- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Mielőtt neki indulnál, akár csak ezen virtuális túrának, olvasd el mi is ez a Medvéskör, és mire számíts. Ha kész vagy, akkor QR-kód olvasó indít, a somoskőújfalui Vargánya Vendégház kerítésén levő RAJT kódot leolvas, egyedi kódod beír, és hajrá!
1. A rövid aszfaltos mászást követően, elhagyva az utolsó házakat is, már földúton kapaszkodunk felfele. A kereszteződésnél egyenesen, a sárga kerékpáros-jelet követjük. Átgurulunk a volt kisvasút alagútján, majd 15-20 perccel később könnyed pedálozással érünk el egy keskeny betonúthoz. Itt balra fordulunk, továbbra is a kerékpáros-jelzést követve.
2. Pár száz méterrel később keresztezzük a közutat, de még mindig a jelet követve egyenesen, a dózeren pedálozva haladunk, a Geológiai Látogatóközpont mellett. Nem sokkal később a földútról balra keskeny ösvény indul, többek között piros kereszt-jelzéssel, melyen legurulunk Somoskőre. Csak egyenesen haladunk, míg az út emelkedni nem kezd. Felkapaszkodunk a várhoz, ahol a vár előtt megtaláljuk az egyik információs táblára rögzítve az első ellenőrzőpontot. Applikációval beolvassuk, majd rögzítjük az egyedi kódunkkal és már indulhatunk is ugyanott vissza, ahol lejöttünk a földútról.
3. A földúton aztán balra fordulva tekerünk tovább, még mindig a sárga kerékpáros-jelzésen. Röviddel később némi rozoga betonmaradvány kerül a kerekek alá, és az út is emelkedni kezd. Ez a régi bányaút, amin felkapaszkodunk a Medves-fennsíkra.
4. A fennsíkra érve aztán kitágul a világ körülöttünk. Az aszfaltmaradványok ismét eltűnnek és földút marad. Bár az út kacskaringózik, és néhol más, jelzetlen földutak is becsatlakoznak, könnyen követhető a jel és ezzel hamarosan kiérünk egy kisebb betonútra. Ebben a kereszteződésben 5 fele indulhatunk, melyekből az egyik csak ösvény, és szezonban picit nehéz meglátni a fűtől, de nekünk pont ezt kell meglelnünk, a már megszokott sárga kerékpáros-jelzéssel rajta. Ha annak az útnak háttal állunk, melyen megérkeztünk, akkor 10-11 óra irányában leljük.
5. Az ösvény kellemesen lejt, mi pedig gyorsulunk, de figyeljünk az elején a mozgó kövekre, vízmosásokra, és a váratlan elágazásra, ami nagyjából az elejétől 200 méterre lesz balra. Picit lentebb érve az ösvény megbékél, és könnyed élménybringás tereppé alakul, több helyen is csodálatos kilátással.
6. Az ösvény végén Rónabányán találjuk magunkat, a főút mellett, melynek szélén áll egy irányítótábla, rajta pedig a második kód. Nagy valószínűséggel neked sem lesz térerőd itt, így ennek hiányában fotózzuk le egy később beolvasás esetére (amire felkészültél, hisz elolvastad indulás előtt a cikkünket), és jobbra indulunk az úton, magunk mögött hagyva azt a pár házat, ami látszott a településből.
7. Rövid ideig a közúton tekerünk, majd a Salgótarján-Rónabánya elágazásban jobbra, felfele vesszük az irányt… mely egyre meredekebben halad, ismét házak között. T-elágazáshoz érve balra haladunk tovább. Az út enyhén jobbra kanyarodik, és neki vezet minket egy dombnak, amire már földúton pedálozunk fel, egy gazdaság mellett. A laposabb részre érve balra, kicsit távolabb megpillantjuk a fennsík egyik jellegzetes pontját, az orgonabokor alatt álló, fehérre meszelt keresztet – kiváló pihenőpont, ha tehetjük pár percet szenteljünk a helynek.
8. A keresztet magunk mögött hagyjuk, és a távolban magasodó Salgó vár felé gurulunk tovább. A földút nem sokkal később egy terméskőből kirakott utat keresztez, amin balra lefele vesszük az irányt (sárga négyszög-jelzés), majd az első lehetőségnél ismét balra. Rövid gurulással egy aszfaltos parkolóhoz és aszfaltozott úthoz érünk, mely út jobbra elvisz minket Salgóbányára.
9. A következő elágazásban balra, lefele gurulunk. Az út legmélyebb pontján találunk kocsmát, kisboltot, buszmegállót., mely jó pihenőpont lehet túránk során. Innen tovább felfele kell haladnunk az úton, a Salgó-vár alatti nagy parkolóba. A parkoló túlvégén, egy kerítés mentén, vezet tovább felfele az utunk, a piros L-jelzés, melyen felérünk a Salgó-vár alatti pihenőbe.
10. A fatörzsből faragott mókus-szoborhoz érve jó időre magunk mögött tudhatjuk a mászásokat. A sárga keresztjelzésen legurulunk a másik faragott szoborig (nyúl), mely egy kereszteződésben áll mozdulatlanul. Szemben vele találjuk az útbaigazítótáblára rögzített újabb kódunkat.
11. Háttal állva annak az ösvénynek, melyen lejöttünk, 9 óránál leljük a zöld kerékpáros-jelzést, amin elindulunk lefele, a Tatár-árokba. Az élvezetes singletrail végén egy földúton találjuk magunkat, amin jobbra haladva kiérünk Salgótarján-Beszterce lakótelepre. Az aszfaltútra érve balra indulunk, majd a 100 méterre levő kereszteződésben jobbra haladunk– jobbunkon kopott medencék, balunkon nyaralók. Az úton kigurulunk a főútig, amin pár száz méter erejére tekernünk kell – jobbra.
