- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A tókerülő napunk után úgy gondoltuk, ismét bemerészkedünk az erdőbe, megnézni, hátha szikkadt valamit a talaj. Nos, ennek a túrának a "Mecseki ragadós" nevet is adhattuk volna, hiszen sok helyen olyan tapadós volt a sár, hogy a kerék szinte helyben forgott. Emellé a körülmény mellé társul a viszonylag rövid távhoz (25,19 km) egy extra szintemelkedés (810 m), amit bizony a sok emelkedő alatt bőven meg is éreztünk.
Az útvonal a Középső-Mecsek egyik legszebb völgyén, a Nagy-mély-völgyön keresztül halad végig, igaz nem könnyű terepen, de minden nehézsége ellenére igazán megéri.
Ezt a túrát kifejezetten azoknak ajánljuk, akik szeretik a kihívásokat, a kemény emelkedőket, patakos átkeléseket és akkor sem rettennek meg, ha a kerékpárokat néha tologatni vagy kidőlt fatörzsek felett emelgetni kell.(Mi szóltunk! ;) A Szerk.)
1. Ismét Orfűről, a Panoráma kempingből indulunk. Ahogy a kempingből kigurulunk, jobbra fordulunk a már jól ismert Dollár úton. Lejtővel kezdünk, aztán viszonylag sík aszfaltúton a Pécsi-tó mellől áttekerünk az Orfűi-tóhoz. Ahogy a tavat elhagytuk, bekanyarodunk balra, a Mecsek Háza felé. A Mecsek Háza mellett egyenesen eltekerünk hegynek fel és nekifutunk az erdőbe csatlakozó zöld jelzésnek.
Galériáért katt a képre!
2. A zöld jelzés már az elején masszívan emelkedni kezd és lendületéből szinte semmit sem veszít, míg Vágotpusztára fel nem érünk. Kb. fél úton a Lóri kulcsosház mellett haladunk el, ám itt a keskeny benőtt ösvény helyett egy dózerutat választunk (mindkét út ugyanoda visz), ám ez az út is az aktuális sár miatt, éppenhogy csak tekerhető.
3. Végül Vágotpuszta lakatlan kis falujához kibunkkanva a terepút végre könnyebbre vált és némi sárpiszkálás után máris tudjuk folytatni az utunkat. A faluból kiérve, balra fordulva a zöld kör jelzésen, a Kecske-hát felé gurulunk tovább és szó szerint gurulunk, mert végre egy jó kis lejtőzés következik. Ahogy a lejtő aljára érünk, innen már a piros jelzést kell tovább követnünk, amely a Nagy-mély-völgybe vezet. A piros jelzést kicsit keresgélni kell, mivel egy patakon kell hozzá átkelni és nem teljesen egyértelmű, hogy merre kell tovább menni. Ha viszont átverekedtük magunkat a növényzeten, akkor máris feltűnik keresztben az ösvény, amelyen jobbra fordulva a piros jelzés is látható lesz már valamelyik fán.
Galériáért katt a képre!
4. Innentől fogva a patak vonalát követjük és ez már bizony maga a Nagy-mély-völgy. Eleinte könnyen tudunk kerékpárjainkkal haladni, majd amikor szűkül a völgy az ösvény egyre kitettebbé válik, néhol el is tűnik és a vízben a kövek között megy tovább. Ezen a szakaszon kis kellemetlenség vár emiatt, mert nem nagyon tekerhető, sőt később is több kidőlt fával találjuk magunkat szemben. A Nagy-mély völgy amúgy a Melegmányi-völggyel fut párhuzamosan, ahol szintén sok a látnivaló, források és barlangok követik egymást. A Nagy-mély-völgyben pl. látható a Mésztufa vízesés és a Mély-völgyi-barlang bejárata, kicsivel feljebb pedig elérjük a Kánya-forrást is, ahol kulacsainkat újratölthetjük.
Galériáért katt a képre!
5. A Kánya-forrás után még mindig felfelé tekerünk, bármennyire is szeretnénk már kijutni a völgyből az út egyre csak emelkedik. Hamarosan azért kibukkanunk a keresztben futó kék jelzésre, amelyen jobbra fordulunk. Itt egy "beetető" kis lejtő után az út újra emelkedni kezd. Szerencsére ekkor már tényleg nincs sok a mászásból, az emelkedő lassan lejtőre vált: először keresztezzük a zöld jelzést, majd a sárga jelzést, de mi csak gurulunk tovább a kéken, egészen a Büdöskúti Kulcsosházig. Itt egy éles jobb kanyarral a sárga kereszten gurulunk tovább, amely szintén egy elég élvezetes lejtő.
