- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Sokan azért is várják az új év eljövetelét, mert az az új fogadalmakról is szól. Valljuk be, hogy a "lefogyok ennyi meg annyi kilót", "csinálok egy saját vállalkozást", "veszek egy új autót", "az idén elmegyek a világ másik felére nyaralni" fogadalmakkal Dunát lehet rekeszteni, és viszonylag kis számban is teljesülnek. Szeretnénk adni pár sportos, csúszós tippet arra, hogy miként lehetünk mások a fogadalmainkat tekintve.
Kezdjük a kevésbé aktív síelőkkel/boardosokkal és lássuk milyen téli rendezvényeket, eseményeket érdemes meglátogatni 2019-ben.
Adja magát a minden évben megrendezésre kerülő FIS világkupa sorozat, melynek pl. Kitzbüheli (január 26) vagy Schladmingi (január 29.) állomása bárki számára könnyen elérhető.
Ha nagyobbat akarunk vállalni, akkor elrepülhetünk a világbajnokságra Svédországba, ahol Are síterepén kerül megrendezésre a verseny február 5 és 17 között.
A pályán kívüli csúszás szerelmesei epekedve várják a Freeride World Tour kezdetét. Az első Hakubai állomás Japánban talán túl kapkodós és drága vállalás lenne, de a klasszikus márciusi (23-31) Verbier-i (Svájc) záróállomás is hatalmas élménnyel és záróbulival kecsegtet.
Ha a bulizást kombinálnád a síeléssel, akkor látogass el a -ra, ahol a Mont Blanc árnyékában élvezheted a legjobb elektronikus zenéket és alkalomadtán akár 3800m-ről, az Aguille du Midi csúcsáról rideolhatsz le a völgybe francia hegyivezető irányításával.
Ha szereted a kihívásokat, de nem a kilométerek gyűjtésében látod a 2019-es év kihívását, akkor akár elég rendszeresen látogatnod a magyar síterepeket és megtanulni pár egyszerű trükköt a léceddel vagy a deszkáddal. Türelemmel és kitartással menő "szkillekre" tehetsz szert, amivel a hütték előtt is vagizhatsz.
Fél fordulat ugrása a levegőben. Talajfogásnál a súlypontot középen kell tartani, nehogy túlforduljunk. Lehet ugyanezt háttal (switcben) kezdeni, így a menetiránynak megfelelően fogunk talajt. "Hogyanvideók" itt...
Teljes fordulat a levegőben. "Hogyanvideók" itt...
Ugrás közben az egyik lécedet előre a másikat pedig hátra emeled, így az egyik léced eleje, és a másik léced hátulja éri a talajt. Lehet forgással is kombinálni! "Hogyanvideók" itt...
Gyakorlatilag hasra dobod magad csúszás közben, a hosszanti tengelyed körül forogsz egyet a földön, majd újra felállsz. "Hogyanvideók" itt...
Fontos, hogy ezek az egyszerű trükkök is balesetveszélyesek, így megfelelő sítudással, bemelegítéssel és a helyi mentőszolgálat telefonszámával a tarsolyodban vágj neki a gyakorlásnak!
Ha a csúszásra, annak minőségére és környezetére helyezzük a hangsúlyt, akkor pár tuti helyet érdemes felvenni a bakancslistára.
Pályasízőknek különleges élményt jelenthet Európa egyik (negyedik) legdélebbi sípályája, amely nem máshol, mint az Etna "lankáin" foglal helyet. Egy füstölgő vulkán mellett 3000 m magasságban önmagában különleges élmény síelni, ha pedig hozzátesszük azt is, hogy innen alig egy óra autóútra a tengerparton akár közel 20 fokban nézhetjük a naplementét, kihagyhatatlanná válik.
