- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
...a Visztula kerékpárút koncepciója mintegy két évtizeddel ezelőtt született meg, hogy aztán hamarosan a feledés homályába vesszen.
2014-ben a Visztula-útvonal ötlete ismét felbukkant, ezúttal egy merész projektben, amely egy Kis-Lengyel Vajdasági kerékpárút-hálózatot hozott létre, ahol a Visztula-útvonal az egyik fő útvonallá vált. A projekt szerint a Visztula-partok mentén kellett volna vezetnie, amelyek a tetején aszfaltutakat kaptak volna, és - ahol ez nem lehetséges - a folyó mellett vezető, kis forgalmú közutak mentén tervezték volna. Más szóval – az elmúlt évek során épült osztrák vagy német hosszú távú kerékpárutak másolata.
Őszintén szólva, amikor először hallottam erről az ötletről a WinterTravel 2014-en, nagyon szkeptikus voltam. Nem ez volt az első kerékpárút-koncepció, amit életemben láttam. Mindegyik lenyűgöző volt - amíg csak egy koncepció volt. A megvalósítás azonban gyakran csak néhány útvonaljelző táblára korlátozódott, és - ennyit a "kerékpáros infrastruktúráról". Ne értsetek félre - szeretek terepen tekerni, de nincs szükségem arra, hogy mások jelöljék ki őket helyettem. Végül is a kerékpározás a szabadságról szól, és amúgy is nagyjából bárhol tekerhetek, ahol csak akarok, talán a nemzeti parkok kivételével. A "mindenki számára" tervezett hosszú távú kerékpárutaknak azonban ennél kifinomultabbnak kellene lenniük, különösen, ha a kerékpározás népszerűsítésére akarjuk használni őket. Így született meg a Velo Małopolska projekt, kemény követelményekkel és irányelvekkel, amelyeket a kerékpáros turizmus nagyszerű megközelítése jellemez - a fő útvonalaknak aszfaltozott felülettel kellett rendelkezniük, síknak kellett lenniük, a szokásos autóforgalom nélkül, és úgy kellett megtervezni őket, hogy a lehető legrövidebb úton kössék össze Kis-Lengyel Vajdaság főbb városait, miközben festői kilátást kínálnak. Más szóval, szilárd és robusztus gerincként kellett szolgálniuk a helyi turistautak számára, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy a főútvonalak 20-30 kilométerre lévő látnivalókat is megnézhessék. Gyönyörű koncepció, nem?
Képzeljék el a meglepetésemet, amikor közel egy évvel ezelőtt elmentem Szczucinba az első felderítésre. Meg akartam nézni, hogy ezeket az elképzeléseket mennyire sikerült átültetni a valóságba. Rögtön az elején rábukkantam egy kész 30 kilométeres aszfaltútra, amely majdnem közvetlenül a Małopolska (Kis-Lengyel Vajdaság) üdvözlő tábla után kezdődik - ami sajnos már nincs ott, pedig most mindenképpen szükség lenne rá egy kerékpáros szimbólumra. Ebben a pillanatban megnyerték a bringás szívemet. Szó szerint minden egyes építőbrigádot, akivel az útvonalon találkoztam, meg akartam hívni egy italra. Azóta a Visztula kerékpárút teljes Małopolska szakaszán többször végigmentem, különböző napszakokban és évszakokban. Éjszaka egészen csodálatos, csak vigyünk magunkkal egy jó lámpát és egy kis társaságot. Minden alkalommal meglepődtem, mint egy gyerek karácsonykor, amikor megláttam az útvonal egy új szakaszát, amely a Małopolska régió önkormányzata által koordinált projektnek köszönhetően épült.
Talán azt kérdezzük magunktól- rendben, de vajon a VCR-nek vannak-e hibái? Természetesen... Elsősorban az, hogy még nincs befejezve. Az útvonalból még hiányzik több kerékpáros szervizhely, a Niepołomice településen átvezető szakasz és néhány (a folytonosság szempontjából sajnos kulcsfontosságú) szakasz Krakkó előtt és után. Összeségében úgy 15 km-t kell megtennünk jelenleg alsóbb-rendű autóutakon, de az ígéretek szerint 2022 tavaszára ezek a hiányzó kerékpárút szakaszok is megépülnek.
A VCR azon szakaszait, ahol biztonságosan lehet közlekedni, ezen a térképen bit.ly/mapaWTR találhatod a fekete és szürke színek jelölik az aszfaltos utakkal ellátott, elkészült szakaszokat.
