Maluzsina vadregényes völgye

A Maluzsina vadregényes völgye hossza 19.5 Km. Az útvonal szintemelkedése 350 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Szlovákia területén található.

Az Alacsony-Tátra északi lábánál fekvő Maluzsina (Malužina) bányásztelepülés központjából indul ezen túránk. Az 1800-as évek elején rezet bányásztak a környező hegyoldalakban, melyek nyomai ma is fellelhetőek mind az építészetben, mind a természetben.

Utunk két részre bontható: az első cirka 9 kilométeres fele komótosan és folyamatosan emelkedik, míg a maradék fele a kiindulási pontig lejt - így számolhatunk azzal, hogy az utolsó kb 9 kilométer kb 20 perc alatt letudható.

Maluzsina vadregényes völgye-4
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Vadregényes erdőben kapaszkodunk felfele

Betonozott úton, a zöld C jelzést és a Boca-patakot követve jutunk ki a házak közül. A víz csobogása, a vadregényes és sűrű fenyves erdő, a moha szőnyegekbe öltöztetett sziklák, és a civilizáció hiánya különleges hangulatot kölcsönöz túránknak.

Útközben elvétve elhaladunk egy-egy több száz éves faház mellett, melyek egy olyan kor emlékét őrzik, amikor az ember teljesen magára volt hagyatkozva a vad természet közepén, és a fakitermelés és bányászat volt a fő munkakör a vidéken. Ez utóbbira utalóan egy korábbi bánya bejáratát is láthatjuk közvetlen az út mellett, ahova vezetett túra keretében le is mehetünk – a völgy bejáratánál levő kempingben lehet foglalni időpontot, a túra fizetős és nagyjából 20 percig tart.

Egy Y-elágazásban jobbra haladva kerekeink alatt a betont dózer váltja, majd megérkezünk a tengerszint feletti 1004 méteres magasságban fekvő Chorupné nevű helyre, ahonnan csodás panoráma nyílik visszafele, a Maluzsina-völgyre, ahonnan érkeztünk.

Tovább haladva kezdetét veszi a könnyed gurulás... A Malužinský Tajch tóig – ami nem is igazán tó, hanem egy víztározó – dózeren, majd onnan ismét betonon haladhatunk. A korábbiakban érintett Y-elágazásba érve már ugyanazon az útvonalon haladunk visszafele, melyen a túránkat elkezdtük.

Maluzsina vadregényes völgye-2
A tucatnyi bánya egyike, közvetlen az út szélén
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Akár családok számára is teljesíthető

A túra könnyű, akár sportosabb családok számára is teljesíthető, hiszen nincs benne sem meredek, sem keskeny és kitett szakasz.

Teljesítéséhez a legideálisabb választás egy gravel, vagy egy ballonosabb gumival szerelt trekking kerékpár, de terepkerékpárral sem lesz megerőltető.

Vizet és ennivalót vigyünk elegendő mennyiséget magunkkal, mert útközben egyiket sem fogunk találni - forrás csak a völgy elején található.

Térerő csak a völgy elejében van!

Kerékpárral a Liptó-régióban-9
The activity is implemented with the financial support of the Ministry of Tourism and Sports of the Slovak Republic