- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az elmúlt két síszezon sem vendég, sem pedig sípálya üzemeltető szemmel sem volt az igazi. Alig vártuk a covid időszak végét és most, hogy végre „hivatalosan” is túléltük a világvégét, rögtön itt a nyakunkon a következő dolog, ami veszélyezteti a téli szezonunkat. Természetesen az energiaválságról van szó! Mivel az energiaárak kilövésszerűen, amolyan űrrakéta módjára szálltak el, hamar elkezdte mindenki találgatni, hogy hogy is fogja ez érinteni a sípályákat, ahol azért nem kicsi az energiafogyasztás.
A téma kapcsán először érdemes beszélni arról, hogy az említett „nem kicsi” az mégis mennyi. Az elején érdemes kiemelni, hogy a sok vs. kevés témája természetesen nagyon relatív, azonban, ha van mihez hasonlítani, akkor már könnyebben elhelyezhetőek a számok az éterben. A Snowsports.at weboldal nemrégiben lehozott egy cikket a témában (ahol az Osztrák Kereskedelmi Kamara felméréseire hivatkozik), melyből kiderül, hogy az ausztriai sípályák összes energiaigénye kevesebb, mint a háztartásokban található elektronikai kütyük készenléti energiafogyasztása. Magyarul a mikrón az óra, a kikapcsolt TV-n a piros led vagy a kikapcsolható elosztókon világító kis lámpa többet fogyaszt, mint az összes felvonó és az összes hóágyú együttvéve. Ez az sípályákat illetően 750 gigawattórát jelent, ami az ország fogyasztásának mindössze 1,2 %-a. Döntse el mindenki maga, hogy ez sok vagy kevés! Szerintünk egyébként elenyésző, tekintve, hogy az iparág hány embernek okoz örömöt, nem beszélve arról, hogy hányaknak ad biztos megélhetést a téli hónapokban! Mindennel együtt természetesen bármilyen „alacsony” is a fogyasztás, az emelkedő árak kihatással lesznek a síszezonra, de a covidhoz hasonlóan idén sem a síelés fogja nyomorba dönteni az emberiséget.
A sokszoros energiárakból minden józan logika szerint arra lehetne következtetni, hogy az eddig sem olcsó síjegyek az idén gyakorlatilag a megfizethetetlen kategóriába ugranak majd fel. A jó hír az, hogy ez úgy tűnik, hogy nem fog megtörténni! Hogy ennek mi az oka, arról egyelőre nincs hiteles információnk, de vélhetően az üzemeltetők is rájöttek arra, hogy az európai kuncsaftok nem fognak napi két vagy háromszáz euróért síbérletet vásárolni, ahogy azt az amerikaiak teszik hazájuk egy-két nevesebb síközpontjában (pl. Vailben). A problémát máshogy kell megoldani, különben mindenki lehúzhatja a rolót! Hallani több helyről olyanokat, hogy majd lassabban mennek a felvonók meg nem lesz esti síelés, mitöbb, a „nélkülözhetetlen” ülésfűtéseket is lekapcsolják majd. A szlovák álláspontról nem rég írtunk az oldalon, amikor a Donovaly síközpont képviselője, Michal Krolak azt nyilatkozta nekünk, hogy ilyen intézkedéseket egyáltalán nem terveznek. Vagy 100%-on fog menni a szezon vagy pedig sehogy! Hasonló a hozzáállás a Tatry Mountain Resortnál is, mely cég összesen 10 sípályájából több Ausztriában található, így arra lehet következtetni, hogy nyugati szomszédainknál sem lesznek túlzottan drasztikusak a spórolási intézkedések. Az, hogy pontosan mennyivel fognak emelkedni az árak még pár helyen nem egyértelmű, de a már nyitva tartó (főleg gleccser) sípályák árlistája, illetve azon síterepek árlistája alapján, melyek már lehozták oldalukon a 2022/2023-as árakat azt lehet mondani, hogy nagyjából 10 %-os emeléssel lehet számolni. Valljuk be ez azért nem tragikus!
