- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Mecsek vidéke eddig hegyikerékpáros szemszögből ismeretlen terület volt számunkra, az elmúlt hétvégén behoztuk ezt a lemaradást. Három napot töltöttünk a Középső-Mecsek tájain, felfedezve meredek emelkedőit, patakokban gazdag szurdokvölgyeit, tölgyeseit, bükköseit, forrásait és történelmi jelentőségű lelőhelyeit.
Jelenlegi túránkat a Pécsi-tó mellől indítottuk, majd eltekertünk Orfűig, ahonnan a zöld jelzésen, a Szuadó-völgyön keresztül közelítettük meg a Jakab-hegyet. A Jakab-hegyen találhatók a kivételes állapotban fennmaradt Pálos kolostor romjai, a Jakab-hegyi kilátó, valamint a szintén közelben lévő Zsongor-kő, ahonnan mesés panoráma nyílik Pécs felé.
A Jakab-hegyről hosszú, hullámzó lejtőzés vár arra, aki idáig feltekert, egy egész kicsi emelkedővel vissza, a Pécsi-tóig.
1. Túránkat a Pécsi-tó felett található Panoráma kempingből indítjuk, ahonnan a főútra jobbra kikanyarodva rövid lejtőzésbe kezdünk.
2. Hogy amennyire csak lehet elkerüljük az aszfalt utat, a lejtő alján, a Jurta étteremmel szemben, a kék kör turistajelzésnél bekanyarodunk jobbra, majd egy rövidebb emelkedős erdei szakasz után kibukkanunk a 6604-es főútra, amely alapvetően Pécsre vezet. Itt balra kanyarodva kb. 2 km után jobb kéz felé bekanyarodunk az erdőbe és a zöld jelzésen a Szuadó-völgyben elkezdünk felfelé tekerni.
3. Mi éppen egy nagy esőzés után jártunk itt, ezért a sáros és csúszós-törmelékes néhol meredekebb terepúton küzdelmes volt a felfelé jutás. Az út kisebb lankás megszakításokkal kitartóan emelkedik felfelé, a tetőn a két nyomos út lassan eggyé szűkül, majd egy-egy csalános szakaszon áttekerve lassan megérkezünk a Jakab-hegyre.
4. A Jakab-hegy tetején egy lapos füves mező fogad, melyet szemlátomást egész jól karbantartanak. Innen nem messze találjuk a Pálos kolostor romjait, a Jakab-hegyi kilátót és a Zsongor-kő kilátópontot. A sok látnivaló miatt érdemes itt tovább időzni, pihenni egy kicsit, majd megkeresve a kék jelzést, nekiindulni a lejtőzésnek.
Galériáért katt a képre!
5. A kék jelzésről sehol sem kell letérni, a jó kis lejtőzés után ugyanarra az aszfaltútra érünk ki, amelyről a rövid erdős szakasz után balra kikanyarodtunk. Amint elérjük az ösvényt, jobbra bekanyarodunk a kék kör jelzést követve és nemsokára ismét a Jurta étteremmel szemben, kiérünk az erdőből. Innen már csak egy kis aszfaltos emelkedő és máris megérkezünk a kiinduló pontunkra, a Panoráma kempinghez.
Tipp: ha az aszfaltúton továbbtekerünk, az út jobb oldalán hamarosan megpillantunk egy jó kis hamburgerezőt (Árnyas Part Büfé, Orfű), ha megéheztünk itt érdemes pótolni az elvesztett kalóriát (hamburger menü 1500 Ft), vagy a túlparton a C Szektorban a Horgász Büfében pisztrángot vagy hekket ehetünk.
Tesztkerékpárjainkat ezúton is köszönjük a Decathlonnak! Nézzük hogyan is viselkedtek a kerékpárok a szélsőségesen sáros viszonyok között:
Alu vázzal, 29"-es kerékmérettel és ritka, bütykös mintázatú külső gumival érkezett hozzánk ez a mutatós modell, mely utóbbi a sárban való hatékony haladásra kifejezetten alkalmassá tette. Annak ellenére, hogy az XC 900-assal szemben kevesebb áttétellel rendelkezik (SRAM PG1103 kazetta 11 lánckerékkel: 11/42 fogkiosztással), a kerékméret és a szerencsés külsőgumi adottsága révén kipörgés nélkül vette a felfelé mászás akadályait. Ami viszont meredekebb emelkedőkön kibukott, az a relatív nagyobb súly és a szűkebb skálájú lánckeréksor: ezekben az esetekben a legnagyobb 42-es lánckerék használata ellenére is előfordult, hogy némi küzdelem után, de végül le kellett szállni a nyeregből. A lefelék viszont igazán élvezetesek voltak, a nyereg kifejezetten kényelmes, a kerékpár igen jól irányítható és az Exkluzív Sram Level T hidraulikus tárcsafékek kifogástalanul működtek, valamint a SRAM GX váltó is mindig pöccre odatette a láncot, ahova kell.
Ami ennek a kerékpárnak abszolút különlegessége, az az egyedi SWITCH & RIDE szerkezet: 3 kerékmérettel kompatibilis MTB váz. Azaz egyéni igényektől függően választható hozzá 27,5", 27,5"+ vagy 29” méret!
A kerékpár első ránézésre is kellemes benyomást kelt. Szépen kidolgozott karbon váz, jó minőségű festés. A vázba integrált nyeregcső bilincs érdekes újítás. A váltást a SRAM GX Eagle 1x12 végezte (Sram XG1275 kazetta 12 lánckerékkel: 10/50 fogkiosztással), gyorsan, pontosan, gond nélkül még sárban is. Az Exkluzív Sram Level T hidraulikus tárcsafék is hibátlanul végezte a dolgát. A kiegészítők a Decathlon saját márkás termékei: alu kormány, alu kormanyszár, amely talán ehhez a vázmérethez kicsit rövidnek bizonyult, ugyanis lefelé kicsit "ideges" volt az irányítás, amit azért meg lehetett szokni. A karbon nyeregcső nagyszerűen hozzájárult a komfort érzethez a buckás/göröngyös terepen. A nyereg (Rockrider XC/AM) szintén saját márka, meglehetősen kényelmes szinte semmilyen plusz állitgatást nem igényelt. A 100 mm-es ROCKSHOX REBA RL villa kormányról lokkolható, így a markolat váltót használóknak azonnal kézre fog esni. A Mavic Crossmax Tubeless Ready kerekek (27,5") átütő tengelyesek, ezzel is növelve a merevséget. Egyedüli hátrányként a külső gumi túl sűrű és apró mintázottságát, illetve keskenységét említenénk meg, amely néha nehezebben talált fogást a talajon. Összeségében egy kellemes és könnyű XC kerékpárnak tartjuk, melyet versenyzésre is ajánlunk.