- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A nyolcvanas évek elején Jürgen Wegner (Ortovox) és Peter Aschauer (ABS) Urak még nem is sejtették, hogy 2013-ra cégeik közös munkájának köszönhetően megalkotják az eddigi legkomolyabb lavina airbag zsákot a piacon.
Mindkét cég körülbelül egyszerre kezdett komolyabban foglalkozni azzal a témával, hogy miként lehet élve kikerülni egy lavina balesetből. Az ABS cég az 1985-ös ISPO kiállításon mutatta be az első olyan hátizsákját, melyből egy légzsák nyílik ki egy kioldókar meghúzásakor. Az Ortovox 1980-ban mutatja be Gerald Kampel és Jürgen Wegner közös fejlesztését a már két frekvencián működő F2-t, ez a jeladó volt az első a piacon, mely már biztonsággal tudta „adni” és „venni” a jelet.
Az elmélet
A filozófia, melyre a légzsákrendszer épül, igen egyszerű: Aki felül marad, túléli!
Ám az egész mögött rejlő elmélet már jóval bonyolultabb, bár egyetlen zseniális ötletből származik: kifejleszteni egy olyan terméket, mely lavinabaleset esetén megakadályozza az áldozat eltemetődését.
Egy hátizsákba integrált rendszerrel sikerült megoldania a problémát. Döntő szerephez jut a súly és a térfogat aránya, mivel az emberi test jóval nehezebb a hónál. Az emberi test fajsúlya 1030 gramm/liter, míg a száraz lavinahóé mindössze 400 gramm/liter. Csakis a síelő össztérfogatának 2,5-szörösére növelésével kerülhető el, hogy a hó eltemesse. Felszereléssel együtt 100 kg testsúllyal számolva így a térfogatnak mintegy 150 literrel való megnövelése szükséges, hogy a hóéval összehasonlítható fajsúlyt kapjunk. A légzsákkal szerelt hátizsák kioldásakor pontosan ez valósul meg.
A fenti elméletet szem előtt tartva, a 2013-ra saját területükön világklasszis két cég, az Ortovox számára airbag hátizsákok fejlesztésébe és gyártásába kezdett. Gyorsan be is zsebeltek a 2013-as ISPON egy aranyérmet. Az ABS-nek ez nem esett nehezére, mivel mindig is ezzel foglalkozott, de az Ortovox kezdő volt ezen a téren. Komoly és fontos különbségek fedezhetőek fel a két gyártó hátizsákjai közt.
Az OPTIMUM QUALITY, FUNCTIONAL DESIGN és a FOCUS ON SAFETY hangzatos kifejezések mentén jelenleg öt féle ABS-el felszerelt hátizsák érhető el az Ortovox kínálatában, melyek mindegyike dupla légzsákos (twinbag) rendszert foglal magába és egytől-egyig 170 literesek.
A legfontosabb és a legérdekesebb újítása az Ortovoxnak az ördögi M.A.S.S. néven futó, azaz MODULAR AIRBAG SAFETY SYSTEM rendszer, ami nem más, mint, hogy a MASS egység (a teljes airbag rendszer) pár perc alatt eltávolítható a zsákból, így akár – a FREERIDER 26 esetében – 1880 grammal is könnyíthetünk a zsákon, nem elhanyagolható a tény, hiszen így négy évszakos hátizsákunk lesz, ezzel is bővítve a felhasználás lehetőségeit.
A FREERIDER modell esetében a számos beállítási lehetőség is a rendszer rugalmasságát bizonyítja. A kioldó fogantyú elhelyezhető jobb-, avagy balkezes felhasználóknak, valamint a magassága és a szöge is szabadon beállítható. Egy elrejthető alumínium konzol véd a véletlen kioldástól. Az összetéveszthetetlen formán túl figyelemre méltó az új, kivehető SPS PRO2 gerinc protektor is, amely TÜV minősítéssel rendelkezik és a zsáktól külön is használható a mellékelt hevederekkel.
A FREERIDER modell két méretben kapható
• 24 literes – háthossz: 38-44 cm – 155-175 cm magas felhasználónak – 3150 g
• 26 literes – háthossz: 42-49 cm – 170-19 5cm magas felhasználónak – 3290 g
Az ergonomikus szíjak, a széles elasztikus derékheveder és az új fejlesztésű alumínium csat gondoskodik arról, hogy a protektor tökéletesen illeszkedjen, ezáltal biztosítva a megfelelő védelmet. Plusz biztonságot nyújt, hogy vastag kesztyűben is egyszerűen kezelhető.
Mindezeken felül az erős alumínium valamint a kopásálló HYPLAON (speciális gumi) teszi megbízhatóvá az új multifunkcionális X-SKIFIX rögzítő rendszert. Az alumínium csatokkal, biztonsággal rögzíthetjük átlósan a síket, vagy akár snowboardot, hótalpat, jégcsákányt, bukósisakot is. Természetesen a többi, kötelező biztonsági felszerelésnek is elkülönített hely van a zsákban (lapát, szonda), de ugyanígy van hely az ivótasaknak, sí szemüvegnek (opcionális), kamerának-telefonnak. Mondanom sem kell, hiszen teljesen természetes, hogy a cipzárak vízhatlanok.
Míg a FREERIDER modell a gyors menetek kedvelőinek alkalmas, a TOUR modellel akár egy vagy többnapost sítúrára is bátran elindulhatunk.
Ortovox lavinafelszerelés árak, típusok...
A TOUR modellek egyenként 32 illetve 30 (női modell) literesek és plusz 7 literrel (20%-al növeli meg a térfogatot) bővíthetőek, egyenként 3250 grammot nyomnak.
A TOUR modellekből sem hiányozhat a M.A.S.S. rendszer, az SPS Pro2 protektor kivételével ebbe a zsákba is beleraktak minden újítást, amit a FREERIDER modellekbe . A TOUR modell hátkialakítása viszont nagyban különbözik, ez az új sítúra hátizsák az új VENT-O-FLEX rendszerrel büszkélkedhet. Egy O alakú keret osztja el a súlyt a csípő és a vállak között, ezzel csökkentve a hátizmokra jutó terhet. Az oldalsó szellőző csatornák és a számos szellőző réssel ellátott hátlap, aktív és kényelmes szellőzést biztosítnak. További különbség, hogy több és nagyobb zsebeket raktak ebbe a zsákba, síszemüvegnek, térképnek.
Mint már említettem létezik női modell is, ami egy kicsit kisebb, mint férfiaknak való társa, cserébe nagyon csajos színt kapott.
Az Ortovox két palackkal árulja (alu és karbon) a hátizsákokat, az egyik palackot a vásárláskor „el kell lőni” ezzel is megbizonyosodva, hogy működik a rendszer (sajnos nem újratölthetőek).
Szeretném felhívni mindenkinek a figyelmét, hogy soha ne induljon el egyedül havas túrára! Legyen nálad és társaidnál lavina-felszerelés és ami a legfontosabb: mindannyian tudjátok, hogyan kell használni! Gyakoroljátok végig túra előtt a keresés és mentés menetét, hiszen rutin nélkül rengeteg időt elvesztegethettek, ami baleset esetén a barátod életébe vagy saját életedbe kerülhet!
Lavina tanfolyamon nagyon komoly kiképzést kaptok a szituációk felismeréséhez, elkerüléséhez, baj esetén a kezeléséhez. Ha még nem végeztél ilyen tanfolyamot itt az ideje.
Ortovox lavinafelszerelés árak, típusok...