Zöldre festik a kerékpársávokat Bécsben Hír

Zöldre festik a kerékpársávokat Bécsben Hír

Simon Ádám
Simon Ádám
2014/12/22
De hogy miért, azt pontosan mi sem értjük... [UPDATE: már világos]
Hirdetés

A minap kaptam egy Bécs kerékpárosbarátságáról szóló PR cikket, amit őszintén megvallva nem teljesen értek. Ám éppen azért osztom meg veletek, hátha Ti okosabbat tudtok mondani (az eredeti pr cikk dőlt betűvel)...

 

Mivel az osztrák fővárosban is gyakran előfordul, hogy a gyalogosok a kerékpársávra tévednek, kísérleti jelleggel zöldre festették a bicikliutak egy-egy szakaszát. Az újításnak köszönhetően a Ringen például 70 százalékkal csökkentek az ebből adódó konfliktushelyzetek. Na, ez eddig jól hangzik, de fogadjunk, hogy csípőből vágod: dehát nálunk már régóta piros sok helyen, akkor mi ebben a nagyszerű? A kákán nem keresünk csomót a "sáv", "bicikliút" fogalmak miatt, valószínűleg bringaútról van szó. Olvasd végig!

Az osztrák fővárosban 2013-ban kezdődött az a kísérlet, amelynek keretében zöldre festették a kerékpársávok és -utak egy-egy szakaszán a burkolatotot, hogy így tegyék azokat felismerhetőbbé. Gyakran előfordult ugyanis, hogy például a Ringen a gyalogosok a biciklisek sávjában andalogtak, mert nem érzékelték, hogy rossz helyen sétálnak. A Westbahnhofnál pedig a Mariahilferstraße felől érkezők rövidítettek szívesen a bicikliúton át. Oké, az elv tök érthető, de továbbra sem egyértelmű, hogy ebben mi az újítás?

A tesztidőszak tapasztalatai azt mutatták, hogy érdemes az útburkolat színezésével jól elkülöníteni a kerékpársávokat. A Ringen például 70 százalékkal csökkent a rossz helyen haladó gyalogosok miatti konfliktushelyzetek száma. Vagyis a bicikliseknek kevesebbszer kellett hirtelen fékezniük vagy irányt változtatniuk, nehogy elüssenek valakit. A bicikliúton kóválygó gyalogosok száma pedig 37 százalékkal csökkent. 

A Westbahnhof bejáratánál szintén drasztikus javulást értek el a zöldre festéssel. 42 százalékkal csökkent a kerékpársávon tartózkodó gyalogosok száma és ugyanennyivel kevesebb volt a konfliktushelyzet is. Rövidítő útvonalnak pedig 55 százalékkal kevesebben használták a bicikliutat. A statisztikai adatok mindenesetre megnyerőek...

 

Bicikliut_Foto_BubuDujmic96.jpg
Zöld kerékpársáv
Kép forrása: Bubu Dujmic

 

De nemcsak a gyalogosok számára hasznos az újítás. „Főleg a kanyargósabb részeken a biciklisek számára is egyértelműbb, hogy hol haladhatnak” – mondja Martin Blum Bécs kerékpárosügyi megbízottja. Na, most már teljes a hüledezés, hogy feltalálták a spanyolviaszt, de az utolsó mondat mindent megváltoztat:

Ettől függetlenül a kereszteződésekben és az autóforgalom miatt veszélyes helyeken továbbra is marad a piros felfestés.

Eddig is volt piros felfestés? Akkor a zöld mitől jobb, mitől forradalmi? Talán immunizálódtunk a piros színre, vagy sok a színtévesztő? Fenntartom az esélyét, hogy csak én nem értem, hogy miért forradalmi, hogy zöldre festik a bringautakat. A cikk elején végig csak arról írnak, hogy az útburkolat színezése jó dolog, ami ugye nem lenne újdonság. De aztán az utolsó mondatból meg az derül ki, hogy a pirosat eddig is ismerték és alkalmazták. Szóval akkor a zöld szín lenne a hűdejó?

Arról meg már nem is beszélve, hogy a "sáv" a hazai kerékpáros lexikon szelint az utakról elválasztott sávat jelenti, vagyis azon meg pláne nem kéne gyalogosoknak sétálniuk, de ez már tényleg csak szőrszálhasogatás.

 

Egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy én vagyok a tudatlan és amiről a cikk szól, az nagyszerű, de már betoltam egy egész rúd bejglit és még mindig nem értem. Igazából jó volna, ha megérthetném, ezért légyszíves, aki érti, kommentelje legyen kedves és kinevezem hónap olvasójának.

 

[UPDATE: időközben hivatalos forrásból is választ kaptunk. Eszerzint Bécsben ezidáig mindössze a veszélyesebb kereszteződésekben volt piros felfestés, mindenhol máshol csak piktogram és/vagy fehér sávfelfestés választotta el a kerékpárosoknak kijelölt területet. Ergo, ami a kerékpárutak jelölését illeti, Budapest pár lépéssel Bécs előtt halad ;)]

Hirdetés