Látványos mtb túra a Rab-szigeten

A Látványos mtb túra a Rab-szigeten hossza 20 Km. Az útvonal szintemelkedése 310 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Horvátország területén található.

Rab sziget legészakibb részén, Loparban egy igazán látványos, részben nehéz, de túlnyomó részt könnyen teljesíthető útvonalra csábítunk. A letölthető útvonal az Espario és Frux névre keresztelt útvonalak ötvözése – a bejáráskor még egyik sem volt kitáblázva, de már a táblákat tartó oszlopok a helyükön álltak, így későbbiekben a jelzéseket követve is tájékozódhatunk!

Látványos mtb túra a Rab-szigeten-1

Az első kihívás

Utunk a lopari kikötőtől indítottuk, ahol bőven akad parkolóhely - illetve ha Krk szigetéről érkeznénk, vagy oda tartanánk, a komp ide köt ki és innen indul. A sziget ezen része, pontosabban a település nem a legszebbek közé tartozik – valahogy hiányzik belőle az a kisugárzás, ami Rabban benne van - de a táj kárpótol majd minket.

Rövid aszfalton és földúton tekerés után, magunk mögött hagyva a települést megérkezünk az első kemény kihíváshoz. Egy nagyobb, öklömnyi méretű kövekkel teli, 10% feletti, néhol 20%-os meredekségű dózerúton kell felkapaszkodnunk a hegytetőre, ami nagyjából 150m szintet jelent, hozzávetőlegesen 2 km-es távolságon. Itt nagy előnyt jelenthet egy ebike megléte, máskülönben ne legyünk rest, és toljuk a bringánkat – szükség lesz még az energiánkra később is!

A hegytetőre érve fáradtságunkat és közdelmünket feledteti a látvány. A platószerűen kitárulkozó tetőn elszórtan olajfák és ciprusok alkotnak zöldfoltokat a vöröses barna talajon, amit kisebb-nagyobb méretű fehér kövekkel hintettek be. Távolban a tenger látképe kéklik, szinte bármelyik irányba nézel.

Látványos mtb túra a Rab-szigeten-3

Bringázás a látványos platón

Innen könnyedén tekerhető dózerúton haladhatunk tovább, hol kicsit lefele, hol picit felfele. Röviddel a plató elérését követően nagyobb mezőn találjuk magunkat, ahol a karsztosodásról olvashatunk tájékoztatót (horvát, német és angol nyelveken), majd mindezeket valójukban is megtekinthetjük, hiszen hatalmas karsztformák emelkednek ki a fűből.

Az út hamarosan egy elágazáshoz ér, ahonnan mi jobbra tartunk. Innen, ahogy a sziget több más pontján is, egy Ante Premuzic természetjáró által készített ösvényen tekerhetünk tovább – Premuzic úr a két világháború között épített számos ösvényt Horvátországban, melyek közül a legismertebb a nevét hordozó, a Velebitekben található Premuzic Trail. Az ösvény nagyjából 1-1,5 m széles, kisebb-nagyobb kövekből van kirakva, így az össztelós mtb kerékpár igazi kincs itt, de nem annyira vészes, hogy akár egy teleszkópos és szélesebb gumiköpennyel szerelt gravel kerékpárral ne tekerhetnénk végig rajta.

Az ösvény igazi mediterrán környezetben halad, olajfák és karsztsziklák között, egy ideig enyhén lejtve, majd egyre jobban begyorsulunk, míg végül egy betonútra érünk.

Innen éles jobbos fordulattal kezdetét veszi a második igencsak nehéz emelkedő: nagyjából 1 kilométeres szakaszon közel 100 méteres szintemelkedés vár ránk, 8-20% meredekségű részekkel teletűzdelve.

Látványos mtb túra a Rab-szigeten-5

Lélegzetelállító lejtmenet a tengerhez

Felérve a betonút apránként elfogy alólunk és kellemes dózeren követhetjük az útvonalat, mely visszavisz minket a korábbiakban említett elágazáshoz.

Innen csak párszáz méterre olyan látvány vár, amitől garantáltan meg fogsz állni! Úgy 130 méternyi szinttel a lábaid alatt kéklik a tenger, míg a sziklás és meredek hegyoldalon kacskaringózva elindul lefele a keskeny ösvény. A panoráma lenyűgöző – egyszerre akarsz máris csapatni lefele, és nézni még ezt a szépséget.

Az ösvény, mint minden más ösvény a szigeten a gyalogosoké is, így a lefele gurulás során legyünk kellően óvatosak, bár a kövekből kirakott úton nagy tempóra nem igazán kell számítani.

Tempótól függően 10-15 percen át jobbunkon a tenger látványa lesz meghatározó, majd lassan beérünk a fák közé, ahol aztán megérkezünk egy kemping kapujához. Guruljunk át rajta, és jobbra tartva guruljunk le a homokos tengerpartra, ahonnan már csak pár perc aszfaltos gurulás a kiindulási pont! Persze, csak miután picit megmártóztunk a vízben!

Szükséges felszerelés

Túránkra mindenképpen bőséges ivóvizet vigyünk magunkkal, mert útközben nincs felvételi lehetőség!
A túrára legalkalmasabb eszköz egy emtb, vagy normál mtb – gravel kerékpárral is teljesíthető, de egyes szakaszai kemény kihívást jelentenek a vékonyabb gumiknak!