Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten

Az Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten hossza 30 Km. Az útvonal szintemelkedése 600 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Horvátország területén található.

Kerékpártúra Baska felett

Túránkat a sziget déli részén szűkebb völgy végén, egy meseszép öbölben megbújó településről, Baškaról indítjuk – ideérkezésünkkor számoljunk azzal, hogy ami kevés parkolási lehetőség adott, az mind fizetős, és nyári szezonban nehezen találunk kora reggel kivételével szabadhelyet, illetve főszezonban sokszor nagy a tömeg, és a szigeten itt a legmagasabbak a szállásárak!

Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten-11

Panorámában nem lesz hiány

Indulást követően rögtön nagyjából 350m szint vár ránk, ami két részből áll össze: az első szakaszt betonúton tekerhetjük, miközben hol jobbunkon, hol balunkon, ahogy épp a szerpentin halad felfele a hegyoldalon, csodálatos panoráma látkép tárul elénk Baška városára és öböljének türkizkék vízére. A sík, szilárdútburkolatú út a Szent János templomig tart, ahol kezdetét veszi a mászás második szakasza. Klasszikus, sziklákból kirakott, 1-1,2 m széles ösvényen pedálozunk tovább. A pulzusunkat nem csak az emelkedő, de a kerekünk mellett húzódó meredek mélység látványa, a távoli öböl panorámája, és a szűk hajtűkanyarok emelik.

Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Közel 4 km megtétele után kezd ellaposodni alattunk a terep, majd egy kőkerítés kapuján átgurulva megérkezünk a helyiek által Hold-fennsíknak nevezett területre.

Ezt az enyhén hullámos területet növényzet alig borítja, az a kevés is ami van, fűszerű. A vörös talajt rengeteg fehér, karsztos kő borítja. Az ezekből készült kőfalak behálózzák a tájat - egyrészük az állatokat hivatott bentartani, mások a szelet fogják. Nagyon látványos rész ez is, igaz másként, mint az eddigiek voltak. A tengert most nem igazán látjuk körülöttünk.

Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten-8
Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten-5

Gurulás a tengerpartig

Kisebb és rövid mászások és lejtők maradnak mögöttünk, ahogy könnyedén haladunk előre, majd a dózert beton váltja a kerekeink alatt és egyre erőteljesebben kezd lejteni. Innentől legyünk fokozottan óvatosak, mert a tempónk nagy tud lenni, miközben az út szélén nincs korlát, csak mély szakadék – mellesleg lélegzetelállító látvány tárul elénk visszafele tekintve a völgyben, ha pillanatra megállunk a suhanás közben – és itt már szemből is érkezhet autó!

A bő 2 kilométeres száguldásunkat egy éles jobbos kanyart követően vaskos sorompó fékezi le, mely mögött már a főút húzódik. Sajnos innentől ezen az úton kell tovább gurulnunk, az autóforgalom mellett - szerencsére lefele, így a tempónk továbbra is könnyedén lesz gyorsabb…

Nagyjából 4 kilométer megtétele után térhetünk le a forgalmas útról, és kerékpárúton, majd dózerúton pedálozhatunk tovább. Mindkét oldaluknon a völgyet határoló hegygerincek magasodnak fölénk, miközben kellemes tempóban gurulunk lefele egészen tengerpartig. Itt mindenképpen érdemes picit csobbanni, hiszen túránk majdnem véget ért.

A tengerparti sétányon számos étkezési lehetőséget találunk, köztük a híres Tune House-t is, ahol például tonhalas burgert ehetünk.

A kör végpontjához előbb végig gurulunk az óváros tengerparti részén, majd rövid, de combos meredek kapaszkodó vár ránk, hogy ezt követően megérkezzünk a parkolóhoz.

Irány a Hold-fennsík, avagy látványos mtb túra a Krk-szigeten-3

Hasznos információk

Fontos megjegyezni, hogy az egész túraútvonalon szinte teljes egészében nincs árnyék, sem vízfelvételi lehetőség! Nyáron induljunk el korán, hogy elkerüljük a napszúrás esélyét! Tavasszal és ősszel viszont a fennsíkon erős szél fúj, ezt kalkuláljuk be! A kijelölt útvonalról nem ajánlott letérni, mert egyrészt a terep nagyon sziklás, és a szikláknak éle van, másrészt a helyi pásztorok nem lelkesednek a nyájat megzavaró turistákért.

Az útvonal teljesítéséhez legoptimálisabb egy emtb, vagy klasszikus mtb, de gravel kerékpárral is teljesíthető, ha az első, mászós szakaszt kompromisszumokkal tekered.