12. Egy már bezárt autószalon mellett, a piros háromszöggel jelölt dózerúton indulunk el felfele, balra. Áthaladunk a vasúti síneken, és pár leágazásnál jobbra tartva a jelzésen maradunk, míg nem érünk fel a Kercseg-laposi esőbeállóig, melynek oldalán ott a következő kód.
13. Az esőbeállótól kb 100 méterrel fentebb jobbunkon földút nyílik, kerékpáros-jelzéssel. Ezt kell immáron követnünk, de legyünk óvatosak, mert alattomos vízmosások szabdalják az utat, és több meredek, de rövid mászást is tartalmaz.
14. Ha beértünk a házak közé, guruljunk ki a főútra, melyen jobbra fordulunk. A település vége előtt, ami cirka 300 métert jelent a becsatlakozástól, balra, a település szélső utcájába fordulunk le. Ezen a betonúton haladunk, míg jobbra egy földúton a sárga kerékpáros-jelzést nem leljük. A jelzés nem könnyen lelhető fel, de nem lesz másik földút jobbra.
15. A földút komótosan felkapaszkodik a házak fölé a mezőre, jobbunkon a Salgó-vár magasodik. A T-elágazásban jobbra indulunk el, és mindaddig a földúton haladunk, míg jobbra nem válik le egy földút, mely kissé meredeken lejt. Aljában az induláskor már használt, köves meredek kaptató aljába érünk. Csak forduljunk balra, és a házak között guruljunk le a kiindulási ponthoz.
1. A háznál nincs teendőnk, csak gurulunk lefele az utcában, egészen az útig, majd balra fordulunk a főút fele, amin jobbra, lazán áttekerünk a ma már elhagyatottan álló határátkelőhelyen, és folytatjuk utunkat az út szélén.
2. Pár kilométer után, az úttal párhuzamosan a balunkon futó vasúti síneket keresztezi egy dózerút, melyre letérünk. Ezen kapaszkodunk felfele, míg egy kereszteződésben az MK feliratú apró fa nyilacska jobbra nem terel minket. Izzasztó mászással érünk fel egy csomópontba, ahol képes útbaigazítótáblák mellett meglátjuk az első határkövet is.
3. Innen a zöld sávjelzésen haladunk jobbra. A Medvéskör ezen része rögtön egy nagyon kemény mászással mutatkozik be számunkra. És ez még a lazább mászások egyike, mivel a jelzés több 20+ és 30+ százalékos emelkedőn halad. De nem csak meredek felfelék várnak, hisz van egy nagy, hosszú, és fékeket próbára tevő lejtő is, mely után áthaladunk egy fahídon, ahonnan már nincs sok hátra a hullámvasútszerű megmérettetésünknek.
4. A jelzést és a fehérre meszelt határköveket követve nyílt terepre érünk. Itt már könnyebben és folyamatosan gurulható az útvonal. Ráadásul a látvány is hamar feledteti a korábbi vádli égető pillanatokat.
5. Amikor a földút újra fák közé visz minket, és balunkon a zöld négyzetjelzés lejtője csábít minket, de nekünk még dolgunk van egyenesen, tovább. A Nagyromhányi kilátóig el kell tekerjünk, majd felmászni a tetejére, ahol egy kód vár ránk. Ha kész, nyergelj-fordulj! Ugyanis a korábban már érintett zöld négyzetjelzésen kell elindulnunk lefele. Könnyed gurulással érünk be ezen az úton Karancsberény házai közé. Innen már aszfalton pedálozunk, még mindig lefele haladva, így jó tempóval haladhatunk. Letérni nem kell, csak suhanjunk át a településen, tovább Karancslapujtőre (sajnos a közkutakat nem érdemes figyelni, mert le van szerelve mindnek a karja, kocsma pedig nincs közvetlen az utunk mellett).
6. Átérve Karancslapujtőre sem kell nagyon lassítanunk, egészen a Karancskeszi/Karancsalja elágazásig. Ebben a T-elágazásban balra fordulunk (sarkon kocsma, ha szomjas lennél), hogy pár száz méterrel fentebb, az út jobb oldalán, a Polgármesteri Hivatal előtti piciny zöld területen felállított információs táblán megleljük a túránk utolsó előtti kódját.
7. Innen cirka 12 kilométernyi tekerés és 400 méternyi szintemelkedés vár ránk a célig. Tovább haladva a főúton, nem sokkal később rá kellene lelnünk a zöld kereszt- majd azon haladva a piros sávjelzésre, mely balra indul el a házak között. Ha nem találjuk, nincs nagy gond, csak pedálozzunk tovább, át Karancsalja felé, majd balunkon, picit bentebb az úttól keressük a sportpályát. Ha megpillantottuk, akkor forduljunk be felé a földúton, és guruljunk a mögötte levő földutak kereszteződéséig. Itt leljük meg a pirosat.
8. Számunkra jobbra van a helyes irány. A földút komótosan emelkedik, míg egy sorompót kikerülve egy apró mezőre érünk. Enyhén jobbra előre leljük a sárga sáv- illetve kerékpárosjelet. Innen már nincs sok hátra, már ami a távolságot illeti. Mert mászni még másznunk kell.
9. A Kercseg-lapos völgy balján kapaszkodunk felfele, a csermely forrásáig, majd még egy kicsit tovább, a kör első felében már érintett Kercseg-lapos bejáratáig. Nem kell újra leolvasnunk a kódot, csak a már korábban érintett útvonalon haladva visszajutni a házhoz! A háznál aztán a CÉL-kódot leolvasni, rögzíteni az egyedi kódunkat! Kész!