Ausztriában ebben a szezonban az általunk figyelt pályák közül meglepetésre Bad Gastein a legdrágább főszezonban, 68,5 EUR-s napijeggyel, Szlovákiában ez az összeg 56 EUR. Annyi azért elmondható, hogy egyre több helyen vezetik be a dinamikus árképzést, ahol online előre foglalva jóval olcsóbb a jegy, mint a kasszánál megvéve.
Sípályák Ausztria Sípályák Szlovákia
Nyugat-Európában sem tervezik kinyírni az iparágat, amit a svájci Blick kutatása is alátámaszt. Minden bizonnyal Svájban találjuk az Alpok legmagasabb árait, azonban a lap információi szerint itt sem terveznek sokszoros emeléseket. Verbierben mindössze 3.9, az Aletsch gleccseren 2, Zermattban pedig 5,1 %-os az emelés a tavalyi árakhoz képest, ami még ezeknél az egyébként is drága pályáknál is csak néhány frankot jelent a napijegyek esetében. Ez a hír is üdvözítő, azonban Svájcban már akad olyan sípálya (pl. a Zürichiek körében népszerű Flumserberg), aki kiemelte, hogy az idénre megszabott árakat akár a szezon alatt is módosítják majd, amennyiben ez szükséges, vagyis a jelenlegi információk birtokában nem dőlhetünk hátra. Ez esetben mondjuk kérdés, hogy aki éves bérletet vesz, azzal mi lesz majd a helyzet, ha árat emelnek, de erről egyelőre nincs információnk. A legnagyobb emelkedéssel a francia síutak esetében lehet idén számolni, ugyanis az eddig is nagyon olcsónak számító dél-francia síterepek a fennmaradás érdekében kénytelenek nagyobbat emelni, ami átlagosan 15-20 %-ot jelent majd pluszban. Tényleg sokkal rosszabbra számítottunk! Nem csak a síbérlet kerül sokba! Persze annak, aki rendszeresen jár síelni, nyilvánvaló, hogy a téli vakáció költségvetésének csak az egyik felét teszi ki a síbérlet ára. A másik jelentős költség a szállás, amivel kapcsolatban már nincsenek ilyen jó híreink. A bécsi GD Consulting nemzetközi turisztikával foglalkozó tanácsadó iroda szakértője, Kovács Balázs azt nyilatkozta a Pénzcentrumnak, hogy a magyarok által leggyakrabban látogatott helyeken idén akár 20 %-os áremelkedés is várható a szállások esetében, ami a 10 %-os bérletár emelkedéssel együtt már komolyan érinti az átlagos síelő pénztárcáját.
Svájcban az általunk figyel pályák közül Zermatton a legdrágább a napijegy, 83 CHF, ami 84 EUR-nak felel meg. Franciaországban nem meglepően Chamonix síterepeinek közös síbérlete a legdrágább 74 EUR napijeggyel. De mi ez az USA 2021/22-es szezon legdrágább, 279 USD-be kerülő napijegyéhez képest!!!
Sípályák Ausztria Sípályák Franciaország
A többi alpesi országról egyelőre nem találtunk ilyen becsléseket, de abban biztosak vagyunk, hogy a nagyságrendek sehol sem fognak nagyban különbözni a konkurenciától. Egyelőre tehát azt lehet látni, hogy az idei síutak a nagyjából 10%-os bérlet és mintegy 20 %-os szállás áremelkedésnek köszönhetően nem tragikusan, de azért jelentősen drágábbak lesznek, mint a korábbi években. Apró kiegészítés még a témához az is, hogy külföldön az üzemanyag árak is az egekbe emelkedtek, ami hátrányosan érintheti az országunktól távolabb eső desztinációkat. Egy komolyabb svájci vagy francia út esetében ez a költség is jelentősen megnő, ami boríthatja az egyébként nem veszélyesen elszállt matekot!