Alacsony-Tátra kóstoló

Kakuk András
Az Alacsony-Tátra kóstoló hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 700 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

Alacsony-Tátra gerinc túra Donovalyból

Donovaly az Alacsony-Tátra és a Nagy-Fátra határán helyezkedik el, így kiváló kiindulópontja bármelyik irányba induló túrának. Most mégis kicsit csalhatunk, hiszen, ha az Alacsony-Tátra felé indulunk, akkor az első néhány km aszfalt úton halad, át Polianka falun, egészen az erdő határáig. Sokkal ésszerűbb, ha ezt a kevésbé élvezetes szakaszt autóval tesszük meg, Polianka határában leparkolunk, úgyis ugyanoda térünk vissza.

Mini-Sziklás hegység

Donovaly környékén nincsenek szuper magas hegyek kb. 1400 méterig kúsznak fel, de a sziklás terep, a magas fenyvesek egészen különleges, magashegyi érzést kölcsönöznek. Ezt egyből meg is tapasztalhatjuk az útvonalunkon is. A fenyvesek után az első figyelemre méltó hely a Kecka-hegy illetve a hegy lábánál található kis menedékház. A házban felfrissülhetünk Kofolával, és egyébként ott is aludhatnánk az emeletes ágyon vagy a padláson a matrac lágerben.

Alacsony-Tátra kóstoló-1

A Kecka hegy 1225 m magas "csúcsáról" gyönyörű kilátás tárul elénk. 360 fokban körbe belátjuk a horizontot, az Alacsony-Tátra gerincét, szemben a Nagy-Fátrát illetve a sípályát is. Innen a gerincen folytatjuk az utunkat, megmászva a következő nagyobb hegyet a Kozí Chrabátot. Szlovákul ez annyit tesz, hogy a kecske háta. Nem tudom miért így nevezték el, biztos hasonlít rá...

Alacsony-Tátra kóstoló-2

A "Kecske hátáról' egy egészen keskeny, meredek, csúszós ösvényen keresztül ereszkedünk le Hiadelské-nyeregbe. Nem fogjuk eltéveszteni ezt a helyet, egyrészt azért, mert itt halad keresztül a magas feszültségű elektromos hálózat, illetve azért sem, mert itt egy bitvak házat is találhatunk, ahova behúzódhatunk, sőt meg is szállhatunk egy éjszakára.

A Nemzeti Park is itt kezdődik, de most mi nem lépunk be a területére, azt akkor tennénk, ha végigtúráznánk a teljes gerincet. Mi visszafordulunk és bal kézre kerüljük a Kozí Chrabátot. A hegy oldalában túrázunk vissza a kezdőpontunk irányába. Az aktuális ösvényünk a Kozí Chrabát után csatlakozik vissza ugyanarra az útra ahol korábban jöttünk.