Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?

Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?

Kakuk András
Kakuk András
2025/02/11
Nincs jó hírünk, de nincs minden vesztve.
Hirdetés

Rossz időjárás - leáll a lift 

Aki gyakran jár síelni, biztos járt már úgy, hogy idő előtt leálltak a liftek, de a spórolt pénzen vásárolt, drága, immár használhatatlan síbérlettel nem lehet mit kezdeni.

Aki nem járt gyakran, az pedig lehet, hogy találkozott a TikTokon vagy Instán olyan videóval, amiben a hoppon maradt síelők panaszáradatot zúdítanak a nézőre.

A probléma létezik, a felháborodás a legtöbb esetben jogos, de mit lehet ilyenkor tenni? Szokás szerint hátrább kell lépni egyet és onnan szemlélni a jelenséget és hát az üzemeltető fejével is gondolkozni kell kicsit. 

Jómagam is jártam úgy, hogy szezonkezdetre mentünk síelni Schladmingba, amit - már a karácsony előtti nyitást-, nagy csinnadrattával beharangozta a síterep, de igazából összesen két pálya volt nyitva, ugyanazért az árért. A tátrai síterepeknek van még rossz PR-ja ebben a témában, ahol tapasztalatom szerint gyakrabban van olyan időjárási körülmény, - legtöbbször erős szél-, ami miatt a felvonókat le kell állítani.

Nem túrtam fel az internetet adatokért, amivel bizonyítani lehet, hogy egyes helyeken gyakrabb a nem megfelelő időjárás, de biztos, hogy egy-egy pályarendszer földrajzi elhelyezkedése miatt, helyi adottságai miatt többször kénytelen leállítani a liftjeit, mint mások. Gondolom az sem mindegy, hogy egy síterep 1 vagy 5 hegyen terül el és emiatt a teljes pályát vagy csak részét kell lezárni. 

Leáll a lift. Visszakapom a bérlet árát vagy kapok másik jegyet?

Nemrégen láttam egy videót, amiben a fiatal síző rossz néven veszi, hogy a kasszánál vásárlás előtt figyelmeztetik, hogy az erős szél miatt valószínűleg le fogják állítani a lifteket és ebben az esetben nem kapja vissza a bérlet árát. Az igazság az, hogy a kasszás még jófej is volt, hiszen felhívta a figyelmet az apróbetűs részre vásárlás előtt.

Én már jártam úgy Tátralomnicon, hogy összesen egyet tudtam csúszni, mielőtt teljesen leállt a pálya. Akkor ott, szó nélkül kaptam egy másik napra szóló síjegyet. 

Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?-1
Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?-1

De így van ez mindig?

Ezekről az esetekről a síbérlet vásárlásra vonatkozó ÁSZF rendelkezik, ami minden síterep üzemeltető cégnél kicsit más. Természetesen vannak hasonló elvek, ezeken megyünk most át. Több síterep apróbetűs részeit néztem át, ezekből szemezgetünk most. Ez a néhány síterep, a magyarok által kedvelt Jasná, Tátralomnic, Murau, Hochkar és az 5 síterepet is magában foglaló, 860 km pályával rendelkező Ski Amadé.

Hochkar 

1. Visszatérítés időjárás miatti pályabezárás esetén

A 6.1-es pont kimondja, hogy ha a szolgáltatások korlátozása a vásárló számára nem ésszerű, mert a korlátozás nem csak kisebb mértékű vagy nem objektíven indokolt, akkor a vásárló (pro-rata) visszatérítésre jogosult.
A 5.1-es pont tartalmazza, hogy az üzemeltető fenntartja a jogot a szolgáltatás korlátozására rossz időjárás, lavinaveszély vagy egyéb biztonsági okok miatt.

Mit jelent ez?

Ha az időjárás miatt a pálya nagy része vagy az összes felvonó bezár, és ez nem minősül kisebb korlátozásnak, akkor a síelő kérhet visszatérítést. Azonban nincs részletezve, hogy pontosan milyen arányban térítik vissza az összeget, így valószínűleg az üzemeltető döntése alapján történik az elbírálás.

