Capo Fronte, avagy gravel/mtb túra a Rab sziget zöldebbik felén

A Capo Fronte, avagy gravel/mtb túra a Rab sziget zöldebbik felén hossza 39 Km. Az útvonal szintemelkedése 510 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Horvátország területén található.
Capo Fronte, avagy gravel túra a Rab sziget zöldebbik felén-3

A sziget névadó városából indítjuk a túránkat - itt számos étterem, kisbolt, fagyizó és kávézó található, melyek nagyszerű végpontot nyújtanak a túrának.

A csodás óvárosból közvetlen a tengerparton kiépített bringaúton kerekezünk Kampor fele, mely tulajdonképpen a sziget Capo Fronte elnevezésű nyúlványát köti össze a sziget fő részéhez.

Capo Fronte

Innen dózerúton gurulunk az árnyékos erdőben, miközben balunkon a fák között meg-megcsillan a türkizkék tenger. Addig pedálozunk, míg nincs tovább út alattunk, és az előrehaladásunk a tenger nehezíti. A parton világítótorony és világháborús bunker maradvány található. Balunkon át tudunk lesni a kiindulási pontunkra.

Innen rövid ideig ugyanazon az útvonalon haladunk, ahol érkeztünk, majd betonon haladunk tovább. Még ha úgy tűnhet, hogy nincs ezen a részen autóforgalom, azért legyünk figyelmesek, mert az erdő egy kempinget rejt, ahova olykor-olykor autók érkeznek.

Utunkat már táblázás is jelzi, bár még ott jártunkkor nem volt teljes a kihelyezés, de 2024 nyarára már jól követhető állapotot ígértek.

Capo Fronte, avagy gravel túra a Rab sziget zöldebbik felén-9

A Kalifront, avagy Capo Fronte útvonal számos archeológiai pontot érintve halad a sziget eme erdős részén. Jelenleg a horvát nyelv mellett angolul vagy németül olvashatunk, illetve applikáció segítségével akár meg is hallgathatjuk az egyes pontok történelmét és jelentőségét. Ráadásul ezen pontok érintésével és végig hallgatásával pontokat gyűjtünk, melyeket végül a helyi idegenforgalmi hivatalban kisebb ajándékokra válthatunk be a gyerekek számára.

Útközben több ösvényt is látunk, melyek később táblázva is lesznek, ezek leginkább mountain bike-okhoz alkalmas útvonalak – az egész szigeten szinte minden ösvény legálisan használható kerékpárral is, ahol nem (Lopar részén), ott táblázással azt jelzik!

A sziget nyugati részéhez közeledve nagy drótkerítéshez érünk, melyen gyalogosan és kerékpárral könnyedén átjutunk – innentől még kevesebb gépjárművel találkozhatunk, de az erdészet embereivel így is szembetalálkozhatunk, szóval óvatosan!

A kerítés célja a nagy létszámú állatvilág (főleg szarvasok és fácánok) védelme, de ezen a területen a növényvilág eredeti állapotának visszaállítása is zajlik.

Rejtett öböl

A kerítéstől egyenes betonúton gurulunk lefele, melynek legvégén egy házikóhoz érünk, mely az erdészet tulajdonában van – sajnos sem inni, sem enni nem lehet itt. Viszont a bringákat letámasztva, gyalogszerrel egy keskeny ösvényen lejuthatunk a Szent Mária templom romjaihoz, mely közvetlen a tengerparton bújik meg a fák között, egy eldugott öbölben! Látványos pihenő hely, ahol érdemes elidőzni – fürdeni egyet a tengerben, enni pár falatot a hozott étkekből.

Capo Fronte, avagy gravel túra a Rab sziget zöldebbik felén-11

Miután visszakapaszkodtunk a bringáinkhoz, folytathatjuk utunkat, mely továbbra is betonon halad, míg nem érkezünk meg a korábbiakban már érintett Kampor részhez. Innen a már induláskor bebringázott tengerparti sétányon haladunk vissza Rabig.

Szükséges felszerelések

A túrára vigyünk magunkkal bőségesen ivóvizet, mert útközben nem lesz felvételi opció, és bár a sziget ezen részén sok az árnyék, már a tavaszi melegben is meg fogunk szomjazni bringázás közben.

Étkezni csak a városkákban lehet, turistaház nincs jelenleg, így valamennyi energiautánpótlás is legyen nálunk!

A túrára legalkalmasabb kerékpártípus a gravel, vagy egy emtb - az általunk rögzített és letölthető útvonal több helyen eltér a kitáblázott Capo Fronte útvonaltól, ami gravel kerékpárral nehezebben járható szakaszokat is tartalmaz!