A pályán kívüli sízés szerelmeseinek kötelezően bakancslistás a francia La Grave síterep, amely tulajdonképpen nem is síterep, ugyanis egy pár száz méteres bemelegítő „ratrakcsíkot” leszámítva nincsenek pályák! A kedves vendég egyedül, vagy hegyivezető kíséretében arra csúszik, amerre csak akar! Érdemes tudni, hogy a terület egy részét gleccserek fedik, és a pálya kezeletlenségéből adódóan nem lavinabiztos, tehát nem árt tisztában lenni az ilyenkor betartandó szabályokkal, használatos felszerelésekkel! Ha ezeknek nem vagyunk a birtokában, mindenképp fogadjunk vezetőt!
Ha az igazi porhavat keressük, akkor Japánt kell kitűznünk úticélnak. Hokkaido szigetén esik a legfinomabb porhó a világon, nem is akármilyen, 10-12 méteres mennyiségben. Bár a szintkülönbség és az árképzés sem épp európai, különlegessége mégis bakancslistássá teszi a helyet!
A Jolly Joker pedig Brit Kolumbia (Kanada), ahol a Whistler vagy akár a Revelstoke síterepen a pályasízők és riderek is egyaránt megtalálják a számításaikat. Bár a környező hegycsúcsok messze nem érik el a 3000 métert sem, mégis 1500-2000 méter szintet lehet csúszni rendkívül hóbiztos (Japánhoz hasonló évi 10-12 méter) körülmények között. Átlagos képességű síelők számára is elérhető a helikopteres sízés (természetesen hegyivezető irányítása mellett), ami örök élményt jelent!
Amennyiben nem vagyunk túl félénkek, gátlásosak, belevihetünk némi őrültséget is a fogadkozásba. Íme néhány tipp.
Örök élménynek ígérkezik egy hegycsúcs vagy akár egy sípálya tetejéről nézni a naplementét majd fejlámpa fényénél visszacsúszni a völgybe. Amennyiben ilyen, vagy hasonló „őrültséget” vállalunk be, nagyon fontos az előzetes felkészülés. Nem árt pontosan tisztában lenni a visszafelé vezető útvonallal, ugyanis sötétben sokkal nehezebb tájékozódni! Előzetesen ellenőrizzük, hogy a lámpánk működőképes e, az elem vagy az akku nem merült e le a hidegben! És ami a legfontosabb: a liftek zárása után rögtön elkezdődik a pályák karbantartása és elindulnak a ratrakok. Ezekből a gépekből pláne sötétben korlátozott a kilátás és a vezetőik sem számítanak szembe forgalomra, így nekünk kell figyelnünk arra, hogy elkerüljük őket!
Jelmezben vagy fürdőgatyában/bikiniben csúszás. Az alulölözött csúszáshoz érdemes jól beaszaunazni, és/vagy némi lélekmelegítőt fogyasztani, de az is elég, ha kellően szép, napos idő van. Az igazi kihívást nem is maga a csúszás, sokkal inkább a lassú felvonózás jelenti.
Cseréld le a lécet/deszkát gumimatracra, sörpadra vagy műanyag fürdőkádra és pályazárás után rendezzetek versenyt a barátokkal, plusz legyen valaki, aki mindezt megörökíti.
Vannak olyan kihívások, amelyekhez némi felkészülés és várakozás is szükséges, ezért egy jól meghúzott év – jelen esetben a 2019-es- után a következő év fogadalmai lehetnek. Ilyen az Alpok szívében, Chamonix és Zermatt között húzódó sítúra útvonal, a Haute Route teljesítése. A Mont Blanctól a Matterhornig tartó, általában 6 napos, menedékháztól menedékházig tartó útvonal bármely jó kondícióban lévő síelő számára gond nélkül teljesíthető. Gleccsereken és háromezres hágókon halad keresztül, lélegzetelállító panorámával ajándékozva meg a túrázót. Népszerűségéből adódóan a túraszervező cégeknél, illetve a menedékházakban legalább egy évre előre kell helyet foglalni, ha nem akarunk lemaradni. Akinek kevés lenne a 6 nap, az egy állomással meg is toldhatja a túrát és egészen Saas Fee-ig, a Zermatt utáni következő völgyben levő városkáig is elmehet. Mi ez ha nem bakancslistás???