2. Síbérlet visszatérítés sérülés esetén

6.2-es pont szerint, ha a síelő sportbalesetet szenved, és emiatt nem tudja tovább használni a bérletet, arányos visszatérítést kérhet. Ehhez be kell mutatnia: Helyi orvos vagy kórház igazolását, a vásárlási bizonylatot vagy online vásárlás esetén a rendelési visszaigazolást. A visszatérítés a sérülés napját követő naptól lép életbe.

3. Nincs elállási jog rövidtávú jegyek esetén. A 7.4.5 pont alapján, a napijegyekre, órás jegyekre és többnapos síbérletekre nem vonatkozik az elállási jog, mivel ezek szabadidős tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatások.

Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?-3
Fúj a szél, leálltak a liftek. Visszakapom a síbérlet árát?-3

Összegzés

Nincs automatikus visszatérítés időjárási leállás esetén, de ha a korlátozás jelentős, az üzemeltető döntése alapján visszatérítés kérhető.
Sérülés esetén orvosi igazolással arányos visszatérítés lehetséges.
Rövidtávú jegyekre nincs elállási jog, azaz nem lehet visszakérni az árukat, ha az időjárás rossz lesz.
Ha valaki visszatérítést szeretne kérni, érdemes közvetlenül felvenni a kapcsolatot az üzemeltetővel és hivatkozni az ÁSZF 6.1-es pontjára.

Ski Amadé

A visszatérítés lehetősége ebben a dokumentumban az ÁSZF 5. pontjában (“Rücktrittsrecht und Stornorecht”) szerepel.

Fontos megállapítások:
1.    Nincs automatikus visszatérítés rossz időjárás miatt
A dokumentumban nem szerepel olyan kitétel, amely kimondaná, hogy rossz időjárás miatti pályazárás esetén a síbérlet árát (vagy annak egy részét) automatikusan visszatérítik.
A 5.1. pont szerint, ha az üzemeltető teljesíteni tudja a szolgáltatást (azaz, ha a felvonók részben üzemelnek), akkor a vásárló nem mentesül a fizetési kötelezettség alól.

2.    14 napos elállási jog bizonyos esetekben
Az 5.2. pont szerint a vásárló 14 napig visszaléphet az online vásárlástól indoklás nélkül, de ez csak akkor érvényes, ha a síbérlet még nem lett felhasználva.
Ha a síbérlet érvényességi ideje a vásárlást követő 14 napon belül kezdődik, és azt elkezdik használni, akkor arányos visszatérítés lehetséges az addig nyújtott szolgáltatások figyelembevételével.

 3.    Opcionális fizetős stornógarancia
Az 5.3. pont (“Stornorecht des Kunden – Stornogarantie”) szerint a vásárlók egyes síbérletekhez külön megvásárolhatják a stornógaranciát, amely lehetővé teszi a visszatérítést bizonyos feltételek mellett.
Ha a stornógarancia elérhető volt és megvásárolták, akkor akár 2 nappal a bérlet érvényessége előtt le lehet mondani azt, és visszakapható a síbérlet ára (kivéve a garancia díját és a KeyCard letéti díjat).

Összegzés:

    •    Ha az időjárás miatt a pálya részben vagy egészben bezár, nincs automatikus visszatérítés.
    •    Ha a síbérlet még nem lett felhasználva, 14 napon belül visszatéríthető az ár (online vásárlás esetén).
    •    Ha a vásárló külön stornógaranciát vett, akkor lehetséges a visszatérítés, ha az előírt határidőn belül kérik.
    •    Ha a síbérletet már elkezdték használni, csak arányos visszatérítés lehetséges.

TMR - azaz Chopok-Jasná, Tátralomnic és Csorba-tó

A Tatry Mountain Resorts (TMR) 2024/2025 téli szezonra vonatkozó általános szerződési feltételek (GTC) alapján az időjárás miatti pályabezárás esetére nincs automatikus visszatérítési garancia. Az alábbi pontok relevánsak a kérdésed szempontjából:

1. Nincs automatikus visszatérítés rossz időjárás miatt
A dokumentum nem tartalmaz olyan kitételt, amely szerint a rossz időjárás miatti pályabezárás esetén a síbérlet árát visszatérítenék.
Az üzemeltető fenntartja a jogot arra, hogy az időjárási és egyéb üzemeltetési feltételektől függően módosítsa a sífelvonók és pályák üzemidejét (12.6. pont).

