- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az erőd Európa harmadik legnagyobb katonai erődje, Antwerpen és Verdun után. A Krími Háború idején Ferenc Jóska kicsit megorrolt a cárra, ezért védekezésül elhatározta, hogy hatalmas erődöt épített, hogy a jövőben jobban tudja védeni a birodalom határát. Nagyszerű ötletnek tűnt, kár, de az eredeti célját nem igazán tudta betölteni, a lassú építkezés, az elszálló költségek, a birodalom széthullása, és az ipari fejlődés miatt. Ismerős történet...
Az építkezés 1871-ben el is kezdődött meg és végül az első világháború kitörése napján a külső gyűrű kerülete 45 km volt, és 17 főbb erődítményből állt. Ezen kívül 14 állandó ágyúállás, állandó futóárok és 2 állandó gyalogsági bázis volt. A belső védelmi rendszer 21 erődítményből állt. A háború kitörésének napján az erődben 128 ezer fős helyőrség, 14 500 ló, 1022 ágyú és 4000 kocsi volt. A tényleges háborús készenlétet a tervezett 75%-ára becsülték. (forrás Wikipedia)
A kerékpárutunkat a belvárosból indítjuk, a San nevű folyó partjáról. A várost hamar magunk mögött tudhatjuk és felkanyarodunk a dombokra, ahol ligetes tájon haladunk keresztül. Az útvonal több nagyobb erődítményt köt össze. A VIII, IX, X, XI első XII-es számú. Ezek közül a XII-es a legnagyobb és legjobban fennmaradt, a rossz hír az,. hogy pont ezért múzeumként üzemel és csak jeggyel látogatható nyitvatartási időben. A többi közül 1-2-t fel tudunk fedezni, de elég romos állapotokban vannak. A legtöbbjüket viszont folyamatosan újítják fel, várhatóan hamarosan eredeti pompájukban tekinthetők meg.
A kerékpárút főleg aszfaltos, egyetlen egy szakasz gátol meg minket abban, hogy országúti kerékpárral végigjárjuk. A XIII-as erőd előtt és után mezőgazdasági utakon kell haladnunk.