Focus Cayo Al Disc Tiagra Hír

2016/04/29
Hirdetés
Felszereltség Váz Villa Race V3 Alloy Disc Triple Butted normál fejcső  Cayo P2T Carbon T4 Disc     Fék Váltó Shimano Tiagra tárcsafék 160-160mm Shimano Tiagra Hátsó sor 11 seb (11-28)     Hajtómű Kerék Shimano Tiagra 52/36 Concept EX with DT Swiss R522 rim Schwalbe Lugano 622 X25
 
Szubjektív vélemények Tóth Gábor Ha Focus, akkor Benkó Barbi - nekem legalábbis mindig ő jut a márkáról az eszembe :) Azon túl, hogy Barbi milyen reklámarc (legalább annyira jó, mint amennyire jó versenyző!), most inkább nézzük, mit mutatott az alumínium kerékpár egy 70 kilométeres, változó terepviszonyú körön.
Fényes fekete színen fehér-kék logók, Shimano Tiagra szett, és tárcsafék...  Amikor pár éve először olvastam a tárcsafékek bevezetéséről országúton, kicsit összeakadtak a szemöldökeim, hogy vajon tényleg szükség van-e rá. Volt pár esős verseny, ahol "melegíteni" kellett a karbon fékfelületet, hogy optimális legyen a fékhatás, de alumínium felnikkel ilyen problémám sohasem volt. Hegyikerékpáron olajos tárcsaféket használok, ellenben itt normál fékváltókarhoz raktak egy bowdenes féknyerget. Kipróbáltam alacsony és magas sebességnél, igazából egyik sebességtartományban sem nyűgözött le a konfiguráció. A korábban kipróbált két 105-ös fék nagyságrendekkel jobb volt. Egy műgyantás fékbetéttel valószínű javítható lenne a fékhatás, de ezt nem tudtuk kipróbálni.
Alumínium váz, alapnak mondható Shimano szett, tárcsafékek, ez így összességében reflektál a bringa súlyára. Nem kell azonban arra gondolni, hogy USS Nimitz tömegű a probléma, egy átlagos kerékpárhoz képest így is vállalható súlyban van. Kigyorsításoknál, emelkedőkön nem feltűnő a plusz súly, bár nem is versenykörülmények között zajlott a teszt. A váz kellően merev, a rezgéseket mégis jól kezeli.
Az üléspozíció hasonlóan kényelmes, mint a korábban tesztelt másik alumínium bringán. Aero pozícióban, alkarra támaszkodva a kormányon ugyanúgy érezhető a sebesség előny, a Focus és a Cube is nagyságrendileg gyorsabb, mint a hagyományos fogáspontokon - bár ennek a kipróbálását nem ajánlanám senkinek.
Ez a Shimano szett érezhetően a 105 alatt van, nem olyan finom, nem olyan gyors a váltás. Nincs persze vele nagy gond, pontos az indexelt váltó, de nyilvánvaló, hogy nem fogja azt a váltásteljesítményt adni, mint egy felső kategóriás alkatrész. A kerekekkel minden rendben, gyárilag 25-ös gumikkal érkezik a bringa. Tökéletes választás a néhol durvább aszfaltra, kátyús részekre.
A bringa összességében rendben van, egy minőségi vázról van szó, rejtett bowdenezéssel, strapabíró kerekekkel, megbízható szettel. Hogy kinek ajánlanám? Aki ragaszkodik az új, trendi országútikhoz, aki bármilyen körülmények között használni szeretné a kerékpárját, illetve aki ezeket szem előtt tartva nem szeretné otthagyni egy kisebb családi autó árát a kereskedőnél.
SiMoon 2016-ra a Focus országúti palettája letisztultabbá vált. Ezidáig a Culebro jelentette az aluvázas-, a Cayo pedig a karbonvázas országúti kerékpárokat, ám idéntől a két széria összolvadt a Cayo név alá. A Cayo AL jelzésű kerékpárok aluvázat, míg a külön jelzés nélküli Cayo kerékpárok egységesen karbonvázat kaptak. Ezzel együtt az aluvázas országúti modellek és a magasabb kategóriás vázgeometriát örökölték meg. A tárcsafék az olcsóbb modelleknél is fellelhető már, a határozottabb és időjárásálló fékhatásért.
Nah, nálunk pedig pont egy ilyen Focus Cayo járt, mármint egy olcsóbb, aluvázas, Tiagra szettes, ámde tárcsafékes változat.
A karbonbringák után átnyergelve kellemes meglepetés volt az alu váztól szokatlan merevség, amit a karbon első villa és az átütőtengely számlájára lehet írni. Ennek köszönhetően alaposan meg lehet tépni ezt a bringát is, mindemellett rosszabb minőségű utakon sem kaptam agyrázkódást. Apropó rázkódás: vájtfülűek számára kellemetlen lehet, hogy az egyébként igényesen, vázon belül vezetett bovdenek rázós úton csilingelő hangot hallatva ütődnek az alu váz belső falához és amíg nem szokod meg, hogy az ettől van, könnyen gondolhatsz a hajtás problémájára.
A Cayo eme modelljénél valószínűleg az lehetett a koncepció, hogy azoknak is lehessen tárcsafékes országútijuk, akik vagy nem szeretik, vagy nem tudják/akarják megfizetni egy karbonvázas bringa árát. A tárcsafék oltárán még a hajtást is feláldozzuk egy még éppen vállalható Tiagra szettel, ami egyébként a 40 kilométeres tesztkörön kielégítően viselkedett.
Viszont vártunk volna valami csodát a tárcsaféktől, de az nemhogy nem jött, de bőven egy hagyományos 105-ös patkófék teljesítménye alattit produkált. Mivel bejáratós volt a bringa, fenntartjuk annak lehetőségét, hogy egy alapos bevezető után rendesen fognak harapni azok a tárcsák, nekünk sajnos nem mutatta meg azt az arcát.
Dizájn tekintetében nem lehet kifogásunk a bringára, a Focus-nál valahogy mindig nagyon jól találják el a logo-ra "fókuszálást", mert kellően, de nem hivalkodóan uralja az összképet.
Hirdetés