2. Visszatérítés műszaki problémák esetén
Ha egy műszaki hiba miatt egy síbérlet-tulajdonos 60 percnél hosszabb ideig nem tudja használni a sífelvonót, akkor bizonyos esetekben kompenzációra lehet jogosult (14.7. pont).
A kompenzáció típusa és mértéke attól függ, hogy az adott síterepen hány felvonó működött:
Ha a Jasná - Sever (észak) síterepen 3 vagy kevesebb felvonó üzemel, akkor visszatérítés járhat.
Ha a Tatranská Lomnica síterepen kevesebb, mint 2 felvonó működik, akkor is van lehetőség visszatérítésre.

3. Nincs visszatérítés időjárás miatt bezárt pályák esetén
Azok az ügyfelek, akik rossz időjárás vagy más üzemeltetési okok miatt nem tudják használni a szolgáltatásokat, nem jogosultak visszatérítésre (14.14. pont).
Ha az összes felvonó bezár egy síterepen, az üzemeltető saját hatáskörében dönthet a visszatérítésről, de ez nincs automatikusan garantálva.

4. Jegyek és síbérletek lemondási lehetősége
A Gopass rendszeren keresztül vásárolt jegyekre és bérletekre külön lemondási szabályok vonatkoznak (16.1. pont). Gopass ÁSZF
Ha valaki még nem használta fel a jegyét vagy bérletét, akkor előzetesen visszamondhatja azt, és bizonyos esetekben visszatérítést kaphat.

Összegzés

•    Időjárás miatti bezárás esetén nincs garantált visszatérítés.
•    Műszaki hibák esetén lehetőség van visszatérítésre, ha a hiba legalább 60 percen keresztül fennáll.
•    Ha a pálya teljesen zárva tart, az üzemeltető saját hatáskörében dönthet a visszatérítésről.
•    A Gopass rendszeren keresztül vásárolt bérleteknél előzetes lemondás esetén lehetséges visszatérítés.
Ha pontosabb információra van szükséged, érdemes az üzemeltetőt közvetlenül megkeresni.

Murau

A Murtal Seilbahnen Betriebs GmbH általános díjszabási és használati feltételei alapján rossz időjárás miatti pályabezárás esetére nincs automatikus visszatérítési lehetőség. Az alábbi pontok relevánsak lehetnek:

1. Nincs automatikus visszatérítés időjárás miatti pályabezárás esetén
Az üzemeltető fenntartja a jogot arra, hogy az időjárási és üzemeltetési körülmények miatt korlátozza a felvonók és sípályák működését. (6. bekezdés)
A síbérlet nem biztosítja az összes sífelvonó és pálya elérhetőségét, mivel a működés meteorológiai, technikai és üzemeltetési körülményektől függ. Az üzemeltető saját döntése alapján határozza meg, hogy mely sífelvonók és pályák üzemelnek. (8. bekezdés)

2. Visszatérítés bizonyos esetekben lehetséges

Ha a felvonó nem üzemel az üzemeltető hibájából, akkor:
Egyutas jegyek esetén teljes visszatérítés jár.
Többnapos síbérletek esetén időarányosan térítik vissza az összeget, figyelembe véve a még nem használt napokat. (7. bekezdés)

3. Kivétel: Visszatérítés törvény vagy hatósági lezárás esetén

Ha egy hatóság (pl. a kormány vagy önkormányzat) rendel el pályabezárást (pl. járvány miatt), akkor:
Napi és órás síbérletek csak akkor téríthetők vissza, ha a síterep bezárása a bérlet érvényessége előtt történik.
Többnapos síbérleteknél a használatban töltött napokat figyelembe véve történik a visszatérítés (pl. egy 5 napos bérletnél, ha 3 napot már használtak, akkor a 3 napos bérlet árát kell megfizetni, és a különbözet jár vissza).
Szezonbérletek esetén az üzemnapok és a bezárt napok aránya alapján számítják ki a visszatérítendő összeget. (9. bekezdés)