Galériáért katt a képre!
6. A sárga kereszten egészen addig gurulunk, amíg ki nem érünk a 6604-es főúthoz, ám szerencsénk van, mivel a sárga kereszt a főúttal párhuzamosan halad az erdőben tovább. Tehát ezen a ponton jobbra fordulunk és eleinte egy aszfaltos szakaszon tekerünk tovább, amely jobbra kanyarodik, mi pedig balra letérünk róla (számunkra egyenesen tovább) az erdőbe a fák közé. Az út itt lassan összeszűkül és egy egynyomos köves single-trail lesz belőle, a végén kisebb leléptetővel. Egész hosszan lehet itt még lejtőzni, aztán egy füves mezőn átgurulva már meg is érkezünk Orfű határába. Innen balra, egy meredek aszfaltút szakaszon felfelé kitekerünk a 6608-as számú főútra és szépen begurulunk Orfűre. Elhaladunk az Orfűi- és a Pécsi-tó mellett újra, majd visszaérkezünk kiindulási pontunkra, a Panoráma kempinghez.
Tipp1: ha tombol a nyári meleg, érdemes még egyből az Árnyas Part Büfé melletti szabadstrandra elgurulni és megmártózni a tóban!
Tipp2: ha szeretnétek egy jót enni, válasszátok a parton az Árnyas Part Büfét (hamburger, palacsinta...stb.) vagy vele átellenben a túlparton a Horgász Büfét a C Szektorban!
Rockrider XC 500
Alu vázzal, 29"-es kerékmérettel és ritka, bütykös mintázatú külső gumival érkezett hozzánk ez a mutatós modell, mely utóbbi a sárban való hatékony haladásra kifejezetten alkalmassá tette. Annak ellenére, hogy az XC 900-assal szemben kevesebb áttétellel rendelkezik (SRAM PG1103 kazetta 11 lánckerékkel: 11/42 fogkiosztással), a kerékméret és a szerencsés külsőgumi adottsága révén kipörgés nélkül vette a felfelé mászás akadályait. Ami viszont meredekebb emelkedőkön kibukott, az a relatív nagyobb súly és a szűkebb skálájú lánckeréksor: ezekben az esetekben a legnagyobb 42-es lánckerék használata ellenére is előfordult, hogy némi küzdelem után, de végül le kellett szállni a nyeregből. A lefelék viszont igazán élvezetesek voltak, a nyereg kifejezetten kényelmes, a kerékpár igen jól irányítható és az Exkluzív Sram Level T hidraulikus tárcsafékek kifogástalanul működtek, valamint a SRAM GX váltó is mindig pöccre odatette a láncot, ahova kell.
Ami ennek a kerékpárnak abszolút különlegessége, az az egyedi SWITCH & RIDE szerkezet: 3 kerékmérettel kompatibilis MTB váz. Azaz egyéni igényektől függően választható hozzá 27,5", 27,5"+ vagy 29” méret!
Rockrider XC 900
A kerékpár első ránézésre is kellemes benyomást kelt. Szépen kidolgozott karbon váz, jó minőségű festés. A vázba integrált nyeregcső bilincs érdekes újítás. A váltást a SRAM GX Eagle 1x12 végezte (Sram XG1275 kazetta 12 lánckerékkel: 10/50 fogkiosztással), gyorsan, pontosan, gond nélkül még sárban is. Az Exkluzív Sram Level T hidraulikus tárcsafék is hibátlanul végezte a dolgát. A kiegészítők a Decathlon saját márkás termékei: alu kormány, alu kormanyszár, amely talán ehhez a vázmérethez kicsit rövidnek bizonyult, ugyanis lefelé kicsit "ideges" volt az irányítás, amit azért meg lehetett szokni. A karbon nyeregcső nagyszerűen hozzájárult a komfort érzethez a buckás/göröngyös terepen. A nyereg (Rockrider XC/AM) szintén saját márka, meglehetősen kényelmes szinte semmilyen plusz állitgatást nem igényelt. A 100 mm-es ROCKSHOX REBA RL villa kormányról lokkolható, így a markolat váltót használóknak azonnal kézre fog esni. A Mavic Crossmax Tubeless Ready kerekek (27,5") átütő tengelyesek, ezzel is növelve a merevséget. Egyedüli hátrányként a külső gumi túl sűrű és apró mintázottságát, illetve keskenységét említenénk meg, amely néha nehezebben talált fogást a talajon. Összeségében egy kellemes és könnyű XC kerékpárnak tartjuk, melyet versenyzésre is ajánlunk.