem sátrazunk. Már pedig ha sátor, és kerékpározás akkor igen alaposan át kell gondolnunk milyen típust cipelünk magunkkal hosszú-hosszú kilométereken át. No meg a (összecsomagolt) mérete sem elhanyagolandó szempont.
A Topeak márka az ötletes, már-már kirívóan innovatív megoldásairól híres kerékpáros berkekben. Éppen ezért igen kíváncsian vártam a Bikamper névre keresztelt kerékpáros sátruk tesztjét, mely az igen nívós Red Dot Design díjat is megkapta ötletessége miatt.
A háromévszakos Bikamper összecsomagolt állapotában egy sötétszürke vászonban pihen. 26×14 cm-es mérete és 1,63 kilogrammos súlya nagyon jó. Két fényvisszaverős pánt futja körbe, plussz két csatot is találunk a csomagoláson, így biztonságosan és könnyedén akár a kormányon is utazhat velünk.
Egy ilyen sátornál azért a felállíthatóság és komfort is fontos szempont – hisz egy nagy túra közben, ha nem tudunk időben lefeküdni, és pihenni, az az egész expedíciónkra rányomja bélyegét – így amint alkalmas helyet leltem, máris csomagolni kezdtem.
A Bikamper lényege, hogy tulajdonképpen kifeszítéséhez nincsenek saját rudazatai, hanem a túránkhoz használt kerékpárunkat kell felhasználni. Az ötlet óriási, hiszen vasparipánk így-is-úgy-is velünk van, ráadásul, ha szerves részévé válik a sátornak – amiben fekszünk – akkor az éjszaka során nem kell aggódnunk kétkerekűnk esetleges eltulajdonításáért.
Galériához klikk a képre! (Fotó: Paraferee)
Kezdésnek összeszerelem a kerékpár villáját tartó „szigonyt”, amit a földbe szúrok, majd az első kerék eltávolítását követően a kerékpárom rárögzítem. A kormányt – és ezzel a kerékpárt – két cövekkel és huzallal tovább stabilizálom. Ezt követően kiterítem a sátor belső egységét a bringa elé, folytatólagosan. Elejét a kormányhoz tépőzárazom, végébe a kivett első kereket egy zsebbe helyezem.
Ezen a ponton nekem akadt egy kisebb gondom, mert a teszt Gepida kereke az istenért nem akart 100%-osan belepasszolni – pedig a sátor elméletileg 700c kerékhez is alkalmas - de így is elégségesen tartotta a sátorvásznat.
A padlót 5 helyen kifeszítve lecövekelem és jöhet is a külső borítás. A fénylő ezüst vászon egyik vége a kerékpárunk nyergére kerül – így egyben védi is azt az esetleges éjszakai égi áldásoktól – majd a kormánynál az alatt egy gumis heveder segítségével szintén rögzítjük, végül a sátor végét három helyen az alsó részhez csattal rögzítjük.
Még egy kis finomítás a zsinórok feszességén és kész is vagyunk. Az egész elsőre max kb 7 perc volt, de ha túra előtt gyakoroltunk, akkor 5 perc is bőven elég lehet.
Belülre oldalról tudunk bejutni. A sárga, alsó egységen 3 darab szellőzőablak van, amiket be is zárhatunk. A hely egy személynek bőséges, mind hosszában (a 188cm-em is elfért szorongás nélkül), mind széltében (széles jeti vállaim sem okoztak gondot). Már csak a hálózsákot kell kiteríteni, és aludhatunk…
A súlymegtakarítás céljából minimális méretűre és alumíniumból készített cövekek a célnak tökéletesen megfelelnek, bár utóbbi miatt hajlamosak a hegyük elgörbülésére, és lehelyezésükhöz ajánlott kalapácsot vinni (vagy számítsunk arra, hogy a helyszínen kell keresnünk erre alkalmas eszközt).
Összességében egy iszonyat ötletes és praktikus sátor a Bikamper. A 60 900 Ft-os ára borsos, de ha jobban belegondolunk, egy igényes, minőségi sátor valahol 40 000 Ft körül kezdődik így is-úgy is, valamint ha valaki tényleg elszánta magát, hogy felfedező utakra indul, a praktikussága és komfortja hosszú távon visszatérül.
Klikk: Topeak Bikamper kerékpáros sátor specifikációk, bővebb infók...