4. Visszatérítés sportsérülés esetén

Csak akkor lehet visszatérítést kérni, ha a baleset a síterületen történik és a következő feltételek teljesülnek:
Helyi orvostól vagy kórháztól igazolást kell bemutatni.
A síbérletet azonnal le kell adni egy jegyirodában.
Az üzemeltető saját döntése alapján ítéli meg a visszatérítés jogosságát.
Az összeg arányos a vásárlási árral és a felhasznált napokkal.
Egynapos vagy rövidebb időtartamú bérletek esetén nincs visszatérítés. (10. bekezdés)

Összegzés

•    Rossz időjárás miatt nincs automatikus visszatérítés.
•    Ha az üzemeltető hibájából nem működnek a felvonók, akkor részleges vagy teljes visszatérítés lehetséges.
•    Hatósági vagy törvény által elrendelt bezárás esetén visszatérítés jár, de időarányosan számítják ki.
•    Sérülés esetén lehet visszatérítést kérni, de csak orvosi igazolással és azonnali jegyleadással.
•    Egynapos bérletek esetén nincs visszatérítés.

Ha pontosan tudni szeretnéd, hogy egy adott helyzetben visszatérítésre jogosult vagy-e, érdemes közvetlenül az üzemeltetővel kapcsolatba lépni.

Mit tehetünk? Összegzés. 

Ebből a néhány példából nekem az derül ki, hogy automatikusan csak akkor jár a legtöbb helyen visszatérítés, ha műszaki hiba miatt állnak le felvonók és a legtöbb esetben csak akkor, ha a teljes pálya vagy a pálya nagy része leáll. Időjárási helyzetekre automatikus visszatérítés sehol sem jár.

Összegzés

Síterep Automatikus visszatérítés Egyedi elbírálás alapján Megjegyzés
Hochkar Nem Lehet

Üzemeltető döntése

Ski amadé Nem Nem 14 napos elállás csak online vásárlásnál, opcionális stornogarancia

Murau

Nem

Nem Hatósági bezárásnál
Jasná Nem Lehet Üzemeltető döntése
Tátralomnic Nem Lehet Üzemeltető döntése

Tippek:

  1. Több helyen is egyéni elbírálásra van lehetőség. Tehát, ha úgy érezzük, hogy visszajár nekünk valami, akkor ne legyünk restek panasz emailt írni. 
  2. Ski Amadéban stornogaranciát lehet kötni, nézzünk ennek utána. 
  3. Több napos bérlet esetén arányosan járhat visszatérítés. 
  4. Tapasztalat, hogy manapság a több napos jegyek nem sokkal olcsóbbak arányosan, mint a napijegyek. (ha nem dinamikus az árképzés) Ha gyanús, hogy rossz idő lesz és nem tudjuk kihasználni a több napos jegyet, érdemes lehet aznap megvenni a napijegyet, amikor ténylegesen ki is megyünk síelni.
  5. Sítúrázzunk, és akkor nem kell bajlódni a síbérletekkel. 
  6. Ha megtehetjük vegyünk szezonjegyet, ez sokszor arányaiban olcsó és így nem vagyunk az időjárás viszontagságának rabjai. 
  7. Sajnos, úgy látszik nem ússzuk meg a gondos tervezést, az árak, a feltételek és az időjárás figyelését. 
  8. A legnagyobb kockázat akkor ér minket, ha a síterep dinamikus árképzést alkalmaz, - azaz ha jó áron akarunk a jegyet, akkor előre kell megvenni-, és csak egy napra akarunk kiutazni síelni. 

Az időjárás – főleg manapság a klímaváltozás időszakéban-, kiszámíthatatlan, gyorsan változik. Úgy látszik az üzemeltetők az ezzel járó kockázatot nem vállalják át tőlünk, síelőktől, de megfelelő felkészüléssel, utánajárással sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat. Ha őszinte akarok lenni, akkor a legtöbb szabályukat megértem, bár a legnagyobb kockázatot jelentő 1 napos bérleteknél lehetnének kicsit rugalmasabbak, mondhatnám jobb fejek. 

Hirdetés