Az utazást a VCR mentén Małopolska és Szilézia határától - Jawiszowicéből - ajánlatos kezdeni. Krakkóból Brzeszcze-Jawiszowice állomásra vonattal lehet eljutni. Jawiszowicéből Oświęcimbe a Brzeszcze festői tavain (Natura 2000 terület) keresztül juthaunkt el, amelyek elhanyagolható forgalmú helyi utakon vezetnek. Oświęcimben az útvonal a Soła folyó (sajnos macskaköves) töltésein már meglévő gyalog- és kerékpárutakon vezet, néhány hiányzó részt is kiépítettek - szerencsére aszfaltburkolattal -, hogy teljes legyen az útvonal. Ennek köszönhetően az egész városon keresztül tekerhetünk, miközben elkerülhetjük a járműforgalmat. Ez az út a Visztula folyó feletti hídhoz vezet, ahonnan a folyó jobb partjára juthatunk, ahol aszfaltos út húzódik a horizontig. Itt kezdődik az igazi kerékpározás is, egy olyan útvonalon, amely pontosan az összes irányelv és projektfeltétel szerint épült. Sima, sík, zöld, csendes és gyönyörű az év bármely szakában.
És már jelentős tapasztalattal rendelkezem, hiszen 5 éve használom a Tyniec útvonalat minden nap a munkába járásom során. Ez az idilli útvonal - amelyet csak néhány kilométernyi ideiglenes burkolatú út szakít meg, Kamieńba vezet, ahol két út közül választhatunk: vagy követjük az aszfaltos utat, ahogy a táblák is mondják, vagy felpattanunk a "Drogowiec" kompra , és a jobb, sokkal könnyebb partra jutunk, hogy a Łączany gátra menjünk. Onnan a gát melletti, elhanyagolható forgalmú helyi utakon, valamint magára a gátra épített utakon lehet Skawinába menni. Jelenleg a VCR "nyugati" része a Skawinka folyó felett átívelő gyaloghídon végződik, amelyet hamarosan üzembe helyeznek. Ha messzebbre tervezel tekerni, használhatsz egy "kerülő" GPX-et, amely ideiglenesen Krakkón keresztül, majd Niepołomicén és a Niepołomicei erdőn keresztül Chobotba vezet, a szokásos utak mellett. Ott visszaugorhatsz a töltésekre, és megtalálhatod a VCR következő befejezett részének első jeleit, amelyet "keleti" szakasznak fogunk nevezni. A kavicsos út ne szegje kedvedet, mert mindössze talán 300 méter hosszú, hamarosan sima aszfaltútba fordul, amely lehetővé teszi, hogy ismét gyorsan haladjunk.
A sima út átvezet Ispinán (ahol a híd melletti első szervizponton megpihenhetsz) és Groblán, ahol vissza kell térned a helyi utakra. Az út egy hídhoz vezet Uście Solne-ban - ahol a jövőben megtalálod a tervezett Velo Raba útvonalat. Ott visszatérhetsz a folyópartra. Nem vagyok benne biztos, de talán ez a kedvenc szakaszom a VCR "keleti" szakaszán, hihetetlenül festői kilátással a Visztula folyó zöld kanyarulataira, vadregényes strandokra és a magas, jobb partján, Koszyce közelében található szélturbinákra. A töltések mentén vezető aszfaltút Wietrzychowicébe vezet, ahol a városközponton kell áthaladnunk. Itt meg is állhatsz egy kicsit, és a helyi boltokban feltöltheted a készletedet. Az útvonalat követve hamarosan a Dunajec folyón közlekedő ingyenes komphoz jutsz, amely egész évben üzemel, nyáron reggel 6:00 órától este 8:00 óráig, más évszakokban este 6:00 óráig. A folyón való átkelés után egy több kilométeres szakasz következik Powiśle Dąbrowskie festői és nyugodt falvain keresztül, ahol a közeli Zalipie szellemét érezhetjük, amely Ujście Jezuickie-be vezet. Én személy szerint azt ajánlom, hogy menjetek el a kompátkelőhöz, amely valószínűleg az egyetlen Lengyelországban, amely két folyó -a Dunajec és a Visztula - torkolatánál található. Ha azonban már unjátok a kompokat, kövessétek a WTR táblákat a töltésekhez, hogy élvezzétek a 30 kilométeres összefüggő kerékpárút-szakaszt a szczucini célba érkezésig. És aztán?
Ha vissza szeretne térni Krakkóba, javaslom, hogy vacsorázz és éjszakázz Szczucinban, hogy reggel meg tudd látogatni az Útépítő Múzeumot, majd utána pattanj kerékpárra és térj vissza a Powiśle Dąbrowskie erdőkön és falvakon keresztül (ezúttal feltétlenül látogass el Zalipie-be) az otfinówi komp felé. Kelj át a Dunajec folyón, és máris megtalálod a Velo Małopolska hálózat következő útvonalát - Velo Dunajec. Kövesd az útvonalat Bogumiłowicébe, ahonnan kevesebb mint egy óra alatt vonattal visszatérhetsz Krakkóba, vagy válts át a Velo Metropolis útvonalra (az Euro Velo4 Małopolska része), amely a leggyorsabb útvonal Niepołomicébe.
A Kis-Lengyel Vajdasági kerékpáros érdekességek legnagyobb tudója Járek Taranski, aki a Velo Malopolska web-, és Facebook oldal szerkesztője. Az általa készített térképen azt is láthatjátok melyik szakasz különálló kerékpárút(fekete), melyik alacsony forgalmú autóút (szürke), melyik szakasz van építés alatt (sárga) és melyik a tervezés fázisában (lila).