Új söldeni felvonó
Tavaly decemberben a Gaislachkogl vadonatúj, high-tech síliftjével a Söldeni Felvonótársaság a világ egyik leglátványosabb hegyi felvonóját helyezte üzembe. A technikailag és építészetileg is egyedülálló szerkezet meggyőzően működött az első szezonjában.
81926-S-lift.jpg
A két évig tartó, alkalmanként lehetetlen időjárási viszonyok között folytatott építési munkálatokat követően 2010 decemberében jött el az idő: az új Gaislachkogl-felvonó megkezdte első szezonját. Az egyedülálló csúcstechnikát képviselő felvonó a világ legmagasabban fekvő függőfelvonóját és a legnagyobb teljesítményű nyolcszemélyes kabinos felvonóját kapcsolja össze egyetlen létesítménnyé. A hegyállomáson található pillér méreteit tekintve, a világ egyik legnagyobb - felvonóknál használt - tartóoszlopa.
12 perc alatt 3000 méter magasra
A kabinos felvonóval mindössze 6-7 perc alatt juthatunk fel a futurisztikus völgyállomásról a 2174 méter magasan található - szintén rendkívül látványos - középállomásra. Innen egy függőfelvonó szállítja tovább az utasokat, amelynek kabinjában 30 férőhely található. Ez a felvonó 5,5 perc alatt ér fel a 3040 méter magasan található hegyállomásra. A függőfelvonó esetében három huzal játszik szerepet, két drótkötél a kabinokat tartja, míg a harmadik sodronnyal húzzák a kabinokat. A felvonót három hatalmas pillér tartja, amelyek egymástól 1200 méternyire találhatóak. Mindemellett a szállítókapacitás is lenyűgöző: elméletben a maximális kapacitás 3600 fő az első és 1200 fő a második szakaszon, a várakozási idő már a múlté. A sílift állítólag 100 km/h-s szélig működőképes. (De igazából kinek van kedve ilyen szélben síelni? Biztosan kockára fagynánk a pályán.. a Szerk.)
81926-Hangulat.jpg
Egy további újdonság a Doppelmayr részéről: a különleges mentési technika. A söldeni függőfelvonó az első olyan, amelynél az utasoknak nem kell elhagyniuk a kabint az esetleges evakuálás során. (arról ugyan nem szól a fáma, ha esetleg a generátor és a tartalék generátor is leáll, mi történik az utasokkal? a Szerk.) A Gaislachkogl-felvonó építése a legnagyobb Ausztrián belül megvalósított projekt a Doppelmayr cég történelmében. A Söldeni Felvonótársaság összesen 36 millió eurót költött az új felvonókra. Többek között talajkiegyenlítő hidraulikus talpakat is alkalmaztak, mellyel az esetleges globális felmelegedés során felpuhuló talajegyetlenségeket ki lehet korrigálni akár 3000 m-es magasságban is, így az épületek és az oszlopok a helyükön maradnak. Minden talapzat és torony ezen technológiával készült. Továbbá 3 év alatt megépítették a világ legmagasabban fekvő víztározóját, amely 2919 m magasan fekszik, hóágyúzáshoz használják, és a kapacitása 415 000 m3 víz befogadására alkalmas.
A technikai újdonságok mellett a három állomás és a két felvonó újjáépítését a söldeniek arra használták fel, hogy tovább növeljék a kényelmi szolgáltatások sorát. Például online jegyrendelő rendszert is kidolgoztak, ahol a kiválasztott és kifizetett jegyet/bérletet helyben automata adja ki.
81926-Panor-ma.jpg
Lélegzetelállító részletek és kilátások
A kényelem és a megnövelt szállítási kapacitás mellett az új szuperfelvonóval lenyűgöző látnivalót is kínáltak a kivitelezők. Johann Obermoser innsbrucki építészirodája az extravagáns design mellett tette le a voksot. Így az elegánsan ívelő acélváznak és a törhetetlen, átlátszó műanyag buroknak köszönhetően a vendégek bepillantást nyerhetnek a felvonó működésébe. A lélegzetelállító kilátásról pedig a középállomás XXL méretű, 190 négyzetméteres ablaka gondoskodik. Itt mindenképp érdemes egy pillantást vetni a Stubai-Alpok lenyűgöző hegycsúcsaira. Emellett érdemes ellátogatni a „TreMilla” hegyi étterembe vagy a nemzetközileg is ismert „Big-3” kilátópontokra. Sölden, Ausztria első sírégiójaként kínál három háromezres („Big-3”) hegycsúcsot, amelyeket a legmodernebb felvonók kötnek össze.
81926-Panor-ma3.jpg
Jól sikerült az első szezon
Az első téli szezont követően bebizonyosodott, hogy a Gaislachkogl-felvonó igazi sikerrecept. A rendkívül összetett működés és a kimagasló szállítói kapacitás ellenére az első szezon minden gond nélkül lezajlott. Az első téli szezon egyes napjain 3300 fővel az első szakaszon csaknem elérték a kapacitás felső határát. A 2011/2012-es téli szezonban már kihasználják majd azt a lehetőséget is, hogy további kabinokat működtethetnek a középállomás és a Gaislachkogl közötti szakaszon. Két további kabinnal 1200 főről 1450 főre lehet emelni az óránkénti kapacitást.
Söldenben két síterep, a Rettenbach- és a Tiefenbach-gleccser található. Idén már szeptember 3-án kezdetét veszi a szezon, egy nem is akármilyen eseménnyel. 2011. október 21-től 23-ig Söldenben rendezik az AUDI FIS Sí Világkupa szezonnyitó futamait, amellyel kezdetét veszi a nemzetközi sísztárok idei versenysorozata. Néhány nappal később, november közepén szintén ünnepi keretek között nyitják meg a sípályákat a nagyközönség előtt. A 3040 méteres magasságból induló világkupapályát több száz különböző színű kapu díszíti. A Rettenbach-gleccser újra és újra kimagasló színvonalú síversenyeknek ad otthont.
81926-S-lden.jpg
Vonatkozó sípálya információk és hójelentés Söldenről itt megtalálhatók