Kőszegi-hegység panoráma túra

Simon Ádám
A Kőszegi-hegység panoráma túra hossza 10 Km. Az útvonal szintemelkedése 450 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha keresel egy családi túrát, ami elég sok látnivalót érint, de nem végig a legnépszerűbb, legzsúfoltabb nyomvonalakon halad, izgalmasnak találod az országhatárokon való titkos átugrásokat és mindezek után még Kőszeg városának megtekintésére is szeretnél időt hagyni, akkor bátran ajánljuk ezt a túrát. Vannak benne meredekebb szakaszok, de összességében a rövid táv miatt gyerekekkel is könnyen teljesíthető táv, ami azért sportértékkel bír a végére.

Kőszegi-hegység túra

Kőszegről a Kálvária utcából indulunk, a Csónakázó tó közeléből (bár a tóból nem sokat látunk innen). A kéktúra nyomvonalát követjük és mielőtt elindulnánk a kálvárián, elhaladunk a Korona Bunker és a Szent Korona emlékpark mellett (ez egy, a történelmi Magyarország főbb városait megjelenítő installáció, amihez némi lépcsőzés árán juthatunk el).

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-6
Kezdődik a Kálvária
Forrás: Mozgásvilág.hu

De térjünk vissza a fő csapásra és kezdjük meg emelkedésünket a Kálvária templom irányába. 2023 őszén már vége felé jár a templom felújítása, így kellemes látványt nyújt maga az épület és az innen megtekinthető panoráma is.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-9
Kőszegi Kálvária templom

Pintér-tető, Ördögtányér-szikla

A templom mellet balra lévő úton (K) haladunk tovább. A bükkerdő elképesztő hangulatot áraszt, élmény minden egyes méter közöttük. A templomtól számítva bő egy kilométer múlva érünk el a Pintér-tetőre, ahonnan szép időben a Raxig is elláthatunk.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-13
Kilátás a Raxra a Pintér-tetőről
Forrás: Mozgásvilág.hu

A kellemes panoráma ereszkedés közben is kísér minket, majd egyre sűrűbbé válik a növényzet. Az aszfaltútra érve elcsábulhatunk a Hétforrás jelzések láttán, de legyünk türelmesek, még nem az a következő pont. A műútra érve kissé balra haladjunk tovább a kék háromszög jelzésen ahol az Öreg bükk és a mohás Ördögtányér-szikla vár ránk, de a nem nevesített természeti képződmények és növényvilág is kellemes díszletet nyújt a túránkhoz.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-14
Ördögtányér-szikla

Óház-tető, Hétforrás

Kitartó sétánk eredményeképp hamarosan felmászhatunk az Óház-tetőre, ami Kőszeg első várának romjaira épült és 360 fokban kínál kilátást a Kőszegi-hegység magyar és osztrák környékére egyaránt. Ha kilátóztuk magunkat, egy lejtős szakaszon (a kék jelzésen) haladunk tovább, keresztezzük ismét az aszfaltutat és egy szintén aszfaltozottá váló, de mégis erdei hangulatú úton jutunk el végre a Hétforráshoz, de szintén érdekes látnivaló mellette a múltidéző katonai objektum (értsd: elhagyatott, romos épületegyüttes, egykori határőrlaktanya).

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-19
Óház-kilátó
Forrás: Mozgásvilág.hu

A Hétforrás csábító lehetőséget nyújt a kulacsaink megtöltésére, de a helyszíni hivatalos információ hiányában, illetve a rendszeres hatósági vizsgálatok hiányában célszerűbb nem kísérletezni, különösen gyerekekkel nem. Röviden: mivel nincs rendszeres hatósági ellenőrzés és a víz minősége évszakonként változhat, ezért bizonytalan, hogy emberi fogyasztásra alkalmas-e éppen a forrás vize. Mindenesetre üdítő a látvány és az igényesen kialakított környezet abszolút alkalmas a magunkkal hozott elemózsia elfogyasztására, még tűzrakót is találunk.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-28
Hétforrás
Forrás: Mozgásvilág.hu

Miután a népszerű Hétforrásnál tapasztalható népsűrűséggel telítődtünk, a sokkal nyugisabb és kevésbé látogatott Vasfüggöny turistaút felé vesszük az irányt a kék és zöld (majd később csak a zöld) jelzéseket követve. Az úttól balra lévő határköveknél előadhatjuk a klasszikus “két-országban-vagyok-egyszerre” perfmormanszokat, vagy ősszel szelídgesztenyére is bukkanhatunk. Helyenként elég keskennyé válik az út és elbizonytalanodhat az ember, hogy valóban jó helyen jár-e, de mindig fel-feltűnik a zöld jelzés.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-32
Határkő Magyarország és Ausztria között
Forrás: Mozgásvilág.hu

A határvonal mélyebb völgybe vált, majd lassan eltávolodunk tőle és egyre közeledünk a start/cél pontunkhoz. Előtte még érdekes és a határmenti környezethez passzoló információs táblákkal fogunk találkozunk, amiket érdemes szemügyre venni.

Kőszeg - Kálvária - Pintér tető - Óház-kilátó - Hétforrás-31
Kőszeg
Forrás: Mozgásvilág.hu

A túrát még érdemes kiegészíteni Kőszeg óvárosának bebarangolásával és valamelyik étteremben fel is tölthetjük a kiürült energiaraktárainkat.

Szállástipp

Kőszegszerdahelyen, a Szerdahelyi-patak partján található Alpok Spirit apartman parkot erősen ajánljuk, ha a Kőszegi-hegység vidékét szeretné valaki megismerni és ehhez keres jó lokációval szállást. Igényes, komfortos és jól felszerelt apartmanok, ahol kifejezetten szívesen látják a kerékpárosokat és túrázókat is.